#1 Skrevet April 5, 2007 Som i topic... Hvem vei skal fjæra stå? Den tette vindinga opp eller ned... Skal skrifta stå riktig vei så er den den veien jeg holder den på bildet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2007 Det er normalt at de tette vindingene er øverst. Fjæringa blir den samme uansett hvilken vei, men det er alltid fordel med minst mulig vekt på hjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 5, 2007 Husker jeg hadde ett supersport senkesett på golfen før, da var de tette ringene nederst. De gikk bare på en vei og, men som John Arne sier så betyr det sikkert ikke no. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2007 Da blir skrifta opp ned... Men det er som du sier på det jeg har funnet på nettet ja... Tenkte bare på at de skal lese skrifta på godkjenninga... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2007 tror skrifta skal stå riktig vei på fjærene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 6, 2007 skrifta har ikke no å si.. men jeg ville anbefalle di tette vindingene ned.. fordi fjæringa på bilen begynner øverst.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 6, 2007 skrifta har ikke no å si.. men jeg ville anbefalle di tette vindingene ned.. fordi fjæringa på bilen begynner øverst.. Hmmm... Kan du utdype dette litt mer? Er grønn på dette serru 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 6, 2007 Avfjæret vekt er den vekten som da blir fjæret. Alt som er ufjæret er da f.eks bremser,hjul etc.. og så lenge vekten av bilens karroseri ligger OPPÅ demper/fjær blir øverste del trykket på først. Når da fjæren komprimeres pent vil kun den øverste deler berøres (litt nedover og da sef) men hovedsak oppe. Jo hardere du kjører jo hardere vil det bli presset på toppen og jo lenger ned vil vindingene klemmes. dvs at ved haaaard kjøring presses da nederst på fjæra som da er den harde delen og det blir stivere. - Dette temaet er diskutert mye frem og tilbake med mange forskjellige meninger.. men dette blei jeg lært på mekanikker kurs på Hockenheim ETCC. så det er hva jeg går etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 6, 2007 Interessant teori men jeg mener nå at den mykeste delen av fjæra trykkes inn først, dvs den med lengst avstand mellom viklingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 6, 2007 ja..det er jo hva jeg skrev jo..den øverste delen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 6, 2007 Kan du ikke se det på skålene oppe og nede da? Det gjorde jeg iallfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 6, 2007 er mange fjærer som er lik dim både oppe og nede.. på di fleste VAG av nyere type så er disse koniske, mens på eldre biler er det ofte sylindriske. F.eks gammel sierra..dvs at di med sylindriske er mulig å kappe, men ikke di koniske... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 6, 2007 Interessant teori men jeg mener nå at den mykeste delen av fjæra trykkes inn først, dvs den med lengst avstand mellom viklingene. Du mener vel den med kortest avstand mellom viklingene? Det er i hvertfall disse som trykkes sammen først. Jeg hadde et sett Eibach-fjærer på S4-en min, og der var det sånne fjærer bak. Det var det med tettest vikling som ble klemt sammen, her forsvant også lakken imellom etter kort tid. Resten av fjæra var like fin. Det har forøvrig veldig lite å si hvilken vei man setter den, den blir jo klemt sammen like mye uansett, vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2007 Avfjæret vekt er den vekten som da blir fjæret. Alt som er ufjæret er da f.eks bremser,hjul etc.. og så lenge vekten av bilens karroseri ligger OPPÅ demper/fjær blir øverste del trykket på først. Når da fjæren komprimeres pent vil kun den øverste deler berøres (litt nedover og da sef) men hovedsak oppe. Jo hardere du kjører jo hardere vil det bli presset på toppen og jo lenger ned vil vindingene klemmes. dvs at ved haaaard kjøring presses da nederst på fjæra som da er den harde delen og det blir stivere. - Dette temaet er diskutert mye frem og tilbake med mange forskjellige meninger.. men dette blei jeg lært på mekanikker kurs på Hockenheim ETCC. så det er hva jeg går etter Da kommer nok fjærene på på denne måten ja Så blir jo skrifta leselig også... : rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...