Anbefalte innlegg

Hei

Far har en Audi A6 2.5tdi 1996 1997 mod... denne bilen har rullet 330.000km

har i lengre tid sotet veldig mye ved pådrag.. :o

har nevnt Lmm,luftfilter for han! :)

Har noen hær inne noen ideer om hva som kan forrårsake dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk trykkslangen/luftslangen inn på innsugsmanifolden. Hender denne sprekker.

 

Resultat er: For mye diesel i forhold til luft inn i motoren = svart eksos.

 

En annen ting er feiljustert dieselpumpe/innsprøytningstidspunkt ( kan sammelignes med feiljustert tenning på bensinmotor )

 

Ellers har jo motoren rullet noen km, så slitte motordeler ala dieseldyser må jo påregnes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, bilen har jo tross alt rullet noen km :)

men skal sjekke di tinga som du har ramset opp : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse 2,5tdi R5 motorene, er jo kjendt for å sote ganske mye. så hvis motoren går like bra og startet lett og ellers ingenting feil vil jeg tro at det er normalt etter hvor langt den har gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den starter lett kan du utelukke feil innstilling av tenningstidspunkt. Denne justerer seg selv innenfor en viss grense, og er den innenfor grensen fungerer den greit, er den utenfor grensen blir den svært tungstartet.

 

Jeg holder en knapp på hull i slange på innsugessiden og slitte dyser. Kan også være potte-tett luftfilter, men da må det være kjørt veldig langt langt. Kan også være svært sliten turbo, som går dårlig rundt og ikke gir noe særlig lufttrykk. Dette kan komme ved sløvhet på oljeskift, feks å kjøre 15-20.000 av gangen og bare ta filteret noen ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bilen begynner jo å bli litt sliten..:o

går greit å starte den, litt treg nå i vinter men ellers bra! :)

Både luftfilter dieselfilter og olje, samt oljefilter blir byttet til rett tid, som Far sier ;)

Må vell kanskje se litt etter sprukne slanger på innsuget ja..

Men er ganske rart, kjører den på 0,52 på mila 140 hk: eek : det skulle ikke vært lov..:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse 2,5tdi R5 motorene, er jo kjendt for å sote ganske mye. så hvis motoren går like bra og startet lett og ellers ingenting feil vil jeg tro at det er normalt etter hvor langt den har gått.

 

Ja du sier noe der.. har lagt merke til at di flest R5 motorene soter bra.. mulig det skal være slik : klø ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vell kanskje se litt etter sprukne slanger på innsuget ja..

Men er ganske rart, kjører den på 0,52 på mila 140 hk: eek : det skulle ikke vært lov..:rolleye:

Slanger først ja, men er absolutt ikke rart om han må bytte dyser på 330.000. Det optimale hadde sannsynligvis vært å bytte de med ca. 200.000 intervall.

 

Jeg kjørte min med 180+ hk på 0,55 på langkjøring forresten;) Det er helt ekkelt å tenke på hvor effektive de motorene der er i forhold til nyere dieselmotorer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slanger først ja, men er absolutt ikke rart om han må bytte dyser på 330.000. Det optimale hadde sannsynligvis vært å bytte de med ca. 200.000 intervall.

 

Jeg kjørte min med 180+ hk på 0,55 på langkjøring forresten;) Det er helt ekkelt å tenke på hvor effektive de motorene der er i forhold til nyere dieselmotorer!

 

ups, så tilig:)

hehe, ja det er sykt hvor billig 5eren går i motsetning til v6`ern :)

gammel å go: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.