#1 Skrevet April 5, 2007 min tdk har nå rundet 450000 og problemene begynner å melde seg, begynte med at oljelampa blinket lenge etter kaldstart....så begynte den å komme inn i ny og ne ved kjøring. Koblet til mekanisk måler der hvor føleren sitter i toppen og der måler jeg 1bar oljetrykk på tomgang....noe som virker greit nok på en gammal motor MEN pussig nok øker den ikke ved høyere turtall Spørsmålet er da som følger: hvorfor har jeg samme trykk uansett??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2007 Hvor ofte skifter du olje og oljefilter ? Defekt fjær til overtrykksventilen i oljepumpa ? Koksing i oljesilen eller i oljekanalene som hindrer fri flyt av olje ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2007 bytter 4 ganger i året. Har nettopp hatt nede oljesumpen så oljesilen er ikke tett, resten av kanalene aner jeg ikke noe om men synes det kan høres logisk ut at det kan være noe tull med en regulator siden trykker er så konstant Noen som har en skisse/bilde over pumpa med denne ventilen?? Takk for tips!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 6, 2007 Oljepumpa sitter ifm innsuget i bunnpanna. Men jeg ser på ETKA og kan ikke finne denne ventilen på og ved pumpa. Ved oljefilterhuset er det angitt en ventil, mulig det er den ? Greier dessverre ikke å kopiere bildet fra ETKA, mulig noen andre kan. Hvor langt kjører du mellom hvert oljeskift, og tar du filteret hver gang ? Det kan være verdt å forsøke en rens av oljesystemet. Kjør motor varm, tapp ut 1 liter olje, fyll etter 1 liter diesel i oljen. Start opp, rus litt, men ikke la motor gå lengre enn 10-15 sekunder - da du har dårlig smøring ! Stopp, tapp den tynne oljen, fjern filteret. Nytt filter og ny olje. Dette fjerner noe av grumset som legger seg i bunnpanna og i oljekanalene, og kan muligens fjerne problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 6, 2007 Ja jeg tittet også på etka og la merke til den ventilen ved filterbraketten....får demontere litt i morgen og sjekke. Ved et søk på nettet fant jeg en skisse på pumpa og den skal ha en ventil den også som skal slå inn ved trykk over 5.7bar står det..... Varierer litt hvor langt det blir på hvert bytte men rundt 500-700 mil og nytt orginalt filter hver gang....benytter kun castrol 10-40 olje, husker ikke benevnelsen. bilen har gått mest på langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...