Anbefalte innlegg

Jeg sliter med oljetrykket på rs2`n.

 

Oljetrykket er ca 1 bar på tomgang (1500rpm). 1.5bar på 2000rpm og 3bar på 3000.

 

Får ikke oljetrykk når jeg starter bilen, uten å gi litt gass.

 

Virker som om problemet kom plutselig. Jeg starta bilen, så gikk det 2 sekunder og oljelampa begynte å blinke og pipe. brukte 0.1sek på å få skrudd av motoren og peila oljen. Oljenivået er 0.1mm over maks på peilepinnen.

 

Hører ingen ulyder av motoren, og uljepumpa er ca 10 000km gammel, og det er resten av innmaten i motor også.

 

Noen som har en ide til hva som kan gjøre dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 5 bar ved oppstart, og så legger den seg på 1,5 bar ved tomgang når den er blitt varm.. dette har den gjort hele tiden jeg har hatt den. skal den det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg si.. at når jeg får oljetrykk og motoren er kald. så ligger trykket på rundt 5bar, som den alltid har gjort. Men det hender att oljetrykket mitt kommer under ønsket nivå under kjøring og oljelampa begynner og pipe fordi trykket er kanskje 2 bar på 3000rpm, men har aldrig mista trykket helt under kjøring

 

Thomas: trykkek skal vel ligge på rundt 2 bar på tomgang mener jeg, men det vil vel ha litt å si hvilken olje du kjører. er den tynn vil vel trykke ligge litt lavere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt oljepumpe, for stor klaring på lagre i motoren/evt. slitt/ feil dimensjon, bypassventilen i oljepumpa åpner for tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt ny bypassventil, stempelet, fjøra, den ringen og selve tempsensoren.

 

Men hvor stor er sjansen for at det er lager, når motoren har gått 10 000km, med sputter lager, hører ikke en lyd? Har så lite lyst til at det skal være lager som gjør det! :(

 

Er det noen flere ventiler rundom i motoren, som feks skal holde olje i oljekanalene, så ikke alt renner tilbake i bunpanna? Eller renne all olje ned når man slukker motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ARP-bolter i bunn, dvs bærelagrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jeg nesten spørre EBB om, men tror ikke det. Hva tenker du på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en enveisventil i oljegalleriet bak en av oljetrykksgiverne og hvis boltene til bærelagrene er for lange kan de klemme istykker denne slik at oljetrykket blir dårlig. Har egen bitter erfaring...... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... Har vel tilfeldig vis ikke delenummer på denne? Eventuelt tegninger eller tips til hvor jeg kan finne?

Hva gjør denne ventilen? Holder den olje i oljekanalene, så de ikke renner tilbake?

Må jeg ned med bunnpanna for å bytte?

 

Takker veldig for hjelpen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... Har vel tilfeldig vis ikke delenummer på denne? Eventuelt tegninger eller tips til hvor jeg kan finne?

Hva gjør denne ventilen? Holder den olje i oljekanalene, så de ikke renner tilbake?

Må jeg ned med bunnpanna for å bytte?

 

Takker veldig for hjelpen!

 

Check ventilen gir olje til toppen, var vel toppen din som fikk all julinga ved havariet Roger?

 

Den sitter rett over oljetrykksføleren, venstre side av blokka, under innsuget-. Må skrues ut med umbrako. Dette er en kuleventil som alltid er bra å kontrollere når blokka overhales!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Check ventilen gir olje til toppen, var vel toppen din som fikk all julinga ved havariet Roger?

 

Den sitter rett over oljetrykksføleren, venstre side av blokka, under innsuget-. Må skrues ut med umbrako. Dette er en kuleventil som alltid er bra å kontrollere når blokka overhales!

 

Ventilen hindrer oljen fra ventilløfterne å renne tilbake når motoren stoppes. Så tikker motoren når du starter bilen er denne ventilen ofte årsaken :)

 

..og ja det var toppen som fikk juling, dvs null smøring. Jeg hadde problemer med oljetrykksmåleren min da den gikk i fullt utslag muligens pga. kortslutning. Monterte derfor inn et mekanisk oljetrykksmeter på trykktilførselen til turboen, men dette er før ventilen og dermed var trykket helt OK der : bh :

 

Trenger ikke annet enn å skru ut oljetrykksgiveren. Bak denne synes jeg å huske at det var en gjengeovergang og så satt ventilen bak der.

 

Her er et bilde kopiert fra et annet forum: Delen er nr 25

oljeventil.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig :) Da skal jeg få sjekka litt i dag håper jeg. Det kan være hva det vil, så lenge det ikke er lager!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel oppdatere denne og si hva feilen var.

Feilen var den O-ringen som ligger og skal tette fra pickupen mot oljepumpa. Den trakk luft... kosta 18kr og noen timer skruing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.