Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Audi 100 med 2,3L NF motor, jeg har lyst til å få litt mere HK.

Er det noen som har forslag?

Jeg hadde tenkt å slipe toppen, og bytte kam, er det noen som vet hvilken kam jeg bør bruke og hvor mye HK kan jeg få med enkel trim?

 

Når det gjelder 2,3L så har den litt mindre komp en 2,2L. Kan jeg foreksempel bare ta en komplett topp fra en 2,2 så har jeg mere komp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Audi 100 med 2,3L NF motor, jeg har lyst til å få litt mere HK.

Er det noen som har forslag?

Jeg hadde tenkt å slipe toppen, og bytte kam, er det noen som vet hvilken kam jeg bør bruke og hvor mye HK kan jeg få med enkel trim?

 

Når det gjelder 2,3L så har den litt mindre komp en 2,2L. Kan jeg foreksempel bare ta en komplett topp fra en 2,2 så har jeg mere komp?

 

Bump

 

Er det ingen som har noe forslag, eller kunskap om 2,3L ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper til med å bumpe denne tråden litt jeg.. : rolleyes

Skulle gjere også visst noe om dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Audi 100 med 2,3L NF motor, jeg har lyst til å få litt mere HK.

Er det noen som har forslag?

Jeg hadde tenkt å slipe toppen, og bytte kam, er det noen som vet hvilken kam jeg bør bruke og hvor mye HK kan jeg få med enkel trim?

 

Når det gjelder 2,3L så har den litt mindre komp en 2,2L. Kan jeg foreksempel bare ta en komplett topp fra en 2,2 så har jeg mere komp?

 

Bump

 

Vi prøver en gang til, er det ingen som har noen tips om type kam, komp osv?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo komme med de planene jeg hadde for motoren, om ikke annet.

Jeg har prøvd en 266-kam i en firer for ei tid tilbake, og det ble så liten endring at jeg helt klart ville kjørt endel hvassere.

272 grader kam og justerbart kamdrev, et skikkelig grenrør og få 2.5" hele veien fra der grenrøret samles og bakover. Porting og planing av toppen må til.

 

Jeg vil tro det er hensiktsmessig å fjerne KE3-jet bensinsystemet og erstatte det med et elektronisk sprut, spesielt for responsen i motoren men kanskje også litt effektmessig i og med at blandingsforhold og innsprutningstider kan finjusteres. Dette er riktignok mye jobb i forhold til å bytte rene mekaniske deler, alt avhenger jo av hvor mye jobb man vil legge i det. Jeg tenkte på Megasquirt, mest på grunn av pris og litt på grunn av at jeg liker å gjøre ting selv. Jeg vil anta at mindre kriker og kroker på innsugssiden av motoren også kunne bidratt til at den pusta lettere, og med MS ville jeg enkelt satt på et større spjeldhus og fått på et konfilter med en passe lengde rør rett på spjeldhuset.

Svinghjul i aluminium kunne bidratt til økt respons og lettere fått opp turtallet, men i en så tung bil som din ville det vel vært selvskudd å drepe alt momentet det tunge svinghjulet i stål gir :)

 

Så hvor langt vil dere gå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har forslag?

Turbo :P Beklager usaklig svar, men du ba om forslag. Erfaringsmessig er alle motorer glade for en viss grad av pustehjelp.

 

OT: Fant en morsom film av Jeep Cherokee 4,0 med turbo da jeg hadde sånn bil, var ikke feil det heller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye hadde du tenkt å koste på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye hadde du tenkt å koste på?

 

Det har jeg ikke gjort meg opp noen mening om. Den brukes som kone bil, men jeg må få litt mere futt i den.

Kanskje kam, sliping av topp? er ikke sikker da jeg ikke vet hvilken kam som er egnet osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke gjort meg opp noen mening om. Den brukes som kone bil, men jeg må få litt mere futt i den.

Kanskje kam, sliping av topp? er ikke sikker da jeg ikke vet hvilken kam som er egnet osv.

 

Vil anbefalle deg å ta kontakt med med f.eks Velox motor eller Mobeck tekniske. Disse har mange kamalternativer å velge i.

 

Velger du ha høvle toppen og porte den, kan velox eller Mobeck ta dette med i vurderingen av kamvalg.

 

Koster en del slik N/A trim da. Total gjennomgang av en 5'er topp er vel fort 5-6 lapper, og kam'en kommer vel på 3-3500,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. KN e.l. innsatsfilter

2. eksosanlegg

3. 272 graders kam (velox, schrick, piper, cat ...)

4. eventuelt en chip om du gidder.

 

Thomas Kjørnes (one på Bilforumet.no) her på forumet hadde en 100 2.3E (AAR) med eksos, fikk chip (med basis i SKN) og 272 kam hos ES tuning. På rullene der mener jeg resultatet ble 145~150hk maks. Men, det viktigste var at største effektgevinst var på litt høyere register med rundt 23hk var det vel.

 

Basisen (blir som for Golf GTI 112hk) er nok 272 kam, eksos, evt større volum (2.5L) og til slutt vurdere om du skal gi bilen et 40mm/35mm ventilsett.

 

Dog tror jeg alt over eksos og kam koster mer enn det smaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.