Trenger råd angånde lekk caliper

Anbefalte innlegg

I går skiftet jeg bremser og skiver på bilen min.

 

Når jeg kom til høyre bak så jeg at det lakk bremsevæsk fra caliperen. Det lakk da rundt stemplet, og har ydeligvis gjort det en stund. Klossene på venstre side var beydelig mer slitt, samt at klossene var innsauset med bremsevæske.

 

Har å demontert caliperen og kikket på den.

 

Det er ikke noe rust rundt eller ned i hullet der stemplet er, alt der ser pent ut. Også pakningene ser i grunn hele og pene ut. Eneste som indikerer lekkasje vil jeg si er at jeg hadde demontert og fysisk oppdaget det.

 

Så da blir egentli spørsmålet til dere mer erfarene om det er holder å kjøpe nye tetninger rundt stempelet eller om calperen er gåen i seg selv side bremsevæsken randt ut av den.

 

Beklager skrivefeil, men sitter ved et trøblete tastatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok pakningen til stempelet som er defekt der.. er du god på å skru så kan du demontere og pakke om denne... men er ikke så dyre på steder som f.eks mekonomen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg også håpe på. Så da blir det nok nye pakninger i morgen he he.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du tatt opp disse før? er værre å ta opp bak enn foran pga håndbrekks fjær og gjenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I enkelte tilfeller når jeg har stått med en lekkende kalipper og butikken er stengt har jeg demontert, renset og satt sammen. Da har det alltid blitt tett. Grunnen har nok vært at dritt er presset inn mellom stempel og pakning ved tidligere skifte av klosser. Men har man det først demontert så er det jo greiest å skaffe nye pakninger, spesielt ettersom støvpakningene som er ute i friluft pleier å være morkne.

 

Rens kalipperen godt innvendig. Vær omhyggelig med å rense stemplene skikkelig, både for inngrodd møkk og rust. Om nødvendig bruk en fin fil eller sandpapir for å slipe bort evt rust eller møkk som sitter fast, men pass på så du ikke lager ujevnheter som gir grunn til lekkasje.

 

På enkelte kalippere lurer jeg på om det kan være koniske pakninger, så sjekk hvordan de er montert når du tar dem ut, og sjekk om det er likegylidg hvordan de nye monteres inn.

 

Smør inn kalipper og pakninger med litt bremsekalipperfett som vanligvis følger med pakningene, før du presser stempelet inn. Husk å sjekke at lufteskruen lar seg løsne mens du ennå har kalipperen i skrustikka, det er lettere å ordne opp i det da enn når den sitte rpå bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enig med den der.. men en kaliper bak må skrus inn..og ikke presses.. pass derfor på at fjærer og klemmer står riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.