#1 Skrevet April 6, 2007 hei når jeg har brukt bilen i ca 2 timer, i øpet av en dag, så begynner oljelampen og lyse i dispayet, og det kommer en høy pipelyd! tar jeg bilen neste dag er lyset borte, men etter ca 2 timer, kommer det igjen! jeg har nok olje på bilen, det er ikke så lenge siden jeg byttet den og filteret. har montert oljetrykks-måer, og oljetrykket er helt normalt! i ca to mnd nå har det lyst "SERVICE" når jeg starter bilen, har ikke brydd meg med og nullstille det! var en på jobben som hadde hør at kjørte en med dette lenge nok så kom det opp en "alvorligere" melding, for og få en til og oppsøke møller/forhandler, for at de skulle tjene noen kroner! noen som kan hjelpe meg her? jeg skal på ferietur til sverige med bilen neste uke, så må finne ut av dette nå! på forrhånd takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2007 hei når jeg har brukt bilen i ca 2 timer, i øpet av en dag, så begynner oljelampen og lyse i dispayet, og det kommer en høy pipelyd! tar jeg bilen neste dag er lyset borte, men etter ca 2 timer, kommer det igjen! jeg har nok olje på bilen, det er ikke så lenge siden jeg byttet den og filteret. har montert oljetrykks-måer, og oljetrykket er helt normalt! i ca to mnd nå har det lyst "SERVICE" når jeg starter bilen, har ikke brydd meg med og nullstille det! var en på jobben som hadde hør at kjørte en med dette lenge nok så kom det opp en "alvorligere" melding, for og få en til og oppsøke møller/forhandler, for at de skulle tjene noen kroner! noen som kan hjelpe meg her? jeg skal på ferietur til sverige med bilen neste uke, så må finne ut av dette nå! på forrhånd takk Hvis du har en oljetrykksmåler som du stoler på så ser du om det er noe nedgang i oljetrykket etter 2 timer. Da er jo oljen blitt varmere og trykket faller trolig litt. Mulig oljetrykksbryteren til oljelampen er defekt og gir kontakt litt for tidlig, og slår inn når trykket faller litt når oljen er varm ? Problemet er jo å vite om man skal stole på måleren eller lampa, da kan man montere en annen måler i giverhullet til lampa og jorde lampeledningen (slik at du setter lampa ut av spill). Vær i såfall nøye med å følge med på trykket siden du da ikke har varsellampe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 7, 2007 mulig det er det steinar er inne på, men som et tips så er det oljetrykksgiver på toppen og vil jeg tro. Og målern har du sikkert montert på blokka, så hvis det er noe trøbbel på veien opp kan det være farlig for toppen! mitt tips: sjekk trykket i toppen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2007 Jeg hadde nettopp ett lignene problem.... Til meg var det trykksensoren som står montert oppe på oljefilteret (nermest blokka) som var jalla...... fikk alarm osv osdv. Koster ca, 40 -50 nok på bilextra Skiftet denne og alles ok (dette var dog på en Golf 3 1,8 mono, men regner med at det er det samme hos deg egentlig.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2007 når jeg monterte oljetrykksmåleren, så brukte jeg jo et T-stykke som ble montert der som den orginale tryksmåleren står. så den ble skrudd ut, og inn i T-stykket. og T-stykket inn der den orginale stod! så det er denne føleren du tror kan være ødelagt? i og med at jeg har oljetrykk, og dette er normalt, er det noen fare og kjøre med bilen da? selv om lampen lyser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 7, 2007 Kloke ord fra Sindre, i tilfelle de to følerne hadde sittet ulike steder. På en del motorer sitter det en enveisventil i oljekanalen på vei opp til toppen. Denne er en kritisk innsnevring i tilfelle gruff i oljen, og kan således stenge oljetilførsel til toppen selv om bunnen får sitt. I disse tilfellene lurer jeg på om føleren sitter på "toppsiden" av enveisventilen, men er ikke 100% sikker. Men nå som du har T-stykke hvor begge følerne er så er det greit. Du har trykk forutsatt at måleren er til å stole på. I såfall er det mest sannsynlig at føleren til lampa er defekt. Jeg stoler mer på en måler du har ettermontert enn den gamle slitne føleren for lampa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 7, 2007 men som sindre sier: sjekk trykket i toppen. hvordan sjekker jeg det da? må inn til møller og greier da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 7, 2007 skift begge oljebrytrene..bytte flere av disse pga sånne feil da jeg jobbet på Møller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2007 Det kan jo oxo være oljepumpa. Har skiftet 3stk de siste to ukene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2007 Jeg hadde nettopp ett lignene problem.... Til meg var det trykksensoren som står montert oppe på oljefilteret (nermest blokka) som var jalla...... fikk alarm osv osdv. Koster ca, 40 -50 nok på bilextra Skiftet denne og alles ok (dette var dog på en Golf 3 1,8 mono, men regner med at det er det samme hos deg egentlig.) Akkurat samma givern på min 94 mod TDI også. Den var sånn at viss jeg kjørte litt hardt en stund så peip og blinka det. Slo av og på tenninga så var det bra en stund igjen. Skiftet giver og alt ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2007 Det kan jo oxo være oljepumpa. Har skiftet 3stk de siste to ukene! men han sier jo at måleren viser bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2007 når jeg monterte oljetrykksmåleren, så brukte jeg jo et T-stykke som ble montert der som den orginale tryksmåleren står.så den ble skrudd ut, og inn i T-stykket. og T-stykket inn der den orginale stod! så det er denne føleren du tror kan være ødelagt? i og med at jeg har oljetrykk, og dette er normalt, er det noen fare og kjøre med bilen da? selv om lampen lyser? Det er vel ingen fare om du har olje osv osv. Men er jo kjipt om det faktisk skulle gå galt og du ignorerer alarmen/varselet da. Regner med at det t/y stykket eller en av de sensorene på det "stykket" som er gåen ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 8, 2007 takk for mangen bra svar her.. var ute og kjørte idag, etter ca 2 timer kom lyset og pipelyden. jeg svinget inn på en busslomme, åpnet panseret, og lukket det igjen! når jeg satte meg inn i bilen igjen, var lyset borte, og kom ikke igjen den påfølgende timen! lukket pansere ved og sleppe det fra 15-20 cm høyde.. er det dårlig kontakt en plass da, siden lyset forsvant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 9, 2007 takk for mangen bra svar her..var ute og kjørte idag, etter ca 2 timer kom lyset og pipelyden. jeg svinget inn på en busslomme, åpnet panseret, og lukket det igjen! når jeg satte meg inn i bilen igjen, var lyset borte, og kom ikke igjen den påfølgende timen! lukket pansere ved og sleppe det fra 15-20 cm høyde.. er det dårlig kontakt en plass da, siden lyset forsvant? Du får klemme inn kabelskoen litt så får du bedre kontakt, dersom det kan være feilen. Tenker på kabelskoen i overgang ledning til giver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 9, 2007 Kan være dårlig kontakt inn i instrumentet ditt også. men heller trolig en sensor, ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 9, 2007 Kan være dårlig kontakt inn i instrumentet ditt også. men heller trolig en sensor, ja. har ikke hatt problemer med oljelampen før, det har komt etter at jeg monterte crome-ringer i instrumentet mitt! da hadde jeg jo det ute! kan være at feilen sitter der! det har ikke jeg tenkt på!! får ta det ut igjen, og sjekke alle ledningene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 17, 2007 kjørte til sverige i går. over 700 km tilbakelagt på 9-10 timer. oljelampen lyste 6 eller 7 ganger. og det rare er at det bare er og sitte i førersetet, åpne pansere, vente 5 sec, så forsvinner lampen! så må man da gå ut og lukke panseret.. hva faen kan dette være? begynner og irritere meg grønn!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 19, 2007 kjørte til sverige i går.over 700 km tilbakelagt på 9-10 timer. oljelampen lyste 6 eller 7 ganger. og det rare er at det bare er og sitte i førersetet, åpne pansere, vente 5 sec, så forsvinner lampen! så må man da gå ut og lukke panseret.. hva faen kan dette være? begynner og irritere meg grønn!!! ingen som kan hjelpe meg? pliz.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 19, 2007 Ja, har du skifta sensoren da? Den koster som sagt kun 50 kroner ell no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 19, 2007 Ja, har du skifta sensoren da? Den koster som sagt kun 50 kroner ell no søker litt på mekonomen, og finner: oljetrykkbryter 83,75.- Under informasjon står det: erstatter svart! er det denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 20, 2007 søker litt på mekonomen, og finner:oljetrykkbryter 83,75.- Under informasjon står det: erstatter svart! er det denne? Vet ikke hva de kaller den jeg nei. Jeg gikk bare inn på bilextra å sa at jeg trengte oljetrykks sensor jeg. Og vips =) Jeg fikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 24, 2007 Jeg har akkurat samme problemet som deg. Har nyoverhalt motor og alt. Har også montert et Y-stykke på oljefilterhuset der trykkbryteren og tempgiveren ligger og montert ekstra oljetrykk-måler. Når olja blir varm kan det skje at olje-lampa kommer på og det piper. Jeg ligger da vanligvis på 2 bar ved 2-2500 RPM i 5. gir... Noe som skulle være normalt nok... Det skjer derimot ikke hele tiden med meg... Kommer i tide og utide. Det jer merker er at det kan komme vist jeg girer ned fra 5 til 3. gir... Hatt mistanke om at pumpa da får en liten latency som gjør at føleren slår ut... Nekter og tro at det er dårlig trykk i topp og bunn siden alt er overhalt og trykket er greit i bunnen. Skulle det være tette rør i toppen burde jo trykket i bunnen økt siden gjennomstrømningen blir dårligere? Er ikke så lenge siden jeg byttet trykkbryteren i bunnen men sitter det enda en i toppen altså? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 24, 2007 Jeg har akkurat samme problemet som deg. Har nyoverhalt motor og alt. Har også montert et Y-stykke på oljefilterhuset der trykkbryteren og tempgiveren ligger og montert ekstra oljetrykk-måler. Når olja blir varm kan det skje at olje-lampa kommer på og det piper. Jeg ligger da vanligvis på 2 bar ved 2-2500 RPM i 5. gir... Noe som skulle være normalt nok... Det skjer derimot ikke hele tiden med meg... Kommer i tide og utide. Det jer merker er at det kan komme vist jeg girer ned fra 5 til 3. gir... Hatt mistanke om at pumpa da får en liten latency som gjør at føleren slår ut... Nekter og tro at det er dårlig trykk i topp og bunn siden alt er overhalt og trykket er greit i bunnen. Skulle det være tette rør i toppen burde jo trykket i bunnen økt siden gjennomstrømningen blir dårligere? Er ikke så lenge siden jeg byttet trykkbryteren i bunnen men sitter det enda en i toppen altså? min piper ganske nøyaktig etter 2 timer med motoren i gang! så er det og åpne og lukke panseret, så 2 nye timer... som du sier, så er trykket mitt også det samme hele tiden, så har ikke helt tro på dette med tette rør i toppen. jeg skal prøe og byte den bryteren/sensoren, men har ikke kommet så langt enda. kjøper den over helgen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 27, 2007 min piper ganske nøyaktig etter 2 timer med motoren i gang!så er det og åpne og lukke panseret, så 2 nye timer... som du sier, så er trykket mitt også det samme hele tiden, så har ikke helt tro på dette med tette rør i toppen. jeg skal prøe og byte den bryteren/sensoren, men har ikke kommet så langt enda. kjøper den over helgen.. Si fra hvordan det går da så får jeg også invistere i en ny vist det funker hos deg... Får alltid klump i halsen når den røde lampa kommer på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 15, 2007 Prøvd å bytta? Er spent på om det funka hos deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...