Montere senkefjærer hvilken vei skal den stå?

Anbefalte innlegg

Som i topic...

 

Hvem vei skal fjæra stå?

 

Den tette vindinga opp eller ned...

 

Skal skrifta stå riktig vei så er den den veien jeg holder den på bildet...

fjær.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt at de tette vindingene er øverst.

Fjæringa blir den samme uansett hvilken vei, men det er alltid fordel med minst mulig vekt på hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg hadde ett supersport senkesett på golfen før, da var de tette ringene nederst. De gikk bare på en vei og, men som John Arne sier så betyr det sikkert ikke no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir skrifta opp ned...

 

Men det er som du sier på det jeg har funnet på nettet ja...

 

Tenkte bare på at de skal lese skrifta på godkjenninga...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror skrifta skal stå riktig vei på fjærene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrifta har ikke no å si.. men jeg ville anbefalle di tette vindingene ned.. fordi fjæringa på bilen begynner øverst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrifta har ikke no å si.. men jeg ville anbefalle di tette vindingene ned.. fordi fjæringa på bilen begynner øverst..

 

Hmmm...

 

Kan du utdype dette litt mer?

 

Er grønn på dette serru ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfjæret vekt er den vekten som da blir fjæret. Alt som er ufjæret er da f.eks bremser,hjul etc.. og så lenge vekten av bilens karroseri ligger OPPÅ demper/fjær blir øverste del trykket på først. Når da fjæren komprimeres pent vil kun den øverste deler berøres (litt nedover og da sef) men hovedsak oppe. Jo hardere du kjører jo hardere vil det bli presset på toppen og jo lenger ned vil vindingene klemmes. dvs at ved haaaard kjøring presses da nederst på fjæra som da er den harde delen og det blir stivere. - Dette temaet er diskutert mye frem og tilbake med mange forskjellige meninger.. men dette blei jeg lært på mekanikker kurs på Hockenheim ETCC. så det er hva jeg går etter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant teori men jeg mener nå at den mykeste delen av fjæra trykkes inn først, dvs den med lengst avstand mellom viklingene.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja..det er jo hva jeg skrev jo..den øverste delen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke se det på skålene oppe og nede da? Det gjorde jeg iallfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er mange fjærer som er lik dim både oppe og nede.. på di fleste VAG av nyere type så er disse koniske, mens på eldre biler er det ofte sylindriske. F.eks gammel sierra..dvs at di med sylindriske er mulig å kappe, men ikke di koniske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant teori men jeg mener nå at den mykeste delen av fjæra trykkes inn først, dvs den med lengst avstand mellom viklingene.: klø :

 

Du mener vel den med kortest avstand mellom viklingene? Det er i hvertfall disse som trykkes sammen først. Jeg hadde et sett Eibach-fjærer på S4-en min, og der var det sånne fjærer bak. Det var det med tettest vikling som ble klemt sammen, her forsvant også lakken imellom etter kort tid. Resten av fjæra var like fin.

 

Det har forøvrig veldig lite å si hvilken vei man setter den, den blir jo klemt sammen like mye uansett, vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfjæret vekt er den vekten som da blir fjæret. Alt som er ufjæret er da f.eks bremser,hjul etc.. og så lenge vekten av bilens karroseri ligger OPPÅ demper/fjær blir øverste del trykket på først. Når da fjæren komprimeres pent vil kun den øverste deler berøres (litt nedover og da sef) men hovedsak oppe. Jo hardere du kjører jo hardere vil det bli presset på toppen og jo lenger ned vil vindingene klemmes. dvs at ved haaaard kjøring presses da nederst på fjæra som da er den harde delen og det blir stivere. - Dette temaet er diskutert mye frem og tilbake med mange forskjellige meninger.. men dette blei jeg lært på mekanikker kurs på Hockenheim ETCC. så det er hva jeg går etter ;)

 

Da kommer nok fjærene på på denne måten ja ;)

 

Så blir jo skrifta leselig også... : rock : : rock : : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.