#1 Skrevet April 12, 2007 heisann! jeg har nylig kjøpt meg en audi s4(c4) stv. men har nå fått problemer med turbotrykket. i det jeg starter bilen og kjører, lader den 1,4bar, men etterå ha dratt ut 3 gir går trykket ned til 0,4bar, og der blir den videre ved kjøring. hvis jeg stopper bilen og lar den stå en times tid og kjører igjen får jeg den opp igjen til 1,4bar, men igjen så gir den seg etter ca 1min kjøring. har fått høre mye rart om hva som kan være feilen. har foreløpig ikke fått gått over bilen så nøyem,men har sett etter sunlige lekkasjer i slanger ol, samt også magnetventilen. jeg tror kanskje feilen kan ligge i den. har tatt ut kontakten på ventilen og da ladet den bare 0,4. bilen er chippet i følge gamle eier og har ny map føler. jeg har også sett på ecu`en, noen som forøvrig ikke var et pent syn, der lå ecu`en løs uten skruer og med deksel som var løst. har noen forslag til hav som kan være feilen eller har vært bort det samme selv, så gi meg beskjed. på forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2007 og glemte å nevne at " multidisplayet" er på kjøret. turbo trykkmåleren viser bare 1, og oljelamper og krussiduller og alt annet av feilmeldinger kommer opp i ny og ne etter tur og orden! min først vag, og jeg liker det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2007 kan være at en av coilene dine er i ferd med å gå til...... Siden den fungerer dårligere ettersom den blir varm mener jeg. Ligger tegninger på hvordan du kan måle coilene om du benytter deg av søkefunksjonen på siden her. Har selv benyttet meg av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2007 Korleis veit du at ladetrykket ikkje stemmer når computerent viser 1 heile tida... Har du ettermontert turbotryksmåler? Siden den viser 1, så ville eg sjekket slangen som går til hjerna. Hender denne blåer/spretter av. Kan sprette av inn på selve ECU'en , eller på vanutskilleren som henger på torpedoveggen bak det store dekslet. Dersom ECU'en ikkje veit kva ladetrykkk den har, så kan den nok gå i nød rimelig kjapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2007 jeg har nå gått over alle slanger og vacum drivene ting, samt ecu osv. har funnet en liten vacumslange med en lite sprekk i som går fra orghinal "dumpen" til en rørgang forbi registeret. satter på at det er denne, men bytter samtidig magnetventilern. den så litt ferdig ut.vet noen om det går ann å få tak i den noen andre steder enn norsk bildelesenter og audi? noen som vet om det går ann å få tak i komplett kit med silikonslamger? jeg har ettermontert turbotrykkmåler da multidisplayet har vært noe ustabil. takk for gode tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2007 jeg har nå gått over alle slanger og vacum drivene ting, samt ecu osv. har funnet en liten vacumslange med en lite sprekk i som går fra orghinal "dumpen" til en rørgang forbi registeret. satter på at det er denne, men bytter samtidig magnetventilern. den så litt ferdig ut.vet noen om det går ann å få tak i den noen andre steder enn norsk bildelesenter og audi? noen som vet om det går ann å få tak i komplett kit med silikonslamger? jeg har ettermontert turbotrykkmåler da multidisplayet har vært noe ustabil. takk for gode tips. kollevold.no har mener jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2007 kollevold.no har mener jeg.. Snart 4 år sia eg bestilte eit sett hjå dei... Ikkje fått enno..... 1 1/2 år sia eg selde bilen og da så er ikkje så farlig om det kommer lenger heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2007 Før jeg trimmet bilen min, så opplevde jeg noen ganger at turbotrykket stå helt stille (dvs turboen fungerte ikke). Det skjeddee plutselig og bare ved å slå tenningen av og på igjen så fungerte det igjen. Opplevde også at ting rundt turboen (også manifolden) ble veldig varmt. Når jeg oppgraderte bilen min, fikk jeg vite at det var sprekker i manifolden. De oppgraderte da til en RS2 manifold. Etter det har jeg aldri opplevd feilen ....kanskje du kan ha sprekker i manifolden din ???? Bare ett vilt tips .....jeg kan jo ingenting om mekking, så mulig jeg er helt på vidda her ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 13, 2007 har en liten lekkasje et eller annet sted rundt eksosmanifolden ja, men tro dette bare er en pakning.hørewr snurra går og kjenner at den også pusher litt i det den slår inn, men er ikke det trykket som det var når jeg kjøpte den. er forsåvidt fornøyd nå da jeg parkerte en bmw e36 m3 i dag morges, så det virker som jeg har fått tilbake noe av trykket. lader nå ,etter mye klipping av slanger og festing av vacum slangersamt utbytte av 4 andre slanger, at den lader 0,95bar, men det er fremdeles 0,1bar fra hva jeg hadde. syns også at turboen ikke lader fort nok i forhold til hva den gjore. før tok den fra 1600rpm til 5900rpm, men nå tar den liksom ikke i før nærmere 4000rpm til 5500rpm. skjønner ikke en dritt av denne bilen, men må fremdeles innrømme at jeg liker det. er litt morro med bilen som lever sitt egentliv. skal ned på rudskogen på lørdag og kjøre litt drifting(ikke med min bil vel og merke), får se om jeg får noen tips av noen der. har snakket med kollevold og dem har stort sett sluttet å levere silikonslanger, og annen trim til s4c4. var derborte for å hente meg den berømte kollevold fjæra til wg min, men den hadde de også sluttet å levere. tenkte jeg skulle høre med krb trading i dag. er jo morro med litt pulver og litt lyd. igjen takk for svar og tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 13, 2007 Samco silikonslanger finner du på ebay, kjøpte selv fra England, 3 stk slanger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 16, 2007 jaja, så var det påen igjen. fikk tilbake turbotrykket en dag, så forsvant det igjen.. jeg tokk ut wg for å kontrollere membranen og fjæra. fjæra var så myk at jeg kunne trykke den sammen med to fingre,men membranen var ok. jeg satte så inn wg en igjen. og kjørte meg en tur,da fikkjeg ladetrykket tilbake,men fremdeles 0,1 bar mindre(dvs 0.95bar). jeg tik bilen inn igjen dagen etterpå og oppdaget at jeg hadde glemt å feste wg ordentlig, og lå og slo litt. jeg tenkte som så at siden jeg manglet 0,1 bar trykk, kunne jeg kanskje få det tilbake igjen ved å stramme skuene igjen. der tok jeg vist feil, for da forsavant trykket igjen. jeg har nå bestillt meg ny magnet ventil og strammere fjær hos krb. får håpe dette hjelper,men begynner å lure litt. har noen vært borti dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2007 Først: Grattis med verdens beste bil! Jeg har hatt min i over 7 år nå, og selv om den står i snitt 3 uker hvert år, må jeg si at hver tur er et kick! Fjæra er ganske myk, men den står bare for grunntrykket på disse bilene. Du kan prøve å skru den et stykke ned med umbrakoen under dekselet på toppen, men ikke så langt at gjengene ikke har tak. Hva sier kodene? Dette må nesten generere en feilmelding. Som newbie MÅ du bare gå inn på http://www.sjmautotechnik.com og se under troubleshooting. Der får du masse info! Har du ikke tilgang på VagCom, kan du også blinke ut kodene som Scott viser i detalj på den samme siden. Feil i displayet er 'normalt', og kan fikses for en stund ved å gå over alle kontakter og loddinger på dashen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 18, 2007 heisann. tenkte jeg skulle ta en tur på audi etterpå i dag å få lest ut kodene.har en kamerat som jobber der og har en del peiling på denne type bil. håper jeg kan klare å finne ut av det snart, for tanken på å selge den har faktisk streifet meg. men bilen har jo faktisk vært en drømmebil siden jeg så den først gang i norge. mye power,godplass og quattro. trenger ikke så mye mer da... men når jeg har store problemer med trykket og ikke klarer å kjøre fra en renault megan cupe, så begynner jeg å lure litt ass. kjempe fornøyd med at jeg meldte meg inn her, for her kommer faktisk folk med tips.har bestilt ny magnet ventil nå, får håpe dette hjelper. har nå også hatt 4 mekanikere fra vag til å se på den, men de skjønner ikke en dritt selv. jobber som mekaniker jeg også, og skal da i teorien ha til peil selv, men denne bilen har jeg virkelig satt meg fast på. jeg har en liten følelse at grunnen til å trykket ikke er der, er fordi jeg har en motorlampe som lyser og tror den har gått i en nødmodus. tror grunnen til at jeg har trukk det første minuttet skyldest at bilen ikke har rukket å foreta kontroll av bilen enda. hvis noen vil hjelpe meg med denne lillie nøtta og knekke den for meg er jeg strålende fornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2007 Kan det være sprekker i manifolden som gjør dette ? På min så virket som det var det som var årsaken. Som jeg skreiv i mailen, så skjedde dette bare av og til og når det skjedde hadde jeg 0 turbo trykk, helt dau !! Jeg byttet også magnet ventilen, men ingenting ble annerledes. Så det viste seg at den var i orden da Da jeg byttet manifolden og turbo ved oppgraderingen(trimmet) så var feilen borte. Sikker på at du ikke har sprekker i manifolden ?? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2007 Har ikkje tenningsbank da? Viss motorlampa lyser? Kan f.eks vere feil på ein bankesensor. Da trekker den tenning, og da kommer trykke seeeint. Om den ikkje blir kvitt bankinga, (som den ikkje blir ved sensorfeil) så vil den begrense trykket etter beste evnt.. Legg ut feilkodene når du har lest dei ut da... så får me sjå om me klarer å knekke denne nøtta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 19, 2007 heisann!fikk ikke lest av koden her om dagen da vi ikke klarte å få testeren til å komunisere med bilen min(arrg), men går utifra at jeg skal ned en tur igjen i dag å få sett. jeg har endelig klart å nogenlunde å finne hvor eksos lekkansjen var, kom fra eksosmanilofden slik dere sa, men har ikke fått sett hvor det lekker fra enda. skal få heist den opp i kveld også, så kanskje jeg hiver inne et bilde hvis jeg finner noe. hehe. har også fått en fin ulyd i innsuget mitt, ved raskt gasspådrag i fri,så får jeg en skarp kliring fra innsugsslangen. skjønner ikke et kvekk jeg, men skal i allefall få enten sveiset eller bytte eksos manilfoden og magnetventilen,(som forøvrig kom idag 12 dager for tidlig). noen som har en eksosmanilfod liggende for salg, gi meg beskjed!hehe! takk igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 19, 2007 har også fått en fin ulyd i innsuget mitt, ved raskt gasspådrag i fri,så får jeg en skarp kliring fra innsugsslangen. skjønner ikke et kvekk jeg, men skal i allefall få enten sveiset eller bytte eksos manilfoden og magnetventilen,(som forøvrig kom idag 12 dager for tidlig). noen som har en eksosmanilfod liggende for salg, gi meg beskjed!hehe! Jeg hadde også en liten "ulyd" noen ganger da jeg på med gass. Ulyden hørtes nesten ut en svak plystre lyd varte i 1-2 sekunder. Jeg byttet magnetventilen og ingenting skjedde. Alt dette kom av lekkasjen i eksosmanifolden på min bil. Høres ut som feilen er ganske lik min ja. Når den nye "brukte RS2 manifold" manifolden kom på plass så var alt av lyd borte og full trøkk hele tida Da TS-racing trimmet bilen min og byttet ut min manifold med en RS2 så mener jeg betalte ca 3500 kroner for den. Det kan hende noen av trimme verkstedene har noe brukt ?? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 20, 2007 da har jeg vært på audi å lest av kodene, ble faktisk litt klokere da.fant også to sprekker i syl 5 og 4 på eksosmanilfoden(en bitte liten sprekk ihver), samt en stoooor skrekk etter turboen.... feilkodene er -65535 000 syreenhet defekt ble forklart at dette var pga chipen på bilen - 00519 006 føler for manifoldtrykk-G71 signal for kraftig - 00561 014 blandingstilpassing adaptionsgrensen (add) overskredet - 00513 003 motoromdreiningsføler -g28 ingen signal tenkte at kanskje manolfoden vil hjelpe å bytte samt camføleren, men mekanikeren på audi fortalte meg at den koden kom opp fordi bilen ikke var i gang når han leste ut koden, noen andre sa at man hadde signal selv om bilen ikke var i gang. hvis noen vet sikkert hva dette er så si ifra! er lei av å gruble på dette nå(og jeg har en honda prelude v-tec å slå når jeg får tilbake trykket mitt,pappagutt som er jævlig skrytende over bilen sin) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 20, 2007 vet du hvem som trimmer disse bilene og hvordan man kan finne ut hva slagt trim chip som er brukt på dem? 3500kr? var det for bare manifold eller for hele greia? interesangt dette her, skulle gjerne hatt litt mere pulver selv jeg ass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 20, 2007 - 00519 006 føler for manifoldtrykk-G71 signal for kraftig - 00561 014 blandingstilpassing adaptionsgrensen (add) overskredet Har du kopla på turbotryksmåler, og målt kor mykje den lader, FØR den justerer bort trykket? (hjelper ikkje å sjå på KJ.computeren, da den kun går til 1,5) Dersom ECU ikkje klarer å begrense trykket til den den øsker, så går den i nød, og gir kun grunntrykk. Adaption kan skyldes sprekkene dine i manifoilen, eller dårleg Lambda. Når du har sprekker, så kan den trekke inn oksygen gjennom sprekkene, og Lambda-verien blir feil... Men kan jo også skyldes andre ting. Dårleg LMM; leksjer ol.. - 00513 003 motoromdreiningsføler -g28 ingen signal men mekanikeren på audi fortalte meg at den koden kom opp fordi bilen ikke var i gang når han leste ut koden, Dette Stemmer. Bilen hadde heller ikkje starta og gått dersom denne var defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 20, 2007 vet du hvem som trimmer disse bilene og hvordan man kan finne ut hva slagt trim chip som er brukt på dem?3500kr? var det for bare manifold eller for hele greia? interesangt dette her, skulle gjerne hatt litt mere pulver selv jeg ass. Tror det var det jeg ga for en brukt manifold da jeg trimmet kjerra oss TS-Racing. Mulig det var noe mindre, husker ikke helt. Det blir vel da inkludert jobben, men siden jeg skulle ha ny turbo, dyser og effektanlegg, så var jo alt allerede demontert. Det kan jo hende at Audi Sentrum, Ts eller flissundet har noe liggende. Men du får vel sikkert tak i dette billigere fra privat personer vil jeg tippe. Legg inn en tråd på salg/kjøp og hør om noen har noe liggende ...... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 20, 2007 ja, jeg koblet opp måleren, den blåste 1,05bar før alt begynte å kødde. multidisplayet er fulstendig på bærtur, men juletrær og tetris og greier,ganske morro kan man si!hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 21, 2007 Nei og nei ... plutselig idag, så ville ikke turboen 100%, jeg vil tippe den jobbet ca 20-30%. Dette virker som litt av det jeg hadde før. Så mulig jeg har fått en sprekk i manifolden på min nye brukte RS2 manifold ?? Jeg stoppet og startet bilen og da funket alt som før. Dette var også symptomet da jeg fikk problemer med det forrige trim kittet. Fader i svarte å da...... Jeg har ingen lekkasjer av vann/olje, turboen blir ikke varm og alt ser bra ut. Problemet er at min elektroniske turbotrykks måler i bilen ikke funker (pga dårlig kontakt), så veit jeg ikke om turboen lader eller ikke !! Jeg har en altfor liten IC på bilen slik den er nå, standard IC med 380 hk kit. Kan kanskje være noe der. Men samtidig så var det kjølig idag og det skjedde etter dette bare 3-4 min kjøring. Så nå er jeg bekymret for at det er manifolden som kan ha gått igjen !!!! Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 22, 2007 Tok en 30 min kjøre idag med en del pådrag på 2-3 og 4 gir og alt gikk som det skulle. Forskjellen fra igår var det var 4 personer i bilen, mens idag var det kun meg. Som en annen skriver lengre opp, så virket som at turboen gikk i "nød tilstand" og det bare var litt trøkk i bilen. Håper det var engangs tilfelle, men liker det abselutt ikke. Turboen er bare 2 år og har gått maks 10k km, så den burde abselutt være i orden. .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 23, 2007 Jeg har sprekker på flere av sylindrene og helt ut til turboen som mellom fortenna til Kurt Nilsen, men lader villig opp til 1.3 uten problemer. En og annen gang kan vel tenninga jukse litt, men det er neppe pga. sprekkene. Tror 'problemet' med sprukne manifolder er sterkt overdrevet.. Bare mine €.02 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...