#1 Skrevet April 9, 2007 Har kjøpt meg 19" og koni coilovers til bilen... Blir straks montert og lurer på om jeg skal få dette godkjennt hos biltilsynet og skrevet inn i vognkortet?? Er dette lurt i forhold til eu-kontroll, politi kontroll (evnt.teknisk kontroll) og ved salg når den tid kommer? Det er snakk om en Golf 4 1,9Tdi 4-motion... Felgene er Audi A8 i 19" og 8,5" bred med et35, med 235/35-19. Er det mye jobb å få dette igjennom? Takker for svar. Mvh Håvard Kaspersen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 9, 2007 Her ser du 'worst case scenario' ved godkjenning av senk; http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf Skal ikke være spesielt mye hokus pokus å få det godkjent såfremt du oppfyller de krav som er satt (inkludert de i godkjenningspapirene på senkesettet). Ang felger vet jeg ikke original dekkdim/innpress, men såfremt det ikke tar borti noe sted, har økt sporvidden mer enn 15mm (dvs innpressendring på maks 7,5mm per hjul), samt innafor 5% endring av rulleomkrets, så skulle vel ikke dette heller være noe hokus pokus. Har fått godkjent 2 senkesett på min bil (både fjærer og coilovers), og det er null stress så lenge man oppfører seg og følger reglene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 9, 2007 Hvis du har TUV papirer på alt går det vel greit, hvis ikke kan det vel bli litt vanskelig. Men det er som du skriver en stor fordel i forbindelse med salg av bilen, eu - teknisk kontroll o.l. Jeg har alltid vist mine biler, synes det er greit å ha det i orden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2007 ok, takk! Trenger man noen slags papirer på dekk/felg? Fra møller eller noe slikt? Mener 8,5" felg og med 235/35 skal være det nermste man kommer orginal rulleomkrets. et35 skal også være det nermeste det blien har orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 9, 2007 Om du er innafor toleransekrava for endringer, så skal du ikke trenge noe papirer på felg/dekk.. Et godt tips er å ta kontakt med trafikkstasjonen du skal godkjenne på, og spør hva du trenger. Da vet du hva din stasjon praktiserer, og slipper kjedelige overraskelser ved kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2007 er vel vrient å få litt spes felger uten tuv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2007 senkesett og alternativ hjuldimensjon SKAL skrives inn i vognkortet! Det er faktisk ikke lov og kjøre uten at det står i vognkortet at bilen er senket, det er derfor man blir sendt på visning med bilen hvis man blir stoppet! Samme gjelder større hjul osv;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2007 Min gikk rett igjenom med akkuratt samme oppsett som deg. Ingen problem. Lys og forstilling må justeres. ( slapp faktisk dette, pga at hvis det ikke står i tuv pappirene at du må ta forstilling så slipper du ) Felgene trenger ikke godkjennes i utgangspunktet. Rulleomkrets stemmer og innpress stemmer. Det er det eneste som teller. Men på min fikk jeg dem til å skrive det inn alikvel siden jeg var der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 9, 2007 ( slapp faktisk dette, pga at hvis det ikke står i tuv pappirene at du må ta forstilling så slipper du ) Felgene trenger ikke godkjennes i utgangspunktet. Rulleomkrets stemmer og innpress stemmer. Det er det eneste som teller. Men på min fikk jeg dem til å skrive det inn alikvel siden jeg var der. I henhold til de retningslinjene jeg linket til over, så skal hjulstillingskontroll og lys justeres, selv om dette ikke står i papirene.Uansett, begge disse justeringene er noe som kommer eier/sjåfør til gode, enten i forhold til mindre dekkslitasje, bedre kjøreegenskaper, bedre lysbilde, osv. Spørsmålet er hvor detaljert denne listen blir fulgt, har en teori om at kun et fåtall vet om denne.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 9, 2007 Kommer ikke igjennom på EU uten at senkingen står i vognkortet hvis verkstedet driver seriøst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...