Problemer med automatgirkassen.

Anbefalte innlegg

I det siste har automatgirkassen begynt å tulle seg. Når jeg akselererer og så prøver å forsiktig slippe opp, går den ned på tomgang, og engasjerer så med et rykk.

Når jeg står i ro med bilen i park og bremsen inne, for så å sette den i revers, kommer det et dunk når jeg setter i R, etterfulgt av et rykk. Et slikt rykk kommer og når jeg setter i D. (Hele tiden med bremsen inne)

 

Når jeg står og ser ned i motorrommet mens samboeren min foretar samme manøver, ser jeg at motoren beveger seg merkbart frem og opp ved ene(D eller R), og merkbart bak og ned ved det andre(D eller R, fikk aldri med meg hva som førte til hvilken retning). Er dette normalt? At motoren beveger seg såpass? Eller tyder det på slitte motorfester/girkassefester?

 

Skal få skiftet olje og filter nå til uken, håper det vil hjelpe..!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min verste frykt er at jeg har kjørt kassen i senk ved å ha kjørt med svært tung henger ved et par anledninger. Etter å ha lest litt her på forumet om hvor svak VAG's automatkasser er, og hvor lite de er egnet for trekking av hengere, ser jeg at jeg aldri burde brukt bilen til slikt i utgangspunktet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, bilen leveres med hengerfeste..

 

Etpar ting vil hjelpe..

 

Hvor langt har bilen gått?

Tiptronic eller vanlig automat?

Har det vært tatt oljeskift på den tidligere?

 

 

En girkasse spesialist jeg prata med sa at om kassene ryker så er det som regel REVERSEN som går først..

 

Håper det ikke er så ille som du tror..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg manuell, men kjenner faktisk samme greia fra revers til 1. gir med clutchen helt inne. Akkurat samme som du beskriver. Snodig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske normalt at motoren beveger seg under belastning. Hvis du vil ha vekk dette, må du bytte til stivere motor og girkassefester. Ulempen er at da vil du få vibrasjoner i bilen, så komforten vil bli dårligere. Det er sikkert litt slitte fester, så å bytte til nye originale vil nok hjelpe litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkt den tanken jeg også, div fester og foringer er kanskje noe småslitt etter en del år med bruk.. Uff, virker som mye jobb å bytte dog.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert litt slitte fester, så å bytte til nye originale vil nok hjelpe litt.
Det kan minne litt om dårlige motorfester.. Har opplevd samme problem med en Volvo men da gikk den ikke i revers, mend sen var et mareritt å gire med ellers. Sjekk diverse fester og foringer som nevndt. Problemer kan som oftes ikke ver så verst når en først ser etter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kjørt 175 000km. Er vanlig 5-trinns automat uten tiptronic. Tviler på at det har vært byttet olje før. Men nå skal jeg som sagt skifte både olje og filter. Ja, så det er ikke normalt at motoren beveger på seg ganske markant på den måten? Hvor mange motor/girkassefester er det på disse bilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har nesten samme på vår Passat 1,8T. Jeg skal også få sjekket opphenget, men har også fått tips om at LMM bør sjekkes/rengjøres. Denne skaper mye trøbbel for giringen her jeg hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet LMM for to måneder siden, så tror ikke det er det som er problemet for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke merket noe til at indikasjonen i displayet "tuller"? Dvs at de forsvinner?

DET kan tyde på at det er styringsenheten din som er iferd med å ta kvelden...

 

Min styringsenhet gikk her i vinter. Det første jeg merket var små "dunk" når jeg satte bilen i gir (særlig i R), etter en tid (uker) forsvant plutselig lysene som viser hvilket gir kassen står i. Da gikk det rimelig kjapt "nedover", for det neste som skjedde var at kassen låste seg i ett gir!

 

Bare litt symptomer...

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en diagnose på et verksted du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hatt tull med indikasjonen i displayet. Har imidlertid hatt et annet problem med displayet: For to uker siden tok jeg ut instrumentpanelet og klimapanelet for å skifte noen bakgrunnslys som var gåen. Etter å ha montert alt igjen virker ting fint, men hver gang jeg starter bilen kommer airbaglyset på, og det forblir tent i noen minutter og så slukker det. Hva kan dette skyldes? Har jeg fått strekk på en ledning og gjerne brudd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått skiftet olje og filter osv nå, men problemet er der enda. Når jeg akselerer uten å ha fullt pådrag, blir det ofte problemer ved giringen. Turtallet synker helt ned, det går et sekund, og så engasjerer girene igjen. Iblant virker det som om det hele bare står og spinner i fri, og da må jeg slippe gassen helt og vente litt før jeg kan gi gass igjen.

 

Kan en feil-fungerende chip forårsake dette? Skal uansett få fjernet chip'en og satt i den originale igjen, men lurer på om feil med chip'en kan gi slike symptomer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hatt tull med indikasjonen i displayet. Har imidlertid hatt et annet problem med displayet: For to uker siden tok jeg ut instrumentpanelet og klimapanelet for å skifte noen bakgrunnslys som var gåen. Etter å ha montert alt igjen virker ting fint, men hver gang jeg starter bilen kommer airbaglyset på, og det forblir tent i noen minutter og så slukker det. Hva kan dette skyldes? Har jeg fått strekk på en ledning og gjerne brudd?

 

Jeg har hatt problemer med aitbaglys på en A6 95 modell, etter at batteriet var av. En rask diagnose med sletting av feilkode løste biffen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.