Bytte av ytter-ring på 3 delte felger og forandring av innpress?

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis ender jeg opp med et sett med OZ Futura i 8 og 9x18. Synes det er litt pysete med 9 toms bakfelg og vil skifte til bredere ytter-ring. Siden det er kun ytter-ringen som skal byttes så øker vel innpresset med like mye som jeg bredder felgen med ??? Eller tenker jeg helt feil ? Bakfelgen er 9 tommer bred og har ET 35,så hvis jeg smeller på en halv tomme bredere ytter-ring så blir innpresset en halv tomme mindre ?? Dvs cirka 12 mm med andre ord....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk på denne

prøvde meg fram på felg kalkulatoren.

9x18 et35 breddet til 9,5 x18 får da et.29

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JESS!!!!!! Jeg vant auksjonen på de felgene : smil :: rock ::klapp: Så da blir det bredding av felger!!!! Men tar ikke den kalkisen der hensyn til at man bredder både innsiden og utsiden da ? Har ikke sjekket med den kalkisen selv enda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JESS!!!!!! Jeg vant auksjonen på de felgene : smil :: rock ::klapp: Så da blir det bredding av felger!!!! Men tar ikke den kalkisen der hensyn til at man bredder både innsiden og utsiden da ? Har ikke sjekket med den kalkisen selv enda

Jeg la inn info om begge felgene, også sørget jeg for at det var samme avstand fra innsiden av senteret på felgen og til kanten. fikk det samme målet på 9x5 felgen med et.29. Men er vel bare å vente på svar fra en ordentlig felg guru:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la inn info om begge felgene, også sørget jeg for at det var samme avstand fra innsiden av senteret på felgen og til kanten. fikk det samme målet på 9x5 felgen med et.29. Men er vel bare å vente på svar fra en ordentlig felg guru:)
Som sagt så er det godt mulig jeg tenker litt feil i og med det kun er ytter-ringen som blir bytta. Å da får jeg det til å bli 12 mm mindre innpress hvis jeg bytter til en ring som er en halv tomme bredere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhåpentligvis ender jeg opp med et sett med OZ Futura i 8 og 9x18. Synes det er litt pysete med 9 toms bakfelg og vil skifte til bredere ytter-ring. Siden det er kun ytter-ringen som skal byttes så øker vel innpresset med like mye som jeg bredder felgen med ??? Eller tenker jeg helt feil ? Bakfelgen er 9 tommer bred og har ET 35,så hvis jeg smeller på en halv tomme bredere ytter-ring så blir innpresset en halv tomme mindre ?? Dvs cirka 12 mm med andre ord....

Når du bredder en felg 1 tomme utover, så endres ET med halvparten fordi sentret av felgen "følger etter". Det samme hvis man bredder innover.

Hvis man f.eks har en 8,5x18 ET38 felg, og bredder denne 1 tomme innover, så får man 9,5x18 ET51 (ET endres 1/2 tomme og felgen bygger selvsagt like mye utover som før fordi den kun er breddet innover.)

Puh...Lykke til med felgene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du bredder en felg 1 tomme utover, så endres ET med halvparten fordi sentret av felgen "følger etter". Det samme hvis man bredder innover.

Hvis man f.eks har en 8,5x18 ET38 felg, og bredder denne 1 tomme innover, så får man 9,5x18 ET51 (ET endres 1/2 tomme og felgen bygger selvsagt like mye utover som før fordi den kun er breddet innover.)

Puh...Lykke til med felgene!

Jaaa......nå er jeg med. Men da vil kanskje 10 toms felg bak bli bra da. Må bare få felgene til landet først så jeg får målt ytter-ringene. Må vel invistere i en tikant pipe også da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med 3-delt oz! Venter på slikt selv! Hvor mye går slike 10-kant nøkler for?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med 3-delt oz! Venter på slikt selv! Hvor mye går slike 10-kant nøkler for?
Takk takk....er nesten som en gammel guttedrøm som går i oppfyllelse dette. 18 toms OZ Futura er vanskelig å oppdrive med fornuftig innpress og felger som er i bra stand. De fleste 18 toms Futura felger jeg har sett har "Merce-innpress" å det passer dårlig med 10x18 ET10 bak på min bil : rolleyes De felgene jeg har kjøpt er 8 og 9x18 med ET35 på begge felgparene. Men må bredde bakfelgene litt ;) Tja,har ikke søkt etter noe tikant piper enda men en kompis fra Ørsta kjøpte en slik pipe å betalte 2-3 tusen. Mulig de har blitt billigere nå,det vet ikke jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant noen bilder på TEV Car Mediation sine sider.....en Passat 3B stv med 8,5 og 10x18. 225/40 foran og 255/35 bak,samme dekkdim som jeg skal ha på. Men stod ikke noe om innpress på felger.

3bfuturafront.jpg

3bfuturaside.jpg

3bfuturabak.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da være lettere å få noen med litt metall skills til å tegne og få frest ut framfor å betale 2-3 lapper for det vel?!

Ser fram til å se disse på bilen din!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vinter-prosjekt å bredde felger tror jeg........gidder ikke dille rundt med 15 toms piggfritt til jeg får bredda felger. Må jo ha tikant pipe og nye skruer også. Så denne sesongen blir det "bare" 9 toms brei felg bake : rolleyes Nye ytter-ringer koster rund en tusenlapp,da som ferdig høyglanspolert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var frakt av felgene i boks..........koster meg sånn cirka 0 kroner. Greit å jobbe en plass der vi er stor bruker av Schenker ;)

Edit: Da var dekk bestilt hos Dekkskift til en meget hyggelig pris. Blir 225/40-18 foran og såklart 255/35-18 bak. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.