#1 Skrevet April 13, 2007 Skal bytte til nye skiver og klosser rundt baut på A4`n i helgen,er det mye jobb? Og må man presse ut gammelt lager i fra skivene bak og flytte over til de nye skivene,evt sette inn nye med det samme? Aldri byttet skiver/klosser på Audi før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 13, 2007 Skal bytte til nye skiver og klosser rundt baut på A4`n i helgen,er det mye jobb? Og må man presse ut gammelt lager i fra skivene bak og flytte over til de nye skivene,evt sette inn nye med det samme? Aldri byttet skiver/klosser på Audi før. Er ganske grei skuring det der.. Kjekt med litt spesialverktøy når du skal presse inn stempler på calipperne.. (skru og presse) Ellers må du vel ha i nye lagere, eller flytte over de du har bak.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 13, 2007 Er ganske grei skuring det der.. Kjekt med litt spesialverktøy når du skal presse inn stempler på calipperne.. (skru og presse) Ellers må du vel ha i nye lagere, eller flytte over de du har bak.. Ok,men er det ikke "hakk" i stemplene så man kan dytte+skru de inn med ett brekkjern etc da? Og sitter lagrene bak noe j.... eller går det ann og få de ut for hånd med div verktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 13, 2007 Ok,men er det ikke "hakk" i stemplene så man kan dytte+skru de inn med ett brekkjern etc da? Og sitter lagrene bak noe j.... eller går det ann og få de ut for hånd med div verktøy? Det er hakk der ja.. De har verktøy på biltema vet jeg til det der.. Må dytte å skru samtidig inn.. Går fint å bytte over lagrene.. Brukte en hammer og et pasende mellomstykke og banket veldig forsiktig rundt å rundt lageret til det var helt ute.. Når man skal ha det inn igjen kan man bruke en stor pipe el.l som passer akkurat rundt ytterste ringen på lageret.. Gjør ikke noe om du vasker reint lageret og setter det inn med nytt fett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 13, 2007 hvorfor snakker dere om lager?...skiva sitter løst på navet...er bare å banke av og sette på ny skive. ellers kan jeg anbefale settet som illtema selger, som nevt over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 13, 2007 Det er gaqnske grei skuring å bytte skiver og klosser på en A4 B5. Jeg har selv byttet rundt hele bauen på både min og foreldrene mine sin A4. Jeg anbefaler deg også å kjøpe ABS kransen bak, den har jeg ikke vurdert å få ut en gang. Prøvde på foreldra mine sin bil, men satt som fy. Koster vel en 400 kr for begge sidene bak. Når det gjelder hjullagrene så kjøpte jeg nye bak der også. Like greit å få kjøpt nye når man først har det oppe. Biltema selger disse utrolig billig bak. Ser at du har turbo, om de til 159 kr passer da vet jeg ikke. Men et godt tips er å få demontert bak og målt det opp. Det passet på foreldra mine sine bil selv om det ikke skulle passe. (Antar da selvfølgelig at du ikke har quattto). Uansett så skal ikke lagerbanene sitte så ille. Husk uansett å kjøp inn hjullagerfett til å sette inn lagrene med, uansett om du velger nytt eller gammelt. Til å slå inn lagrene med så kan du bruke piper som er store nok for hullet, eller så har vel Biltema verktøy for dette. ABS kransene har Mekonomen, der kjøpte jeg ihvertfall. Også er det småsnacks som fett, bremsevæske, lufter, bremserengjøring som kommer i tillegg. Husk også å sett inn styrepinnene med nytt fett. Glemte nesten at jeg anbefaler deg også å kjøpe inn nye feste bolter som holder calipter feste fast til bilen (altså glide delen). Dette kommer vel på et par hundre kroner for åtte bolter. OBS: Har opplevd at jeg måtte finne fram vinkelsliperen bak og skjære av hodene, siden det satt skikkelig. Hos meg var det umbracko skruer bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 13, 2007 jeg har det spesial verktøyet du trenger tom. bare å si ifra så kan du låne det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 13, 2007 hvorfor snakker dere om lager?...skiva sitter løst på navet...er bare å banke av og sette på ny skive. ellers kan jeg anbefale settet som illtema selger, som nevt over. Foran ja, men ikke bak på enkelte modeller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 13, 2007 Hvilke modeller er det da snakk om ? Aldri demontert bremser på a4'en min, blir vel å bytte skiver og klosser foran nå til sommeren. Er vel ikke stort værre enn å daske av skiven og sette på ny som på "alle andre biler" ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 13, 2007 Takk for gode svar her folkens,skal ut og sette i gang nå. Tar foran i dag så får jeg kjøpe ABS kranser og hjullager til uka og ta bak da,nabo`n hadde verktøy til og skru inn stemplene med. Så da er det ut i garasjen og kose seg litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 13, 2007 Hvilke modeller er det da snakk om ? Aldri demontert bremser på a4'en min, blir vel å bytte skiver og klosser foran nå til sommeren. Er vel ikke stort værre enn å daske av skiven og sette på ny som på "alle andre biler" ? Iallefall min som er sedan fwd er det lager i skiva bak.. Foran er det bare å ta ut å sette inn.. Ikke sikker på om det er årsmodell, quattro, sedan/avant osv som gjør at det er forskjell på lager/ikke lager bak... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 13, 2007 jeg byttet nettopp på min A4 quattro, og der var det løs skive på samme måte som foran...er jo selvfølgelig der det ligger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 13, 2007 Ikke sikker på om det er årsmodell, quattro, sedan/avant osv som gjør at det er forskjell på lager/ikke lager bak... Det er forskjell på hjullager bak på fwd på årsmodellene før og etter 97. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2007 Bare så jeg ikke er forvirret mer.. Quattro B5: Løse skiver foran og bak, ikke behov for å bytte alt mellom himmel og jord i tillegg til skiver og klosser ? Ble veldig mye abs kranser og lagre og presser og atombomber og batman og gudene vet ikke hva som var nødvendig for et lite bremsebytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2007 Er quattro som har løst bak og foran ja. Om du må ha ny abskrans er jeg usikker på, men tviler på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2007 Bare så jeg ikke er forvirret mer.. Quattro B5: Løse skiver foran og bak, ikke behov for å bytte alt mellom himmel og jord i tillegg til skiver og klosser ? Ble veldig mye abs kranser og lagre og presser og atombomber og batman og gudene vet ikke hva som var nødvendig for et lite bremsebytte På quattro trenger du ingen ting utenom skivene og klosser. Glem alt det andre som nevnes her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2007 Da er jeg ferdig,tok rund baut når jeg først drev. Foran var det tut og kjør,men bak var det litt mer jobb. Må banke av ABS kransen (noe som gikk LETT) samme med innerlager og ytterlager. Bare og flytte alt over til de nye skivene,egentlig ganske rett frem med andre ord. Fikk MYE bedre bremser nå i hvertfall med slissa og borra + kjeramiske klosser.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 13, 2007 Så heldig du var da. På de jeg har skifta på satt det så ille at jeg ikke gadd å vurdere å få det løs en gang. ti år med skitt og bremsestøv gjør sitt. Men siden du har løst opp de boltene, ville jeg ha vurdert å byttet de. Gjenbruk av bolter på bremser er noe jeg helst ikke gjør, med mindre det er krise/ får ikke tak i delen. Da venter jeg til man får tak i og skifter det da. Husk at bolten har gjort jobben sin i kanskje ti - ellve år og kan være sliten. Edit: Bah. Kunne bare få tak i slissa skiver jeg når jeg forhørte meg. Hørte med Romnes, de kunne skaffe meg ombyggingssett til 22. 000 foran. Dette var fra brembo og var ombyggingssett. Kjøpte liksegodt brembo skiver og mintex klosser fra Bilxtra, he he. Er uansett familie/ bruksbil, og ingen banebil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 13, 2007 Så heldig du var da. På de jeg har skifta på satt det så ille at jeg ikke gadd å vurdere å få det løs en gang. ti år med skitt og bremsestøv gjør sitt. Men siden du har løst opp de boltene, ville jeg ha vurdert å byttet de. Gjenbruk av bolter på bremser er noe jeg helst ikke gjør, med mindre det er krise/ får ikke tak i delen. Da venter jeg til man får tak i og skifter det da. Husk at bolten har gjort jobben sin i kanskje ti - ellve år og kan være sliten. Bilen min er ikke mer enn 8år nå,men kan hende jeg kjøper de nye og bytter de senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 3, 2008 Vet dette er an gammel tråd men lurer på hva slags verktøy jeg må ha for å skru ut styrepinnene forran på A4.. finner liksom ikke noen umbrako som passer til disse.. lenge leve audi å dises flotte vekrtøy til alt mulig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 3, 2008 7mm umbrako. Fås på Biltema, bl. a. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 3, 2008 7mm umbrako. Fås på Biltema, bl. a. hmm ja så det var 7 mm målte med skyvelær men ser ikke noen plass at biltema selger det har du noen link til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 4, 2008 http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=996&iItemId=99244 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 24, 2009 Tar en bump her jeg, istedetfor at jeg lager en ny tråd, og blir henvist hit fordi jeg ikke har søkt Vurderer å bytte skiver, klosser og overhale kalipere bak på min A4 B5 98' 1,8 FWD Ser noen steder at det står at det går et skille (på deler) mellom 95-97 og 98. Finner ikke deler til 98' over alt, er det virkelig forskjell eller går det om hverandre? Det jeg trenger før jeg går i gang er: - Skiver - Klosser - Overhalingssett til kalipere - Evt. lager? - ABS-krans om det skulle ryke? - Noe mer? Og en siste ting Er det både skiver og tromler bak på B5'n? Isåfall, blir det no dritt med tromlene om jeg bytter skivene? (Har sett at det er mye smått og drit på biler med tromer bak) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 24, 2009 Espen, vurderer du slissa/borra til din FWD? funnet noen sted det er ålreit pris på dette? evt. hva slags klosser går du for? Har samme type bil, bare 97mod. Har sterkt vurdert bremse utskiftning selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...