#1 Skrevet April 4, 2007 Jeg prøver febrilsk og få av fjørbeinet forran, men får ikke av sentermutteren til drivakselen. Hvordan får man den av? Jeg har prøvd med lang forlenger samtidig som dama står på bremsene, men det sitter like jæ******... : bh : Noen ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 4, 2007 Bare å finne et rør å tre inn på. kan prøve å røkke litt så kanskje løsner. Kan sitte godt noen ganger ja... Men er bare rå makt som må til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 4, 2007 brukte en forlenger på 1,5 meter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 4, 2007 Kan prøve å varme mutteren litt med propran brenner ol. Eller så er det bare å hoppe på den så løsner den nok. Er en fordel at hjulet er på og bilen står på bakken slik at det ikke gir etter noen sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 4, 2007 Har hatt på 2 meter rør å stått på ( og jeg drar ikke ned snitt vekta her for å si det slik ) litt rykk å napp - og kanskje slå litt på pipa for å få litt sjokk mens prøver å løsne den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 4, 2007 Fikk sveiset meg en SOLID latmansarm og laget en innretning til og sperre akselen, så kom det smått og pent Nå er det bare og montere senkefjærer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2007 noen ganger kan kan det hjelpe hvis man drar til litt først. Litt motsatt av hva man normalt gjør, men det hjelper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2007 noen ganger kan kan det hjelpe hvis man drar til litt først. Litt motsatt av hva man normalt gjør, men det hjelper Støtter den, hvis bolter sitter som f*** enten pga hardt tildradd moment eller pga fastrusting så kan det hjelpe å dra den ørlitegrann til før man forsøker å løsne. På denne måten løsner den lettere når man skal skru opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2007 Her er løsningen min for og få av sentermutteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2007 Slutt og klag folkens.... Det verste jeg har vært med på var på en dieselgolf. latmannsarm+3 meter rør.... I enden av det røret HANG det 3 personer på tilsammen ca 300kg(!!!) og gynget som besatt.... Til slutt deiser alle mann i bakken samtidig, til stooooor glede.... Helt til vi fant ut at det var godset i latmannsarmen som måtte gi tapt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2007 Jeg slet med det samme en gang, men da lå spindel og drivaksling løst, altså ikke på bilen. Sveisa fast et stag i en stålfelg for å holde fast men trikset var å bruke utvekslings-"skralle" til å skru med. Tror den jeg brukte er 1:5, altså 5 ganger mer kraft men desto mindre slaglengde. Men det er jo ikke viktig for å løsne. De er nok litt dyre i innkjøp, men det må vel gå ann å låne en om du kjenner noen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2007 Hjulboltene i og en kompis/venninne til å trå inn bremsen skulle holde i massevis. Men, litt rustløser og å dra til litt først hjelper godt på ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 7, 2007 Hjulboltene i og en kompis/venninne til å trå inn bremsen skulle holde i massevis. Men, litt rustløser og å dra til litt først hjelper godt på ja:) Hva med å holde igjen stanga helt ned til bakken ved å stå på den, og så kjøre forover ved hjelp av motorkraft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2007 Hva med å holde igjen stanga helt ned til bakken ved å stå på den, og så kjøre forover ved hjelp av motorkraft? Kult helt til latmannsarmen bulker skjermen din eller lignende: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 7, 2007 Hvor mange NM blir slikt dratt til med i fra fabrikk da? Sitter jo helt j.... på ALLE biler dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 7, 2007 Hvor mange NM blir slikt dratt til med i fra fabrikk da?Sitter jo helt j.... på ALLE biler dette. Ca. 150 Nm vil jeg tippe, men disse er jo selvstrammende hvis jeg ikke husker feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 7, 2007 Mener faktisk jeg har hørt opptil 300 nm jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 7, 2007 det er ihvertfall ALT for mye.. har slitt med samme dritten selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 7, 2007 Løsner den før jeg jekker opp bilen jeg, aldri hatt problemer med den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 8, 2007 sitter som fy på min og..ga opp og skrudde av hele drivakslingen.. Men hvordan få byttet drivaksling på den nå.. hmm! vil det funke med en 24l kompressor og en muttertrekker? Vil jeg få nok kraft? Har ikke muttertrekker så må gå til innkjøp,men hvis det ikke funker så er det ikke vits å bruke penger på det da.. Derfor lurer jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 9, 2007 Hvor mange NM blir slikt dratt til med i fra fabrikk da?Sitter jo helt j.... på ALLE biler dette. Ser du lurer på hvor mange NM det sitter. På din bil hvis du har A4, og 17mm umbrako er momentet 190nm+180grader. Hvis du har 14mm umbrako er momentet 110nm+180grader. (Bolten skal byttes for hver gang den løsnes) På golf 1/2/3 er det som regel kun muttertrekker på full guffe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 9, 2007 Eller 265nm som boka sier istedet for kun muttertrekker på full guffe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 16, 2008 Hvorfor ikke bare slå ut pyntedekselet i senter av felgen og løsne muttern med bilen på bakken? Det pleier jeg gjøre, da får du mer eller mindre alt momentet dit det skal.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 16, 2008 Jeg tar ut senterkoppen på felgen, setter bilen på bakken, i gir med brekket på og setter på pipa på senterbolten. Om jeg må bruke forlenger setter jeg under en trekloss slik at det ikke bryter så på pipa/bolten. Deretter kan man hoppe på latmannsarmen. Da bruker det å løsne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 16, 2008 Når bilen f.eks står på bukker tar jeg en forlenger på 1m og så setter jeg en garasje jekk og rett og slett jekker stanga opp, da får man halve bilens tyngde og det er som regel nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...