Problem med sentrallås A4 Avant B5

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom hundrevis av innlegg om sentrallås uten å finne svar på mitt problem, så prøver jeg her.

Bilen er en 99 A4 Avant med orginal fjernstyrt sentrallås.

Problemet er når jeg skal låse opp bilen så vil ikke bakluka låse seg opp. Sentrallåspumpa går i ca 20-30 sek. etter opplåsing. Det er ingen ulyd av pumpen, den bare går og går. Det går fint å åpne bakluka via "luke" knappen på fjernkontrollen, samt ved å bruke nøkkel på bakluka.

Dette har jeg sjekket:

Kabeloverføringer på venstre side i bakluka

Alle dørlåser inkl. tanklokk responderer kjapt og uten nevneverdig forsinkelse når jeg låser opp og igjen.

Kan ikke høre noe form for luftlekasje

Mikrobryter og andre koblinger inne i luka.

Trodde kanskje det gikk en luftslange bak til luka som styrte låsen, men det gjør det ikke så langt jeg kan se. Virker som låsen er styrt elektronisk. Noen som vet hvordan låsesystemet på bakluka fungerer????

Det eneste jeg kan tenke meg er om håndtakbryterne på utsiden av luka er gåen. De gir ingen respons. Mener å huske at disse skal gi fra seg den "lukkopplyden" uansett når du trykker på de, men litt rart om begge to har tatt kvelden samtidig. I så fall hva har dette med sentrallås pumpa å gjøre??? Er litt forvirret her nå...hehe

Mottar alle tips og råd med stor takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg er om håndtakbryterne på utsiden av luka er gåen. De gir ingen respons. Mener å huske at disse skal gi fra seg den "lukkopplyden" uansett når du trykker på de, men litt rart om begge to har tatt kvelden samtidig. I så fall hva har dette med sentrallås pumpa å gjøre??? Er litt forvirret her nå...hehe

Mottar alle tips og råd med stor takk.

Regner med at dette er en facelift utgave? Du bør nok sjekke microbryterne under griplisten på bakluka, eller håndtakbryterne som du kaller dem. Kontroller stikkerhuset og ledningsforbindelsene inn på microbryterene. Ikke uvanlig at disse irrer i stykker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er en facelift. Har demontert disse bryterne helt, og de ser helt fine ut. Er ikke tegn til fuktighet eller noe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er en facelift. Har demontert disse bryterne helt, og de ser helt fine ut. Er ikke tegn til fuktighet eller noe...

Virker bryterene da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeei de gjør ikke det, men om det er fordi bryterne er gåen eller fordi noe annet ikke virker vet jeg ikke. Mulig det er jeg som ikke er helt med, men greier ikke å se noe forbindelse mellom evt. deffekte brytere og sentrallåspumpen som durer og går lenge etter bilen er låst opp. Siden problemene med åpning av bakluka og pumpa går i 30 sek. etter opplåsing inntraff samtidig regner jeg det må være en sammenheng...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeei de gjør ikke det, men om det er fordi bryterne er gåen eller fordi noe annet ikke virker vet jeg ikke. Mulig det er jeg som ikke er helt med, men greier ikke å se noe forbindelse mellom evt. deffekte brytere og sentrallåspumpen som durer og går lenge etter bilen er låst opp. Siden problemene med åpning av bakluka og pumpa går i 30 sek. etter opplåsing inntraff samtidig regner jeg det må være en sammenheng...

At pumpa går i 30 sekunder etter låsing/opplåsning tyder på lekkasje. Burde ikke være noen sammenheng mellom evt. defekte microbrytere og at pumpa går lenge nei. Men kan godt være 2 forskjellige feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta diagnose og se hvilke feilkoder som har kommet.

Fungerer resten av sentrallåsen da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp resten av sentrallås systemet virker uten feil. Har heller ikke hatt noe problem med at bilen låser seg i tide og utide som jeg ser mange andre har hatt her inne. Pumpa går lenge kun når jeg låser opp, men det er vel kanskje naturlig siden det er "sug" når jeg låser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg tatt av alle dørtrekk og sjekket etter luft lekkasje, har også sjekket belgene mellom dør/karosseri. Kan ikke finne noe lekkasje. Noen som vet om plasser der lekkasje ofte oppstår???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må blåse liv i denne tråden igjen, for nå er forvirringen komplett. Hadde bilen inne på Møller her en dag, men de kunne ikke finne noe. Fordi når bilen var inne så fungerte alt...typisk.

Det som alle er enig om er at baklukelåsen på denne modellen IKKE styres av sentrallåspumpa. Det rare er jo da at når problemet med bakluka dukket opp så startet også pumpa å tulle. Når luka nå har fungert i 1 mnd tid så har også pumpa fungert normalt. I dag sviktet luka igjen, og jo da, da durer pumpa i ca 30 sek etter opplåsing.

Forslag???????????????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.