Bytte simmeringer på bakdiff A4 Quattro b5

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye jobb det er å bytte simmeringene på stikkakslene på bakdiffen på en A4 quattro. Er det bare å løsne drivaksler fra flensen, og dra di rett ut, eller må jeg dele diffen før di tas ut. Simmeringer og olje er innkjøpt, så jeg mangler bare tiltakslyst :)

Hva heter olja som skal brukes forresten? Litt usikker på om jeg har fått riktig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akslen må løsnes mot diffen. Akselflensen på diffen sitter låst med en fjærring som holder den på plass i diffen. Flensen skal bare trekkes ut, men ringen skal byttes før montering. Enkleste måte å få ut flensen er å ha to skruer som passer i hullene i flensen, som da har anlegg mot egenede steder på diffhuset.

Sjekk at du får løsnet både avtapping og påfyllingsplugg før du gjør noe annet.

Disse er 10mm umbrako om jeg ikke husker feil, og sitter somregel helt jævlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info, men er det låseringer på stikkakslene til drivakslene? Ser det er låsering der mellomakselen skal, men ikke til drivakslene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må:

Løsne bakerste bolt på bærearmene på begge sider. For å få drivakselen langt nok ut fra flensen. Bryt derfor hele bærearmen, navet osv. utover til du får løs akselen fra drivflensen.

Løsne drivaksel fra flens på diffen

Skru ut 6 mm umbracoskrue som holder flensene fast i diffen

Trekke ut flensen. Sitter nå helt løst.

Vippe ut simringene

Presse/banke inn de nye simringene

Ikke 100% sikker men, mener olje på diff er vanlig 75-w90.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint å bare løsne bolten øverst på spindelen. og dra spindelen utover. da får du ut hele drivakselen.

Olje som skal på er 75w-90 GL-5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har grudd meg lenge på dette nå, men bestemt meg for å gå i gang. Hvor lang tid må jeg beregne på operasjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva heter olja som skal brukes forresten? Litt usikker på om jeg har fått riktig..

75w-90 GL5 er riktig ja, men husk at den skal være helsyntetisk! Ikke alle plasser dem har den olja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.