Ujevn gange og fusking, S4 2,2t

Anbefalte innlegg

jeg sliter litt med ujevn gange og fusking på motoren min.

når jeg starter opp motoren og lar den gå på tomgang så er alt vel, helt til jeg ruser ut motoren..

 

Da virker det som om motoren går i nødmodus.

Ladetrykket er oppe i 1bar, men effektmessig går den surt og er ganske dau.

Det er nye plugger, nytt bensin filter, coilene er testet og alle fungerer.

 

Det er betydelig lukt av bensin av eksosen på både tomgang og værtfall ved pådrag.

Tomgangen varierer mellom 900 og 700RPM, ved pådrag går den som på 4 plugger bare...

 

Noen som har tips til dette?

 

Bilen manglet LMM, denne er nå montert , men det er nesten samma symptomene fortsatt.

Kan det muligens være gåen LMM?

lambda? hvilken andre måter kan jeg teste ut coilene på?

 

Mvh Anette: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg sliter litt med ujevn gange og fusking på motoren min.

når jeg starter opp motoren og lar den gå på tomgang så er alt vel, helt til jeg ruser ut motoren..

 

Da virker det som om motoren går i nødmodus.

Ladetrykket er oppe i 1bar, men effektmessig går den surt og er ganske dau.

Det er nye plugger, nytt bensin filter, coilene er testet og alle fungerer.

 

Det er betydelig lukt av bensin av eksosen på både tomgang og værtfall ved pådrag.

Tomgangen varierer mellom 900 og 700RPM, ved pådrag går den som på 4 plugger bare...

 

Noen som har tips til dette?

 

Bilen manglet LMM, denne er nå montert , men det er nesten samma symptomene fortsatt.

Kan det muligens være gåen LMM?

lambda? hvilken andre måter kan jeg teste ut coilene på?

 

Mvh Anette: bh :

 

Hei

 

Det høres ut som det kan være lambda-sonden som er dårlig, men sikkert er det jo ikke. Uansett, en ny lambda-sonde koster ikke all verden, ca kr 400 på Biltema. Denne går det faktisk fint an å kjøpe der.

Det er mulig å teste lambda-sonden, men dette krever helst en del kunnskap og gjerne et oscilloskop for å måle signalet.

 

 

God påske!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanks! : smil :

Da prøver jeg og bytte lambda-sonden i første omgang! Krysser fingrene for at det er den, det hadde vært enkelt!

Hmm.. men har liksom på feelingen at det kan være noe med coilrekka!?

Ha en fortsatt god påske du også! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har prøvekjørt den så fungerer den bra på første gir, men når jeg gir full pedal på 2, 3 ol. så er det ikke noe drag, fusker fælt! Akkurat som det ikke er nok tenning?! Slik var den både før og etter jeg hadde på LMM... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har prøvekjørt den så fungerer den bra på første gir, men når jeg gir full pedal på 2, 3 ol. så er det ikke noe drag, fusker fælt! Akkurat som det ikke er nok tenning?! Slik var den både før og etter jeg hadde på LMM... : klø :

 

Høres ut som et coilproblem ja. Kan kanskje være greit å få tatt en diagnosetest også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tror det ja!? ...jeg også igrunn!

Diagnose test sier du, med vag-com du tenkte på? Lese hjernen?

Men har skjekka alle coila, det er tenning/strøm i alle.. Trenger det ikke ha noe å si? Kan det være noe annet galt?

Vet at på to av coilene har det falt av en liten del/skall å tuppen der plugghetten sitter over. Og to av plugghettene har noen rifter, som har blitt teipa i nødløsning i håp om at det ikke skulle ha noe å si...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tror det ja!? ...jeg også igrunn!

Diagnose test sier du, med vag-com du tenkte på? Lese hjernen?

Men har skjekka alle coila, det er tenning/strøm i alle.. Trenger det ikke ha noe å si? Kan det være noe annet galt?

Vet at på to av coilene har det falt av en liten del/skall å tuppen der plugghetten sitter over. Og to av plugghettene har noen rifter, som har blitt teipa i nødløsning i håp om at det ikke skulle ha noe å si...

 

Jepp, lese av feillager. Kan jo være andre feil enn coiler også. Hvordan er ledningene til coilene, er isolasjonen hel? Hvilke tennplugger sitter i bilen? Skader på plugghetter kan gi overslag ved belastning/turbotrykk. Er et ganske vanlig problem på disse motorene, hvis du bruker søkefunksjonen her på forumet finner du mange tråder om dette emne og mange tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på coilrekka vil ikke komme fram på noen diagnosetest. Eneste måte å sjekke dette på er å måle med oscilloskop for å se på formen til pulsene.

 

På AAN motoren er plugghetter, coilrekka og POSene kjente svake punkt.

Ledningene som ligger inne i coilrekkedekselet blir morkne og det fører til overslag. Feilen vil opptre akkurat slik Anette beskriver.

 

Varierende tomgang kan være følgefeil av tenningsproblemer men kan også være treg tomgangsmotor eller lekkasje i slangene fra turbo til innsug.

 

Prøv med nye plugghetter som første steg. Du får disse billig fra statene. Autohaus Arizona sender til Norge og har bra priser.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=krfabtnemzksxw3woxzvs045&makeid=800002@Audi&modelid=1009381@S6%20TURBO&year=1996&cid=25@Ignition%20Parts&gid=7227@Spark%20Plug%20Connector

 

Lykke til med feilsøkingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd å bytta coilrekke med en annen bil for å sjekke. Ledningene inn på coilene er ofte sprukken isolasjon på slik at man får overslag ved pådrag. Som sagt over så er det et veldig kjent fenomen på disse motorene. Coilrekka er faktisk en del som skal byttes når bilen har gått rundt 200 tusen km. Står det i papirene til Audi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få lånt en annen coilrekke fra en annen bil. Det du beskriver høres ut som et tenningsproblem, selv om man ikke kan være helt sikker. Det er sikkert noen i Skjåk området som kan låne deg en litt slik at du får testet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i133822545_19176_7.jpg

Pluggene.

 

i158896853_71345_7.jpg

Coilrekka.

 

Har nok vært litt varmt til coilrekka, og de er litt sprøtt.. Derfor det har falt av noen biter på tuppen av coilene. Sikkert ikke helt bra.

Skal bestille plugghetter nå, og se om det blir noe bedre. Heh, merkelig at det står at coilrekka skal skiftes etter 200tusne km.

Hva er en POS?

 

Tomgangsmotoren, kan den renskes og deretter fungere greit igjen?

Slangene skal være tette, har prøvd med en hjemmemekka "trykktester".. høhø!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da, den coilrekka der så ufattelig "røten" ut gitt :P

 

En måte å teste hvor feilen ligger er å trekke ut en og en dysekontakt vet du, så der det ikke er forskjell (om den er sånn da?) så ligger det nok feil på den sylinderen.. Kan kryssbytte tenningsmodulene også for å se om problemet flytter seg, gjør det det, så er det sannsynligvis tenningsmodul, gjør det ikke det så er det coil/dyse/plugg eller hette på denne sylinderen..

 

Min var helt lik frem til det røk en sikring foran hjernen, da var det coil #3 som tok kvelden, kjøpt alle nye nå, bare bytte dem straks :)

 

Lykke til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trond er inne på noe her :)

Den coilrekka er moden for utskiftning..tror ikke det hjelper med nye plugghetter ..

POS=Power Output Stage=tenningsmodul

Tomgangsmotor kan renses med forgasserrens el. lign..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er den mest medtatte coilrekka jeg noensinne har sett : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting til:

Ser at du bruker uorginale tennplugger. AAN motoren skal vistnok være litt "kresen" på plugger. Bosch F5DP0R er orginalpluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

interresant....Min motor er helt lik. Alle coilene er byttet, nye originalplugger har jeg også. Hadde litt på følelsen at det kanskje kunne være lmm eller lekkasje i vakum slangene jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at isolasjonen på ledninger i coilrekka er morkne og har flasset av litt er ikke nødvendigvis problemet.

På min har det flasset av på noen ledninger og den går fint likevel.

 

MEN den coilrekka (nå vises kun 4 av de 5 riktignok på bilde..) så lurvete ut ja...: eek :

 

Hadde jeg vært i Skjåk kunne du testa min men...Har også liggende en ekstra som jeg ikke er helt sikker på om er i tipp-topp stand.

 

Skal du kjøpe en kan du høre med Leif Refsdal på forumet her. Han bruker å ha liggende en haug med sånne..:P

 

Glad påsk: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=lsyig045eydl35mhcf2xsj55&makeid=800002@Audi&modelid=1009347@S4%20&year=1993&cid=25@Ignition%20Parts&gid=7060@Ignition%20Coil

...hva med disse? Kan de brukest? Bytte ut mine 5 "røtne" colier med 5 nye sånne? Eller fungerer ikke det på samme måte? Eller kan jeg like så godt kjøpe komplett fra en anen plass? ..mine må vel uannsett skiftes ut! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at isolasjonen på ledninger i coilrekka er morkne og har flasset av litt er ikke nødvendigvis problemet.

På min har det flasset av på noen ledninger og den går fint likevel.

 

MEN den coilrekka (nå vises kun 4 av de 5 riktignok på bilde..) så lurvete ut ja...: eek :

 

Hadde jeg vært i Skjåk kunne du testa min men...Har også liggende en ekstra som jeg ikke er helt sikker på om er i tipp-topp stand.

 

Skal du kjøpe en kan du høre med Leif Refsdal på forumet her. Han bruker å ha liggende en haug med sånne..:P

 

Glad påsk: vinke :

M-hmm, du skulle vært her nå så jeg kunne prøvd coilrekka di ja.. *hmm*

Vet ikke om flere i Skjåk som har sånn heller vettu.. : klø : Vet du?!?

Jaja, må vel uannsett kjøpe ny coilrekke ser det ut som... noen som har??

Kommer nok til å slenge på en ny lambdan sonde i tillegg, nye plugghetter og det som evt. må til for at S4'n skal gå sånn den skal... !!! Må jo ha den på veien snart... *rassløs*

 

Leif Refsdal hadde ikke... Har prøvd rekka som Einar Haugen hadde liggendest, men den var jo selvsagt ikke i tipp-topp stand den heller; var jo derfor den ble bytta ut på hans sin... Så da ble jeg ikke noe klokere da helle! :P

 

Håper du har hatt ei fin påske!

"Vårre mykjy ski-liv uppi Gålå-fjølle hæll?" :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

interresant....Min motor er helt lik. Alle coilene er byttet, nye originalplugger har jeg også. Hadde litt på følelsen at det kanskje kunne være lmm eller lekkasje i vakum slangene jeg da.

Hva tenkte du på.. like hvordan? Er den også sånn som min på tomgang og når du gir på?? ..selv om du har byttet coilene og plugger?

Merkelig.. trenger ikke være coilene da kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da, den coilrekka der så ufattelig "røten" ut gitt :P

 

En måte å teste hvor feilen ligger er å trekke ut en og en dysekontakt vet du, så der det ikke er forskjell (om den er sånn da?) så ligger det nok feil på den sylinderen.. Kan kryssbytte tenningsmodulene også for å se om problemet flytter seg, gjør det det, så er det sannsynligvis tenningsmodul, gjør det ikke det så er det coil/dyse/plugg eller hette på denne sylinderen..

 

Min var helt lik frem til det røk en sikring foran hjernen, da var det coil #3 som tok kvelden, kjøpt alle nye nå, bare bytte dem straks :)

 

Lykke til..

Jasså ja.. tenningsmodulen sier du?

Har prøvd å tra ut en og en dysekontakt ja (viss de er de som sitter ved siden av coilrekka..!?) Slik at den gikk på bare 4.. Men hørest ut som om alle var i funksjon.

Hvordan kryssbytter man tenningsmodulen da?

 

Kan det være en sikring som sitter forran hjernen der? ..neeeh? : klø : Hørtest rart ut!

Sier sikringen hvilken coil som evt. er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på coilrekka vil ikke komme fram på noen diagnosetest. Eneste måte å sjekke dette på er å måle med oscilloskop for å se på formen til pulsene.

 

På AAN motoren er plugghetter, coilrekka og POSene kjente svake punkt.

Ledningene som ligger inne i coilrekkedekselet blir morkne og det fører til overslag. Feilen vil opptre akkurat slik Anette beskriver.

 

Varierende tomgang kan være følgefeil av tenningsproblemer men kan også være treg tomgangsmotor eller lekkasje i slangene fra turbo til innsug.

 

Prøv med nye plugghetter som første steg. Du får disse billig fra statene. Autohaus Arizona sender til Norge og har bra priser.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=krfabtnemzksxw3woxzvs045&makeid=800002@Audi&modelid=1009381@S6%20TURBO&year=1996&cid=25@Ignition%20Parts&gid=7227@Spark%20Plug%20Connector

 

Lykke til med feilsøkingen.

Takker, knall side du sendte link til... :)

 

POSene vil det si dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsmodulene står på torpedoveggen.........bare følg ledningene fra coilene fra toppen så finner du de ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsmodulene står på torpedoveggen.........bare følg ledningene fra coilene fra toppen så finner du de ;)

Åjaa... da skjønner jeg hva du mener tror jeg! De to kontaktene på torpedoveggen ja, de som holder styringa på coilene!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjaa... da skjønner jeg hva du mener tror jeg! De to kontaktene på torpedoveggen ja, de som holder styringa på coilene!?
Det står to tenningsmoduler på torpedoveggen ja,en kontakt inn på toppen og coilene inn på undersiden. Du bytter plass på de to POS`ene (som de blir kalt) og plugger igjen ledningene fra coilene å prøver å starte bilen da. Men ville vel prøvd å byttet til en "litt" friskere coilrekke enn din sin. Den så ut som den var moden for utskifting for leeenge siden. AAN motoren er også meget følsom på plugger,bruk helst de orginale Bosch pluggene selv om de koster noen kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.