#1 Skrevet April 7, 2007 Hei, her kommer en liten påskenøtt - håper noen finner løsningen..: Sist fredag bråkte motoren plutselig fælt etter en kjøretur. Motoren som normalt klinger fint knatret som en pumpediesel..! Naboen som er bilmekaniker tok en kikk, og han konkluderte med at dette var lyden av en gåen vannpumpe. Jeg fikk bilen brakt over til Audisenteret neste dag, men til min store forbauselse låt motoren som normalt igjen. Mekanikerne diagnotiserte en stund hvor mange flinke folk var involvert, herunder verkstedmesteren. Ingen feil ble imidlertid funnet, og jeg har siden da kjørt ca 25 mil uten ulyder. Desverre kom knatringen tilbake i går. Også denne gangen hadde jeg kjørt litt friskere enn normalt, dvs. brukt automatkassen i "manuel" og giret selv. Jeg kjørte imidlertid (selvfølgelig) fint, men turtallet var imidlertid noe høyere enn det normale 2-3000 RPM nivået automatkassen ligger på. Jeg regner derfor med at motoren ble noe varmere enn vanlig... Oljetempmåler og vanntempmåler viste normale verdier. Jeg lot bilen stå over natten, og ved oppstart i dag var ulyden nok en gang borte, og godlyden tilbake... Bilen nøkker en anelse ved ca 2700 RPM i tredje gir.. Kamaksel ser og kjennes ok ut gjennom oljepåfyllingshullet. Kjølevæskenivå og oljenivå er ok. Bensinforbruk er normalt. vag-com melder ingen feil. Hva er galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 7, 2007 Nå vet ikke jeg om du har hydrauliske ventil løftere på bilen din. Men hvis du har det kan det jo være at du har enten lavt oljenivå og at du etter litt heftig sving kjøring drar luft inn i olje pumpa og derfor får bank i løfterne, eventuellt olje som begynner å bli dårlig: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 7, 2007 Hei, vet ikke hvilken type løftere motoren har, men olje + oljefilter er kun noen få tusen KM gammel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2007 Det der er nok garantert kammene dine.. Høres ut som de har gnaget litt ja Sjekk forresten her.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=allroadmotor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2007 Det der er nok garantert kammene dine.. Høres ut som de har gnaget litt ja Sjekk forresten her.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=allroadmotor Huff ja, bilen har snart rundet 170 000 KM, så slitte kammer er vel ikke helt usansyling selv om jeg ikke har diselmotoren tråden peker til... Synes imidlertid det er rart at den stygge knatringen bare har dukket opp et par ganger, og ikke høres hele tiden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2007 I og med at du ikke har 2.5 V6 TDI kan du ta kamakselproblemet helt med ro. Da støtter jeg heller forslaget ang. rakling fra de hydrauliske ventilløfterne. For det har du derimot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...