Anbefalte innlegg

vet mange har spurt om dette før å har prøvd å brukt søk funksjonen, men uten hell : bh :

trenger tips på en olje som tåler litt kjøring

hva anbefales ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet mange har spurt om dette før å har prøvd å brukt søk funksjonen, men uten hell : bh :

trenger tips på en olje som tåler litt kjøring

hva anbefales ? : klø :

 

Når du roper i skogen får du svar deretter...... Med referanse til andre tråder jeg har lest om smøreolje (eller mer spesifikt; motorolje) er det mange der ute som har sterke meninger om hva som er bra olje og ikke. Dessverre er de fleste innleggene preget av "synsing" og mer eller mindre ubekreftede rykter. Ikke uventet er det smøreoljene som hyppigst blir profilert gjennom motorsport som kommer best ut av disse "leserundersøkelsene". Dersom vi tar for oss to aktuelle kategorier motorolje for den anvendelse du skisserer ender vi opp med;

- Fullsyntetisk olje fra anerkjente leverandører, typisk 5W-40 eller der omkring.

- Racing-olje (olje beregnet på ekstrem påkjenning); typisk 20W-50 eller -60

 

Skiftintervaller er også en "varm potet", men det tar jeg ikke opp her. Jeg konstaterer bare at skiftintervallene må tilpasses klima, kjøremønster og motortype. Bytte av oljefilter ved hvert eller minst annethvert oljeskift er også en selvfølge.

 

Den viktigste forskjellen på disse to typene er selve baseoljene (Poly-alfa-olefiner, PAO) og tilsetningene ("additivene") som tilsettes for å skreddersy egenskapene til spesifikke formål. De aller fleste er klar over at syntetisk olje har bedre "kaldstartegenskaper" enn mineralsk (og delsyntesisk) olje, men ikke like mange er klar over at synt. motorolje også har bedre høytemperaturegenskaper. De samme forskjellene har vi også blant våre to ovenfor nevnte kategorier. Racingolje vil ikke være særlig gunstig å benytte om vinteren, mens fullsynt.olje vil være dårligere egnet til "ektrembruk" (f.eks. racing eller banekjøring).

 

Det er umulig eller i det minste svært kostbart å oppnå ønskede viskositetsegenskaper kun ved hjelp av baseoljene. Derfor tilsettes såkalte viskositetsforbedrere (VI=Viscosity Imporovers) og disse gir viskositetsegenskapene i "høytemperaturområdet". Det er med andre ord baseoljene som gir kaldstartsegenskapene. VI'ene har imidlertid den ulempe at de ikke er særlig robuste mot høye temperaturer og mekanisk påkjenning. (Og derfor skal heller ikke vanlig motorolje benyttes i MC-motorer hvor girkasse og motor smøres av samme olje). En racingolje inneholder derfor ingen VI'ere og visk.området blir dermed snevrere og oljene får lavere viskositetsindeks. Dermed kan en racingolje "mishandles" i mye større grad uten å miste egenskapene. En mer viskøs (tykkere) olje vil gi litt høyere drivstofforbruk, men det er en annen sak.

 

Dermed sier det seg selv at en 5W-60 olje (dersom den finnes...) enten blir jæ..... dyr eller at den er tilsatt en større mengde VI. Etter en tid med ekstreme temperaturer (over 120 grd.C) og mekanisk påkjenning vil denne oljen kanskje ha "konvertert" til 5W-30 og "racingegenskapene" er borte vekk.

 

Et annet langt kapittel er de tidligere nevnte tilsetningsstoffene (additivene) og ulike levarandører benytter ulike additiver og i ulik mengde. Men forskjellene her vil være svært små og ha svært liten innvirkning på motorens "ve og vel" så lenge skiftintervallene holdes på et vettugt nivå.

 

Kort oppsummert vil de aller fleste av oss være på den sikre siden om vi benytter helsynt. olje fra anerkjente og seiøse leverandører. Om det står Valvoline, Fuchs, Castrol, Shell, Statoil eller Mobil på kanna spiller egentlig ingen rolle. Det er ditt valg av kvalitet (syntetisk, racing, mineralsk eller delsyntetisk og viskositetsegenskaper) samt ikke minst skiftintervallene som er avgjørende.

 

Dersom et verksted kun benytter olje fra en leverandør (f.eks. Shell) over lengre tid og vi antar at kundene får utført service inkl. oljeskift ved dette verkstedet, er det innlysende at de motorene de får inn med havari eller skade har kjørt på nettop den typen olje........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, her har du gjordt leksa di Knut;) Takker for mye lærerikt innhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for en god å informativ post knut ;) jeg lærte no mye om olje hvertfall:)

men viser jo at når man roper i skogen, hender det at man får gode vettuge svar tilbake ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten korrigering når det gjelder baseoljene:

Ikke alle syntetiske oljer inneholder Poly-alfa-olefiner, PAO.

Syntetiske baseoljer deles inn i forskjellige grupper alt etter hvordan de er fremstilt.

 

gruppe III: Høyraffinert råolje, i tillegg hydrocracket for og fjerne fler uønskede elementer. Dette er den vanligste baseoljen i syntetisk motorolje i dag (pga. at det er den billigste baseoljen og Castrol fikk gjennomslag i industrien for at dette kan markedsføres som syntetisk).

 

gruppe IV: Poly-alfa-olefiner, PAO eller syntetiske hydrokarboner. Kan benyttes ved lavere- og høyere temperatur enn gruppe III baseoljer. Mobil (1) og Amsoil reklamerer med at deres syntetiske oljer i hovedsak er PAO baserte.

 

gruppe V: Estere. Resultat av kjemisk reaksjon mellom fettsyrer og alkohol (ikke typen man drikker). Vanligste type ester som smøreolje er Polyolester.

Eneste som er bra nok ved temperaturekstremer. Moderne jetmotorer er helt avhengig av denne typen olje. Eneste motorolje jeg vet om som i hovedsak består av estere er Redline.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker og bukker for mere info :)

masse å ta med seg der .

Så forstår jeg dere riktig, hvis jeg kjøper hel syntentisk olje fra en av de anerkjente leverandørene så skal motoren overleve ?

litt mere spes spørsmål : hvilke 5-30 30-90 eller hva det no er de står på dem anbefales (kanskje det finnes bare en type : rolleyes )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil bruke syntetisk olje kan det være "trygt" å velge en olje som har VW 502.00 spec. Den er godkjent til bruk i stort sett alle bensinmotorer fra VAG.

VW502.00 oljer har gjerne SAE gradering 5W-40, dvs. at oljen holder seg lettflytende en kald vinterdag uten å bli for tynn ved driftstemperatur (100C).

Racingoljer ville jeg holdt meg unna med unntak: hvis motor er "langt fra orginal" og/eller mye kjøring på bane (med veldig høy oljetemperatur).

 

Går du i "Tilbudseksjonen" er det en som selger billig Agip olje.

http://www.oljelageret.no har bra priser på olje fra Fuchs.

Begge har oljer med VW502.00 spec.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.