#1 Skrevet April 3, 2007 Jeg kjøpte meg ny felgpakke hos Christer i går, og en ting var at jeg oppdaget at bremsene bak må byttes nå og ikke i sommer slik jeg hadde planlagt. Langt verre er det faktum at det virker som om det høyre fremhjulet står lengre ut i skjermen. Altså som om navet står lengre ut. Det er ganske synlig og med litt amatørbruk av skyvelæret fastslo jeg at det er 16mm forskjell. På venstre side forsvinner bare dekket oppi skjermbuen, mens det andre subber i innerskjermen helt ytterst. Jeg har ikke tatt av begge forhjula ennå, bilen skal brukes i dag. Det var iallefall planen. Men jeg må av med de og måle mere presist på innsiden av ufoene. Meg bekjent er dette en vei som ikke er justerbar. Sånn jeg ser det nå sitter det ikke spacere elns på noen av de. Avstanden fra felgens innerkant på eikene til ufo-skiven er lik på begge sider. Faen i helvette! Er det byttet noe i forstillingen min som gjør at det blir slik? Dette var ikke en ting jeg merket med de gamle felgene og dekka, men skal gå fint med denne dimensjonen da. 7,5x17 5x112 ET35 med vredestein 235/45ZR17 på. En annen mulighet er selvfølgelig at jeg har fått en felg med ET45, men det står ikke i felgen som jeg kan se. Råd mottas med takk. For nå er det nesten ukjørbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 3, 2007 Står som regel innpress bak på felgen?? trykt inn eller uthevet i metallet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 3, 2007 Meg bekjent er dette en vei som ikke er justerbar. Det er mulig å justere dette. Du har vel feil cambervinkel, tenker jeg. Sjekk hvordan de tre mutrene på toppen av fjærbeinet står. De som står rundt demperskruen. Da vil du lett se om det er noe unormalt med den ene siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 3, 2007 Det er mulig å justere dette. Du har vel feil cambervinkel, tenker jeg. Sjekk hvordan de tre mutrene på toppen av fjærbeinet står. De som står rundt demperskruen. Da vil du lett se om det er noe unormalt med den ene siden. Det er 3-4mm forskjell på hvordan boltene står i justeringssporene. Vil dette kunne gi et såpass stort utslag på navets plassering i det planet? Jeg så også nå at det er tydlige merker etter at de har vært flyttet. EDIT: på den siden det er trangt (høyre) står demperskruen lengre inn mot motoren. Vil ikke det virke motsatt at den årsaken jeg leter etter eller er jeg på feil jorde nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 3, 2007 Jo, det vil nok virke motsatt hvis det er sånn. Det kan også være at traversen din er montert skjevt, det skal såvidt jeg vet være mulig å flytte denne for å justere hjulvinkler, men jeg er ikke sikker på C4-karosseriet. Jeg ville også kontrollmålt innpresset på felgene for å utelukke det som årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2007 Jeg må nok få av hjula og kontrollmålt både det ene og det andre. Når jeg bruker loddsnor og tommestokk bekreftes at ufo'ene står lengre ut på høyre side, så jeg tror desverre ikke det er felgene. Det hadde jo vært en kurrant sak å bytte ut synes jeg. Desverre har jeg en stygg mistanke liggende å murre i bakhuet. Denne bilen ble rettet opp rett før jeg kjøpte den av Otter Ødegården på notodden. Mannen har et hedelig rykte og det så meget pent ut. Det ble etter oppretting tatt firhjulskontroll på bilen og den skulle være helt rett. Men nå tviler jeg litt. Desverre er jeg ikke så durkdreven mekaniker at jeg ser hva som er feil her desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 3, 2007 Jeg snakket med Svein på telefonen for en liten stund siden, men jeg gjentar meg selv her slik at vi har det på trykk :-) Følgende er ikke verifisert av Svein ennå, men min teori er at det ene fjærbeinet er av vanlig A6/100 type, evt. kun navet. De vanlige navene har 16mm mindre sporvidde (pr. side). Jeg vet ikke om det er mulig å montere ufo kalipre/skiver på et vanlig fjærbein, men det virker veldig usannsynlig at det er mulig å montere et vanlig nav på et S4-ufo fjærbein og fortsatt få kaliper og skive til å passe. En ting til Svein. Hvis du ikke er fin på det så selger Mekomomen Mintex bremseklosser bak til 300 spenn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 3, 2007 JEn ting til Svein. Hvis du ikke er fin på det så selger Mekomomen Mintex bremseklosser bak til 300 spenn. Nei jeg er ikke så fin på det, men jeg har fått pris på under 1000,- for to skiver og bremseklosser på torshov faktisk. Synes ikke det var så galt når de skulle ha ca 5 lapper på møller. Jeg snakket nettopp med Tommy på tlf, vi sjekker delenr på lørdagen, da reiser jeg opp til Nes og tar det i verkstedet hans. Likeledes er jeg redd for at dette grunner ut i dårlig oppretting. I såfall er 101 ute. Bærekulene har vel ovale innfestinger på ene kanten, det pluss evt valse ene skjermen burde fikse symtomet iallefall. Jeg vetta faen, men det blir lettere å mene noe fornuftig når jeg får løftet opp bilen og sett og målt skikkelig. Lasse, du må gjerne bli med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2007 Er det forresten mulig å montere en bærearm på feil side? Jeg har en ny bærearm liggende. Aner ikke om det er høyre eller venstre. På denne armen er foringa allerede på plass så noe justering der i gården er ikke aktuellt. Lørdag? Vet ikke hva jeg gjør på lørdag, men hvis jeg er ledig så kan jeg hive meg med. Kommer til å være på Bjørknes mye av påska. Og 1000 spenn for klosser og skiver høres ut som en grei deal :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 3, 2007 Rettelse, lørdag går _ikke_, da har nemlig frøkna og jeg jubileum. Så satser på søndag tenker jeg. Bjørknes ja, da har du kjørt forbi der vi skal være. Vi ringes på fredagen tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 4, 2007 Dette er frusterende nå, kjørte en tur inn til Oslo i går og det er _kun_ det hjulet det er noe problemer med. Vredesteindekka er nydelige å kjøre på, sporer ikke i det heletatt og er veldig stille og "myke". Det er jaggu stort forskjell på 45-profil nå og for 10 år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 4, 2007 Lørdag fant jeg akkurat ut at jeg var opptatt; og søndag, da kommer kusina mi... Og jeg skal fikse den virus-infiserte dritt-pc'en hennes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 4, 2007 Jeg har gitt opp å være hiddenhjelp for slekta. Gi henne en ubuntu-cd og scor høyt på "snill fetter scalaen" Neida, men jeg kan sikkert kjøre innom når jeg er deroppe. Om du ikke kan være med å skru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 10, 2007 Ble du noe klokere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...