Erfaringer rundt sommerdekk

Anbefalte innlegg

Det kommer ofte meldinger på forum om hvilke dekk som anbefales osv, og jevnt over så får medlemmene noen svar, selv om enkelte av diskusjonene rundt dekk tar litt av...

Men, det som er sikkert, er jo at det finnes mange på forumet som har erfaring med hva slags dekk de har på bilen, og mange har også hatt forskjellige dekk og kan sammenlikne disse med hva de har nå osv.

Tenkte derfor å starte denne tråden der folk kan legge inn sine erfaringer rundt sommerdekk (Kan jo lage en for vinterdekk også), men der vi unngår at folk hakke på hva andre har skrevet, men heller legger inn sin erfaring dersom den stemmer eller ikke stemmer overens med ens egen erfaring.

Kan være greitt å tråden å få med:

- Dekkmerke, dimensjon

- Biltype

- Hvilke egenskaper ble vektlagt ved kjøp (komfort, sport, våt-dekk osv.)

- Hvordan kjørefølelse er, våtgrep, vannplaning

- Dekk for pengene

- Komfort, støy, sporing

- Hva en sammenlikner med, dersom en har noen andre typer å sammenlikne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo begynne.

Vredestein Ultrac 225/45-17

99 A4 1,8TQ Avant

- Ønsket ett dekk som var komfortabelt å kjøre på, som ikke sporet, og ikke støyet, og som fungerer godt også på våt asfalt. Om jeg har velgt rett får nå tiden vise.

- Har ikke kjørt spesielt mye på dekkene enda, men har noe erfaring. Det sporer lite, og gir god kjørefølelse. I forhold til vannplaning og våtgrep har jeg ingen dårlige erfaringer, og det fungerer også greitt på snø....som plutselig dukket opp.

- Komfortmessig er det lite støy i dekket, men litt mer enn vinterdekkene (Conti "semi"-piggdekk). Støyen fortoner seg som susing. Det gir rimelig overraskende god demping av asfaltkanter osv.

- Kjøpte på dekkskift.no, føler jeg fikk en god pris.

Har tidligere kjørt Marangoni 225/45-17 på en A100. Vredestein dekkene er mer komfortable slik jeg husker det. Men kan ha noe med bilen å gjøre. Har også hatt Fulda Carat Extremo og Falken Fk452 (?). Fulda og Falken-dekkene hadde helt forskjellig karakteristikk,der falkendekkene var mykere i dekksidene, og gav ubehagelig mye overstyring når de stod bak med fulda foran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med general euro2000 i dim 225/45-17 på Passaten som jeg hadde.Syntes vel disse dekken var veldig gode til prisen. Var av den mening at man ikke behøvde å betale så mye for gode dekk osv...........Det var helt til jeg prøvde en 180 grader i en rundkjøring når det regna. Kjente det glapp foran hele tiden. Jaja tenkte jeg det er vel bare sånn:rolleye: Dagen etter så var piggdekka på. Det regna , skulle rundt samme rundkjøringa . Det satt som ett skudd !!: eek : Rimlig forvirra tok jeg flere turer rundt med høyere fart uten at det glapp.

Av dette lærte jeg en ting : Billige dekk funker bra på tørt , men når det er vått må du ha ordentlige dekk på bilen.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av rimeligere dekk kan jeg anbefale Toyo Proxes, har brukt dette selv i 245/35-19, men dekksidene var noe myke og man fikk hele tiden den ubehagelige følelsen av at bilen skal slippe taket i svinger.....

Marangoni Zeta Linea, er av den type dekk som sitter greit på tørr asfalt, men slipper taket så fort det ser ei vassdråpe, ikke å anbefale!

Kjører nå Vredestein Ultrac Sessanta, og er ikke noe tess på bremsing på 5cm nysnø :o

Men disse sitter som et skudd på tørr asfalt og tro det eller ei dem hadde et godt tak i snøen som kom igår, vel og merke framover, bremsing anbefales ikke ;)

Dem støya en del til å begynne med, men om det er meg eller dekkene, så begynner dem å slippe litt taket på støyen nå.

Hvordan dekkene ter seg på vått føre vet jeg ei ennå.

ENGELS-TESTLEAFLET%20ULTRAC%20SESSANTA_P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jeg kan jo fortsette:

Hårreisende dekk opplevelse: eek :

Fullrun HP 199 (235/40 R18 W ) testet av motor :

" Brede og lave dekk som får bilen til å se tøff ut er vanligvis dyre. Fullrun er et meget billig alternativ fra Kina , men oppfører seg deretter. Kjørekomforten er dårlig , støyen høy og grepet på våt vei på linje med et slitt , piggfritt vinterdekk. Dekket skal være bygget for 270 km/t, men våre testere var redde allerede ved 100 km/t.Annbefales ikke."

Konklusjon: Du får det du betaler for.: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Goodyear Eagle F1 GSD3 i disse dimensjonene:

245/40/17 - RS2

225/40/18 - RS2

245/40/18 - A8 vs samme dim Continental PremiumContact

Valgte disse til RS2'n da jeg hadde veldig gode erfaringer med dekket fra A8 (de kom med den)

Dekkene har fungert eksemplarisk til både hverdags og til banekjøring. Veldig gode mot vannplaning når man har bred dekkdimensjon. Flere dekkbuttikker anbefaler dekket pga egenskapene på våt vei. Kjempe veigrep, lav støy, og god styrefølelse. Selv med blemmer og frynser etter hard banekjøring var alt vekk etter er par mil på vanlig vei igjen. Var akkuratt som nye, bare med litt "lavere mønster". Kjøpte mine fra http://www.dekkonline.com.

Dunlop SP SPORT MAXX

295/35/21 - Q7

Disse var ikke selvvalgt, men kom med bilen.

Veldig gode på tørt og vått. kort bremselengde, (ikke lett og bedømme dekkstøy med dobbeltglass), men gode mot vannplaning, og bra sideveis grep.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har benyttet meg av følgende tysk web-side : http://www.reifentest.com/

Jeg valgte Hankook Ventus Sport K104 , 225-45-17.

Meget behagelige å kjøre med ; ingen rullestøy , og fin-fin pris.

Får også meget god score på reifentest.com.

Meget fornøyd med kjøpet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har benyttet meg av følgende tysk web-side : http://www.reifentest.com/

resultater fra denne testen kommer opp ved siden av mer eller mindre alle dekk som selges på http://www.dekkonline.com. Mange av dekkene er har i tillegg tester fra adac, auto motor og sport og teknikens värld etc.

edit: hehe, så nå at disse sidene linker til hverandre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste har vel fått siste Auto motor og sport tenker jeg. Les testene av billige (kinesiske?) dekk: eek : Lite imponerende resultater få en si: do : Riktignokk i dim 195/65-15, men dette er jo en dim det blir solgt mye av rundt om i verden vil jeg tro: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.