#1 Skrevet April 5, 2007 Hei, Jeg fikk like før påske montert avtagbart hengerfeste på min Audi A6. Dette har et ledningsnett med et eget rele ( for blinklys? ). Alt ser greit ut når jeg kobler til en henger når det gjelder baklys, men når jeg slår på blinklys så skjer det rare ting. Blinklys fungerer hverken bak på bil eller henger - kun foran på bil. Kobler jeg av henger, så fungerer alle blinklys på henger igjen. Det releet som er koblet isammen med henger hører jeg klikke helt fint uten henger er tilkoblet. Det klikker også når jeg kobler til henger, men det høres ut som det "sliter" litt mer. På tilkobling for henger er det også en bryter som blir aktivert når jeg setter inn pluggen. Trykker jeg inn denne manuelt, så skjer samme ting - blinklys bak på bil feiler. Kobler jeg bort denne bryteren og setter kontakt for henger rett i plugg, så har jeg også samme problem. Så her må det være et aller annet spinn hakkende galt med kobling.......Og det mest horrible er at det er verksted i møller gruppen som har koblet dette. Men jeg skal ut med henger i påsken og skulle absolutt ha fikset dette. Så håper det er noen som har koblet samme sett til sin Audi og kan hjelpe meg...... Vedlagt har jeg lagt med et dokument med bilder og forklaring på punktene dette ledningsnettet har. Hengerfeste_.doc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2007 Det skal være en strømforsyning til styreenheten/releet som blir tatt fra 12v-uttaket venstre side i bag.rom over en sikring. Er denne i orden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 5, 2007 Det skal være en strømforsyning til styreenheten/releet som blir tatt fra 12v-uttaket venstre side i bag.rom over en sikring. Er denne i orden? Var inne på tanken selv, men har ikke skjema for dette. Kanskje det finnes en plass? Men som du ser av bildet i wordfilen jeg la med, så er det 2 ledninger som er koblet inn med kabelsko. I tillegg er det 2 ledninger som ikke er koblet i det hele tatt, men dette er ikke typiske strømforsyningskabler etter min mening. Begge 2 er røde....... Legger ved 2 bilder av dette slik du kan se. kobling.zip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2007 På bilde av tilhengerkontakt så var hvit og brun koblet i lag riktig? Når jeg ikke kjent med dette systemet, men på andre biler så er som regel hvit jord og brun bremselys. Men det er kanskje en egen standard på fargene på disse bilene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2007 På bilde av tilhengerkontakt så var hvit og brun koblet i lag riktig? Når jeg ikke kjent med dette systemet, men på andre biler så er som regel hvit jord og brun bremselys. Men det er kanskje en egen standard på fargene på disse bilene.. Nei, kanskje jeg som ordla meg litt feil. Det ligger en bryter i koblingen som føler når plugg blir satt inn. Denne bryteren lukker forbindelse mellom en ledning med fargekombinasjon brun/hvit ledning og en brun ledning. Fargekodene på denne kontakten er ikke lik normale kontakter nei. Vet faktisk ikke om det er mulig å skru av ledningene engang. Ser ut som den er ferdig levert med ledningsnettet. Er nok et litt spesielt ledningsnett med relestyring for å unngå feilmedling på kjørecomputer ved tilkobling av henger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2007 Det skal være en strømforsyning til styreenheten/releet som blir tatt fra 12v-uttaket venstre side i bag.rom over en sikring. Er denne i orden? Har du noen ide om hvilke farger / nummer på releet som skal ha spenning? Som sagt, så har de klippet over en grå/hvit ledning på en kontakt som stod over lykta. Her har de koblet inn en grå/hvit og en grå/blå som går til releet. Men det kan se ut som de har koblet dette i serie. Disse har heller ikke noe 12Volt. Men siden releet fungerer fint om jeg ikke har koblet noe til hengerkontakt, så har kanskje releet allerede den 12V det skal ha via originalt ledningsett..... Skulle så absolutt hatt et koblingskjema på dette. Eller bilder fra noen som hadde likt....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2007 Var inne på tanken selv, men har ikke skjema for dette. Kanskje det finnes en plass?Men som du ser av bildet i wordfilen jeg la med, så er det 2 ledninger som er koblet inn med kabelsko. I tillegg er det 2 ledninger som ikke er koblet i det hele tatt, men dette er ikke typiske strømforsyningskabler etter min mening. Begge 2 er røde....... Legger ved 2 bilder av dette slik du kan se. Er vel den tykke røde ledningen som er strømforsyning (se bilde). Ikke alle ledningene skal kobles til, den ene er til PDC. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2007 Er vel den tykke røde ledningen som er strømforsyning (se bilde).Ikke alle ledningene skal kobles til, den ene er til PDC. Takker for svar. Forsøkte nå og legge inn 12V på den røde ledningen til rele. Ingen forskjell......... Kan se i mørket nå at blinklys såvidt gløder når jeg kobler til. Kanskje relee mangler jording? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 5, 2007 Takker for svar.Forsøkte nå og legge inn 12V på den røde ledningen til rele. Ingen forskjell......... Kan se i mørket nå at blinklys såvidt gløder når jeg kobler til. Kanskje relee mangler jording? Skal være er brun kabel i samme dim. Burde være mulig å finne et koblingsskjema på nettet. Er det et westfalia hengerfeste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 5, 2007 Jammen meg bra og tippe du;) Er Westfalia ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 5, 2007 Jammen meg bra og tippe du;) Er Westfalia ja Da kan du jo prøve denne og se om det stemmer: http://www.westfalia-automotive.de/pdf/e_anlagen/305/e305191391101-02.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 5, 2007 Da kan du jo prøve denne og se om det stemmer: http://www.westfalia-automotive.de/pdf/e_anlagen/305/e305191391101-02.pdf Tusen takk!! Den linken tror jeg gjorde susen. Ser rett og slett ut som om verksted ikke har tatt seg bryet med å legge frem en kabel som skulle følge med ledningsnettet frem til sikringstavlen!! Denne kabelen er søkk borte....... Jeg la en provesorisk kabel på siden av bilen og frem for å teste og da kunne jeg iallefall slå inn bryter på kontakt uten at blinklys forsvandt bak. Nå gjenstår bare å trekke en ny kabel og teste med henger. Og nå har jeg testet og alt fungerer som det skal. Igjen: tusen takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 6, 2007 Tusen takk!!Den linken tror jeg gjorde susen. Ser rett og slett ut som om verksted ikke har tatt seg bryet med å legge frem en kabel som skulle følge med ledningsnettet frem til sikringstavlen!! Denne kabelen er søkk borte....... Jeg la en provesorisk kabel på siden av bilen og frem for å teste og da kunne jeg iallefall slå inn bryter på kontakt uten at blinklys forsvandt bak. Nå gjenstår bare å trekke en ny kabel og teste med henger. Og nå har jeg testet og alt fungerer som det skal. Igjen: tusen takk for hjelpen! Det er bra det ordnet seg. Da blir det bruk av henger i påsken da. God Påske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 26, 2013 Noen som vet hvor man får kjøpt denne styreenheten (/Releet? til blinklysene bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...