Toppakning for andre gang på en måned?

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde min Audi A4 inne hos fjetland (Audi-center stavanger) for skifte av toppakning for en måned siden. Rettere sagt, jeg sa de skulle fikse problemet med at bilen lakk kjøleveske. Nå, en måned etter har det begynt å lekke kjølevann igjen.: bh :

Eksosen er noe hvit og det kommer en del veske ut med eksosen. skrudde opp oljelokket for å sjekke oljen, og under lokket lå det lysebrun veske. (Vann blandet med olje?) Kjølevannet så greit ut, men var noe grumsete. Sikkert bare grums fra systemet. Så ingen oljefilm. Frykter det verste, nemlig toppakning igjen... Har sjekket for utvendige lekkasjer, men kunne ikke finne noen.

Har forstått det slik at det er 1års garanti på slike reperasjoner?

Noen andre som har vært borti det samme?:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo tenkes at feilen er et annet sted enn toppakningen....feks sprekt topplokk. Går ut i fra at toppen ble planslipt når pakninga ble bytta?

Synes i hvertfall du bør ta kontakt med verkstedet du brukte første gangen og høre hvordan dem vil hjelpe deg med å løse problemet. Det er ikke usannsynlig at problemet ikke ble funnet første gangen.

Håper det ordner seg, lykke til:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen ble planslipt ja, så det virker jo merkelig at den skulle ryke en gang til. Reagerte bare da jeg så de samme symptomene igjen.

Virker meget merkelig om de setter i gang å bytte toppakning om de ikke er 100% sikre på at det er problemet, er det ikke? Blir forbanna om det viser seg at toppakningnen ble skiftet uten grunn og at det er noe annet feil som jeg må betale selv!

Skal iallefall ta kontakt med verkstedet i morgen, så får vi høre hva som skjer videre. Takk for svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Fredrik sier er det vanlig å sende bort toppen for plansliping og trykktesting når man har motorer med sånne symptomer.

Er jo også fullt mulig at verkstedet har gjort en feil ved montering av pakingen. Sjekk at boltene ble skiftet hvis de skulle blitt det. Strekkbolter skal skiftes og hvis dette ikke gjøres kan pakningen begynne å lekke igjen når den "siver" sammen etter litt bruk og boltene ikke etterstrammes automatisk slik nye strekkbolter gjør..

Mvh Emil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Hadde min Audi A4 inne hos fjetland (Audi-center stavanger) for skifte av toppakning for en måned siden. Rettere sagt, jeg sa de skulle fikse problemet med at bilen lakk kjøleveske. Nå, en måned etter har det begynt å lekke kjølevann igjen.: bh :

Eksosen er noe hvit og det kommer en del veske ut med eksosen. skrudde opp oljelokket for å sjekke oljen, og under lokket lå det lysebrun veske. (Vann blandet med olje?) Kjølevannet så greit ut, men var noe grumsete. Sikkert bare grums fra systemet. Så ingen oljefilm. Frykter det verste, nemlig toppakning igjen... Har sjekket for utvendige lekkasjer, men kunne ikke finne noen.

Har forstått det slik at det er 1års garanti på slike reperasjoner?

Noen andre som har vært borti det samme?:confused:

er bare å ta kontakt med verkstedet.. det er jo garanti på en slik jobb. tingene skal vare lengre enn en mnd.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute på verkstedet i går. De mente det kun var kommet luft i systemet, så da er det forhåpentligvis kun det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute på verkstedet i går. De mente det kun var kommet luft i systemet, så da er det forhåpentligvis kun det. :)

Burde ikkje vere vann i oljen da vell?

Viss ikkje det er veldig dårleg reingjordt etter sist gang...

Heller ikkje kvit eksos : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4'n er jo kjent for at det oppstår lekkasje i oljekjøler/oljefilterhuset så jeg går utfra de sjekket denne ? ( Den lille "klumpen" som oljefilteret er skrudd fast i.) Der går både olje og kjølevann gjennom og det har blitt skiftet mange toppakninger i villrede før det ble oppdaget at denne var synderen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4'n er jo kjent for at det oppstår lekkasje i oljekjøler/oljefilterhuset så jeg går utfra de sjekket denne ? ( Den lille "klumpen" som oljefilteret er skrudd fast i.) Der går både olje og kjølevann gjennom og det har blitt skiftet mange toppakninger i villrede før det ble oppdaget at denne var synderen....

Får ikke hvit eksos av det vettu pusen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke hvit eksos av det vettu pusen ;)

Det får man heller av luft i systemet ;) Så det spørs hvor hvit den var ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, synes også det med eksosen er merkelig. Han som fyllte på veske skrudde opp oljelokket for å sjekke oljen og sa det var normalt at det lå lysebrun veske rett under lokket.

Får vente litt å se om det synker igjen. Om det synker igjen er det jo definitivt noe galt.

Og det med eksosen kan jo godt være at den skal være såpass hvit. Har ikke vært borti det så mange ganger at jeg vet hvor hvit den skal være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, denne saken har iallefall tatt uante vendinger.

Har nå hatt bilen inne 4 ganger totalt. Det de har skifet er:

Toppakning, en vannstuss der tempsensoren sitter, en slange som går fra den stussen og videre og varmeregisteret.

Og der værste: Den lekker værre enn før! ca. 1l på 50km.....

Så nå er bilen inne på verksted igjen, og de har funnet sprekk i toppen!!

Hva i huleste er det som gjør at det tar såååå lang tid å oppdage den virkelige feilen? Jisuss! Etter 25000kr (I dass for min del..) og utallige timer med den bilen burde de klare å finne feilen....

Så hvordan oppstår en slik sprekk? De burde jo ha sett sprekken da de skiftet toppakning og de burde jo definitivt ikke ha skiftet varmeregisteret, toppakningen og vannstussen tempsensoren sitter på uten å være 100%sikre på at det var den som var synderen.. Begynner å bli rimelig lei av nye lovnader om at bilen er ok, og ikke minst et lite hav av penger..

Hva har jeg krav på her? Etter min mening bør verkstedet ta regninga på den siste reperasjonen som nå blir bytte av toppen (som ene og alene koster 8-9000kr..). De har som en start sagt at de kan være villige til å ta arbeidskostnadene + gratis leiebil. Jeg har ikke godtatt noe enda, så det endelige økonomiske resultatet skal vi diskutere når vi VET at bilen ikke lekker lengre. Dvs. jeg betaler ingenting før vi er 100% sikre på at det er reparert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan bil har du? har vært et problem med vannkjøling av innsug på 130 hk tdi 02 og nyere,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snakk om en 97 A4 B5, så den er jo relativt gammel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min mening skal du ikke dekke mer en toppakningsjobben som i utgangspunktet ble gjort..

Du har levert inn bilen for å få fikset det som er galt. og her er det jo helt klart de har byttet ting som ikke trengte byttes.

Men det er ikke alltid toppene blir trykk testet når de er av.

grunnen til toppen er sprekt er sannsynlig pga bilen har blitt kjørt slik over lengre tid.

Men jeg hadde stått på kravene mine.

Dette er jo det et merkeverksted har som sitt "ess i ermet" at de kjennere bilene og at du som kunde skal slippe å betale for unødvendige reperasjoner etc etc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig håndverk !

Du har hatt vannlekkasje gjennom toppakning (eller annet sted men ikke i toppen), vann er brukt og vannstand blitt for liten. Toppen har ikke hatt tilstrekkelig kjøling og har sprukket pga lokal overoppheting.

Verksted som kun har skiftet pakning har gjort dårlig jobb når de ikke har trykktestet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.