Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Audi S3 -99 med ett par slitne hjullager i følge det lokale Audi verkstedet :o

Er dette noe som det er vanskelig å bytte selv? For syns det var litt drøyt å betale ca 5000,- for bytte, riktignok for begge på venstre side siden det er de som er slitne! Finnes det noe om hvordan dette skal gjøres ute på nettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke hvordan det er på s3, men i praksis må vel navet av og presse ut lager og presse inn nytt. Gjorde dette på min 90q alene første gangen og det var et h.... alt gikk greit til jeg skulle presse ut lageret. men var så rusta at det kunne jeg bare glemme, endte opp med å slå ut inneringer med innmat for så og file et spor i ytteringen og lirke det ut.

 

Nå er vel din så ny at rusta burd ikke ha tatt for seg så mye. Det er jo ikke noen vanskelig jobb men du må ha tilgang til presse. Vet ikke om 5000 er sååå galt vist det er med deler. Hør med et verksted hvor mye de skal ha bare for å presse inn nye lager for deg, vet ikke hvor mye det koster men er ikke gøy å drive med presse alene uten å ha gjort det før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

foran må det i allefal presses.. husker ikke helt hvordan det er bak på disse bilene... men mener disse kan dunkes ut med dor og hammer.. enkel sak mener jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med quattro er det vel like kjipt både foran og bak?

 

Uansett, for min del er klart 5000,- verdt å slippe slikt mas med pressing og slikt. Mye arbeid egner seg å gjøre selv, men det som innvolverer rå makt med maskineri overlater vertfall jeg til andre med et smil om munnen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jo litt tid å ta ut hele fjærbenet.

 

Forhjulslager som egentlig må presses inn/ut er mulig å slå ut etter kraftig oppvarming, feks ved å holde hele fjærbeinet foran en 23 KW varmekanon.

Det lar seg også slå inn igjen det nye lageret dersom det rengjøres godt inne i fjærbenet og smøres litt, samme oppvarming gjøres, man er rask (så ikke lageret varmes opp tilsvarende gjennom kontakten) og man benytter noe med godt anlegg mot lageret for ikke å skade dette ved slag (feks det gamle lagerets ytterbane men nedslipt i diameter).

Men noen enkel nybegynnerjobb er dette ikke dersom man ikke har tilgang til presse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jo litt tid å ta ut hele fjærbenet.

 

Forhjulslager som egentlig må presses inn/ut er mulig å slå ut etter kraftig oppvarming, feks ved å holde hele fjærbeinet foran en 23 KW varmekanon.

Det lar seg også slå inn igjen det nye lageret dersom det rengjøres godt inne i fjærbenet og smøres litt, samme oppvarming gjøres, man er rask (så ikke lageret varmes opp tilsvarende gjennom kontakten) og man benytter noe med godt anlegg mot lageret for ikke å skade dette ved slag (feks det gamle lagerets ytterbane men nedslipt i diameter).

Men noen enkel nybegynnerjobb er dette ikke dersom man ikke har tilgang til presse.

 

Hørtes veldig brutalt ut.. hehe men er det veldig bra for lageret å bli slått inn? Enkelt og greit hadde jeg vært i tvil og i tillegg ikke hatt tilgang til presse hadde jeg bladd opp 5 lapper tvert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med quattro er det vel like kjipt både foran og bak?

 

Uansett, for min del er klart 5000,- verdt å slippe slikt mas med pressing og slikt. Mye arbeid egner seg å gjøre selv, men det som innvolverer rå makt med maskineri overlater vertfall jeg til andre med et smil om munnen :D

 

Kjipt? Det er jo enkelt som bare det når det er quattro. Bare å presse ut og inn. :P Brukte ca to timer effektiv jobbing på å bytte bak på A4-en min i vinter, fra jeg skrudde av hjulet til jeg hadde bilen på bakken igjen. Får jo en presse til under 2000, så det er et stykke igjen til 5000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jo litt tid å ta ut hele fjærbenet.

 

Forhjulslager som egentlig må presses inn/ut er mulig å slå ut etter kraftig oppvarming, feks ved å holde hele fjærbeinet foran en 23 KW varmekanon.

Det lar seg også slå inn igjen det nye lageret dersom det rengjøres godt inne i fjærbenet og smøres litt, samme oppvarming gjøres, man er rask (så ikke lageret varmes opp tilsvarende gjennom kontakten) og man benytter noe med godt anlegg mot lageret for ikke å skade dette ved slag (feks det gamle lagerets ytterbane men nedslipt i diameter).

Men noen enkel nybegynnerjobb er dette ikke dersom man ikke har tilgang til presse.

 

Vil ikke anbefale å slå inn det nye lageret. Skal jo ikke bare ha inn lageret i hjullagerhuset, men også få på navet, og da er det veldig fort gjort å slå skjevt og skade det. Som sagt, en enkel presse er billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe tror fortsatt jeg ville (og gjorde nylig :P) satt det bort for min del :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm,er jo fortsatt mye penger sånn brått! Men,frister ikke å ligge på bakken å banne for å få det ut heller... Også er det vel ikke bare bare å skru det sammen igjen? Er det ikke noe moment slik at en ikke strammer det slik at lagerene tar kvelden igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jo litt tid å ta ut hele fjærbenet.

 

Forhjulslager som egentlig må presses inn/ut er mulig å slå ut etter kraftig oppvarming, feks ved å holde hele fjærbeinet foran en 23 KW varmekanon.

Det lar seg også slå inn igjen det nye lageret dersom det rengjøres godt inne i fjærbenet og smøres litt, samme oppvarming gjøres, man er rask (så ikke lageret varmes opp tilsvarende gjennom kontakten) og man benytter noe med godt anlegg mot lageret for ikke å skade dette ved slag (feks det gamle lagerets ytterbane men nedslipt i diameter).

Men noen enkel nybegynnerjobb er dette ikke dersom man ikke har tilgang til presse.

 

Ser det er et par lengre opp som stiller spørsmål om det er bra å slå inn lageret og om dette ikke er litt brutalt.

 

Da må dere lese mine påstander grundigere:

Start med nederste line: "Dette er ingen enkel nybegynnerjobb". Det betyr at for en nybegynner så kan dette være brutalt og lageret kan bli ødelagt - og det er smartere å kjøpe presse eller betale seg ut av utfordringen. Nybegynnere kan lett slå feil, slå ting skjevt, etc.

 

Videre: "dersom samme oppvarming gjøres" (det er ikke en liten blåselampe men 23.000 Watt og man oppnår en betydelig mindre presspasning enn ved jevn temp på begge deler) og "man benytter noe med godt anlegg mot lageret" (det er ikke en meisel, men en hel og identisk lagerytterring som nevnt over, da får man fordelt slagkraften og ingen bulk på- eller deformasjon av det nye lageret, forutsatt at man slår det jevnt innover og ikke for mye på hver side av gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jo litt tid å ta ut hele fjærbenet.

 

Forhjulslager som egentlig må presses inn/ut er mulig å slå ut etter kraftig oppvarming, feks ved å holde hele fjærbeinet foran en 23 KW varmekanon.

Det lar seg også slå inn igjen det nye lageret dersom det rengjøres godt inne i fjærbenet og smøres litt, samme oppvarming gjøres, man er rask (så ikke lageret varmes opp tilsvarende gjennom kontakten) og man benytter noe med godt anlegg mot lageret for ikke å skade dette ved slag (feks det gamle lagerets ytterbane men nedslipt i diameter).

Men noen enkel nybegynnerjobb er dette ikke dersom man ikke har tilgang til presse.

 

Varme er nok ikke anbefalt.. Det er tross alt en del fett i lageret som nok ikke liker kraftig varme. I tillegg til støvbeskyttelsen som er smeltbar så er det et "skjelett" av plast som holder kulene inne i lageret.

Skifte hjullager foran på en s3 er gjort på 30min pr side med riktig verktøy.

Løsne: 3 mutrer på toppen av demper(i motorrom)

Mutter på bærekule

styrekule

bremsecaliper

stabstag lenkestag

sentermutter drivledd

Bremseskive og caliper holder må også av.

Press så ut nav og lager( husk og fjerne omega ringen)

Så er det bare å presse inn nytt lager og navet, monteres sammen igjen og så er det bare å ta neste siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil gjerne se noen bytte hjulager på 30 minutt... skulle faktisk betalt for å sett det!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil gjerne se noen bytte hjulager på 30 minutt... skulle faktisk betalt for å sett det!!

 

betala du lager så kan jeg skifte på min ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil gjerne se noen bytte hjulager på 30 minutt... skulle faktisk betalt for å sett det!!

 

Jeg skal bytte på tt`n min fremme no så er bare å stille opp på verkstedet det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver å bytter hjullager på Rs2'en min nå, det er en kurant jobb, selvom det tar mer enn 30 min.............Må jo ta 4-hjulskontroll etterpå også.

 

MEN, den pressa jeg har fra Torshov, som skal klare 10T, ga seg på 5T.. da klarte den ikke mer! Og med kun 5 tonn presskraft klarte ikke jeg å få ut lagrene..

 

Er det noen flere her som har presse fra Torshov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet nettop et hjullager bak på min 80q. Måtte krangle lenge med ABS sensoren, som tilslutt tok kveld og en mutter som trengte hard overtalelse. Jeg brukte en 20T presse på jobben og da kom lageret ut, ikke akkurat villig.. Uansett det var gøy å lære noe nytt, men et verksted kunne gjerne fått 5k inkl deler for å gjøre jobben fremme og bak på andre siden. Men hvis prisen bare er for jobben og 4 hjulskontroll i tillegg, så er det en del å spare på å dra på seg kjeledressen og skaffe seg tilgang på en presse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 5t pressa fra Tema, og den klarer det IKKE....men legger på maks press, og gir ett kakk på siden av navet, så spretter lageret ut ca 3-5mm, og pumper opp trykker igjen og gjentar...

Inn igjen er mer kurant, men må til med noe "virbrasjoner" da også, men er enklere.

 

Erfaringslæring tilsier dog at det er VIKTIG å presse på ytterringen, og ikke på den roterende delen i lageret....reff 2 lager byttet på under 6 mnd.. Så å få tak i en ring/rør/tilsvarende en kan presse på som er ca 76mm-- er lurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.