#1 Skrevet April 14, 2007 Nå har jeg og noen kamerater kjøpt russebil. En 89 Vw Caravelle med 1,6 turbo diesel. Det vi da lurer på er hvilken olje vi bør kjøre med. Han som hadde bilen før sa han hadde hørt at motoren trivdes best med helsyntetisk olje. Og, holder biltema oljen på denne motoren?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2007 russebilmotorer går best på en blanding av samboca og tyrkershot: smil : hehe... neida dette er vel ikke akkurat en høgprestanda motor, så den har vel ikke så høye krava til olje.. syntetisk biltema olje holder nok i massevis! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2007 ikke syntetisk olje passer vel best til luftavkjølte biler da denne oljen leder varme, noe den syntetiske ikke skal gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil, men tror biltema olja holder i massevis ja=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2007 Hva med olje blandet med sand? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2007 ikke syntetisk olje passer vel best til luftavkjølte biler da denne oljen leder varme, noe den syntetiske ikke skal gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil, men tror biltema olja holder i massevis ja=) Du tar helt feil. Syntetiske oljer er generelt overlegne på alle områder, også når det gjelder hvor bra oljen leder varme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2007 Oljen jeg hadde best erfaring med på 1.6TD var Valvoline Maxlife. Ligger nok gjerne litt over ett russe-budsjett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 14, 2007 Du tar helt feil. Syntetiske oljer er generelt overlegne på alle områder, også når det gjelder hvor bra oljen leder varme.. trodde dette var en negativ egenskap jeg men? hehe, hva vet nå jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 14, 2007 ikke syntetisk olje passer vel best til luftavkjølte biler da denne oljen leder varme, noe den syntetiske ikke skal gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil, men tror biltema olja holder i massevis ja=) 1,6td er vel vannavkjølt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 14, 2007 trodde dette var en negativ egenskap jeg men? hehe, hva vet nå jeg En av tingene en olje gjør er å lede bort varme. Jo mer jo bedre. Man lærer så lenge man... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 14, 2007 Hvis det er brukt mineralolje fra før så er det vel ikke noe vits å kjøpe fullsyntetisk i grunn. Uansett så er nok Biltema olja helt grei for en russebil. Brukte selv deres fullsyntetiske olje på Daewooen min, og den gikk som en klokke den. Man kaster da ikke perler for svin som man sier, he he. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 14, 2007 1,6td er vel vannavkjølt? Ja, den er vannavkjølt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...