fordel/ulemper med større oljefilter

Anbefalte innlegg

leser i flere tråder her på forumet at folk monterer større oljefilter en orginalt.

hva er fordelene med dette, og hva er ulempene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordelen er større plass = mere olje, mere olje = mere kjøling.. legges filteret med luft rett på så vil den kjøle mere olje.. ulempen er plassen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordelen er større plass = mere olje, mere olje = mere kjøling.. legges filteret med luft rett på så vil den kjøle mere olje.. ulempen er plassen...

så man kan rett og slett kjøpe et filter som er større, og montere hvis en får plass. også må man fyle litt mer en vanlig med olje!

er det like gjenger på alle oljefilter?

hvilket større filter kunne passet på min 00 a3 1,8t?

velger en da filter fra andre audier, med større motor/filter??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjøpt meg olje nå, og skal bytte i neste uke..

noen som kan fortelle meg hvilken bil jeg kan bruke oljefilter fra for og få ett større filter som passer på min 99 a3 1,8t?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TROR!!!! du kan bruke et filter som heter 028 115 561 F. Det har såvidt jeg husker samme diameter på pakningen der den skrues mot oljefilterholderen og har like gjenger, men er større i fysisk størrelse.

Om jeg husker riktig delenr. brukes dette filteret ofte på A4 og A6 med 1.8 T motorer og longlifeservice ( AWT motorer ), nettopp for å kunne fylle større oljevolum. Såvidt jeg husker øker volumet på disse fra 3.6 til 4-4.1 liter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke delenr på filteret jeg fikk sist jeg var på møller, men det var til en diesel motor..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke delenr på filteret jeg fikk sist jeg var på møller, men det var til en diesel motor..

Da har du fått feil filter. Jeg fikk også dette en gang, men gikk tilbake og byttet, og da sa mannen bak disken at dieselfilteret ikke skulle benyttes på bensinmotoren, da det hadde en annen oppbygning av ventiler o.l. innvendig.

Delenummeret Bent-Owe refererer til er riktig, det er long-life-oljefilteret. Bruker dette på min 1,8t.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min (03 A4 1,8TQ) bruker jeg 068 115 561 F som er litt større enn det som vanligvis blir brukt på km-basert serviceintervall. Denne typen brukes på longlife. Det rommer såvidt under 4 liter, så det holder akkurat med en 4 liters kanne.

Tror faktisk mr Martinsen har nevnt noe om dette i en tidligere tråd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.