Ulyd ved svinging til venstre. *Oppdatert med lyd*

Anbefalte innlegg

Har i en par- tre månders tid vært plaget med en ulyd når jeg svinger til vesntre eller retter opp bilen igjen etter en venstresving, spesielt ved gasspådrag. Typisk når jeg skal ut av en rundkjøring for eksempel.

Lyden er ikke så fryktlig høy heller, den høres kun på førersiden foran i bilen. Medpassasjerene hører altså ingenting.

Lyden kan enkelt beskrives som en mørk "drrrrr". Det som også er irriterende er at lyden kommer og går. Noen ganger er den der og andre ganger ikke. Nå i det siste har lyden vært mer der enn ikke vært der for å si det slik.

Jeg tror det ikke er noe hjullager eller drivknute, kunne ihvertfall ikke kjenne noe slark når jeg skiftet bremser.

Det er kun når bilen er i bevegelse den bråker og kun når jeg svinger til venstre eller retter den opp ut av rundkjøringen. Det er ikke noe som helst ulyd ved svinging til høyre.

Lyden er som sagt en mørk "drrr" lyd. Kan høres ut som den kommer fra styringa et sted. Servoolje beholderen har jeg sjekket og det er nok væske der.

Jeg merker heller ikke noe på styringen når jeg svinger på bilen, den virker helt ok. Sammenligner jeg med faren min sin to år nyere modell (B5 karosseri og samme motor) så er eneste forskjellen at på min hører du servo pumpa jobba ved fullt rattutslag til venstre og høyre (normal jobbe lyd som jeg også hadde på Daewooen), her er faren min sin bil helt tyst.

Egentlig er det litt frustrerende. Og akkurat nå har jeg ikke tid eller plass til å feilsøke noe som helst siden jeg bor på studenthybelen i Oslo. Neste anledning får jeg når jeg kommer hjem om et par tre uker. (bare for helga da i tilfelle.).

EDIT:

Glemte selvfølgelig at det dreide seg om en 1997 modell A4 Avant (B5 karosseri) 1.8 L ADR motor og automat kasse.

Edit 2: Nå oppdatert med lyd på Youtube. Se post lengre ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres virkelig ut som et hjullager på venstre front spør du meg :)

edit;

burde vel være høyre front om noe når jeg tenker meg om? :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjente på dekket og opphenget sist, så var det ikke noe som ga indikasjon på dette ihvertfall.

Dessuten er lyden der bare ved sving til venstre og ved et bestemt rattutslag. Ikke noe lyd når den står på bukk eller står stille.

Egentlig ganske irriterende, spesielt siden jeg irriterer meg grønn på slike lyder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe fysisk du treffer som du ikke ser når den er på bukk da ? Innerskjerm eller lignende som har løsnet litt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig tatt det opp på mobilen og lagt det ut på youtube. Det er lettere å høre lyden enn å beskrive den.

Lyden høres fra slutten av syvende sekund og stopper like før det niende sekund.

Som sagt så er det enn litt mørkere lyd. Er det slik et ødelagt hjullager høres ut? Eller kan det være noe annet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noe mer ut av dette? For eg har en lyd ved høyre svinging og ved gass pådrag. Noen som har en ide hva det kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres i hvertfall ut som det er noe som påvirkes av g-krefter. Dårlig hjullager pleier å lage en annen type lyd, hastighetsbestemt. Har du sjekket kupevifta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner på de ulydene jeg hadde. Som nevnt over så viste feilen seg å være dårlig lager på andre siden også (jeg hadde skiftet på ene siden når jeg skrev det.) Det som ikke viste seg som feil, var med andre ord feil. Flere som sjekket lageret (som også er mye mer bilkyndig enn meg) og de så ikke noe feil med lageret de heller. Hørte fort at det var lagerfeil når jeg kjørte til Gøteborg et par uker senere. Skal også nevnes at drivknuten ble byttet året etter.

Med andre ord fikk bilen nye lager og knuter på begge sidene foran. Egentlig drittarbeid å få ut de lagrene da jeg ikke hadde gjort det selv. Ble ikke bedre av at det siste lageret jeg skiftet gikk i stykker på E18 rett før Drammen, det var vist en liten produksjonsfeil på det. (Fikk dekket alle utgiftene mine der jeg kjøpte det, de opptrådte profesjonelt heldigvis). Skal nevnes at jeg byttet lageret selv igjen også, fikk et lokalt verksted til å presse lageret ut og inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.