Anbefalte innlegg

HAr ett problem med at bilen koker. Starter bilen på tomgang og den kryper sakte opp til 90 og der ligger den stabilt. Straks jeg begynner å kjøre stiger tempen før jeg har rukket å kommet 20 meter.

 

Termostaten er bytta og radiatorvifta går fint. Radiatoren er iskald (normalt?) selv etter at tempen passerer 110. Skal prøve å få bytta vannpumpa neste uke hvis dette ikke viser seg nesten umulig å gjøre. Redd for at jeg ikke kommer skikkelig til uten å plukke fra hverandre bilen helt foran.

 

Noen tips/råd om hva jeg kan gjøre for å finne feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka om du har vann i oljen eller motsatt?Se på peilepinnen om det er noe hvitt skum eller lignende.Se også etter i kjølevæske beholderen etter tegn av olje.Kanskje toppakning som er lekk.

Du kan også sjekke om vannslangene er harde som stein når motor er varm,dette er også ett tegn på stort trykk i kjølesystemet ,noe som kan være toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Odd Erik Bruseth

HAr ett problem med at bilen koker. Starter bilen på tomgang og den kryper sakte opp til 90 og der ligger den stabilt. Straks jeg begynner å kjøre stiger tempen før jeg har rukket å kommet 20 meter.

 

Termostaten er bytta og radiatorvifta går fint. Radiatoren er iskald (normalt?) selv etter at tempen passerer 110. Skal prøve å få bytta vannpumpa neste uke hvis dette ikke viser seg nesten umulig å gjøre. Redd for at jeg ikke kommer skikkelig til uten å plukke fra hverandre bilen helt foran.

 

Noen tips/råd om hva jeg kan gjøre for å finne feilen?

Eg hadde nesten samme problem på ein Mondeo V6 i vår, eg skifta vannpumpe, og da eg fikk ut vannpumpa, såg eg at ho skovlane var pulverisert, jevleskapet var i plast, med ny vannpumpe, alles in ordnung.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut å sjekke oljen. Kjøleveska er helt fin. Ser ikke spor av olje eller noe annet i den.

 

Oljen er fin den å. Får vel bare sjekke vannpumpa i morra da. Ta den ut å se om den ser fin ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsvinner d vann eller holder nivået seg stabilt?

Begynner å sette en finger på vannpumpe jeg å.Tydeligvis dårlig sirkulasjon her....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsvinner ikke vann. Veskenivået er stabilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John Fredrik Hansen

Forsvinner d vann eller holder nivået seg stabilt?

Begynner å sette en finger på vannpumpe jeg å.Tydeligvis dårlig sirkulasjon her....

På min så var det stor forskjell på om bilen stod på tomgang eller om ikkje gjekk. På tomgang, så gjekk vannivået opp og ned som ein jojo, da motoren ikkje gjekk så var vannivået svært lavt.

 

Dersom vannpumpa ser bra ut, så kan du ta ein test på verksted, der dei testar om det kjem CO2 utt i kjølevæska, dei set eit måleinstrument på toppen av ekspanskjons tanken, og ser om det er CO2 der. Dersom det er CO2 der, så er det toppakningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å frykte at dette kan bli dyrt. Vannpumpa regner jeg med at jeg får til å skifte selv men toppakning blir det nok værre med.

 

Noen som vet hva det vil koste sånn ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Odd Erik Bruseth

Begynner å frykte at dette kan bli dyrt. Vannpumpa regner jeg med at jeg får til å skifte selv men toppakning blir det nok værre med.

 

Noen som vet hva det vil koste sånn ca?

På ein Mondeo V6, bort imot 25000kr, men da måtte ein sannsylegvis ha skifta to alu toppar, pluss pakningane. Jevla mykkje og ta av for å komme til. Men det kostar fort litt da, sjølv om ein ikkje har 6`ar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

 

Siden radiatoren din er kald så tyder det jo på at du ikke har sirkulasjon i det hele tatt.Sånn som jeg ser det, er det enten vannpumpa eller kansje termostaten som er satt feil vei i.Du nevnte ikke om du skiftet termostaten pga dette problemet eller om problemet kom etterpå.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta går.

 

Angående det med termostaten feil vei. Har jo nettopp hatt bilen til service. Når jeg bytta den satte jeg den nye i samme vei som den gamle stod. Skal fjæra være ut eller motsatt vei? På skjema jeg har skal fjæra være ut når jeg så etter nå men på bilen min står den med fjæra inn. KAn de ha rota med det når den var inne til service? Litt merkelig siden jeg har vært å lekt meg på svenske motorveier siden den tid da. Skulle merka noe da i så fall.

 

Hvis det koster 25.000,- å få skiftet topppakningen tror jeg heller jeg kjøper meg ny motor. Får jeg litt mer futt i kjerra med det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skifte toppakningen kommer neppe på 25.000... Uansett tviler jeg på at det er det som er problemet siden du ikke mister vann eller har missfarget olje.. er nok noe som er tett et sted. Du skriver som sagt at radiatoren er kald, og da får du rett og slett ikke ann inn i radiatoren. Det du bør gjøre er å få levert inn bilen der du hadde service...du har vel en garanti på det? Termostaten høres ut som det sansynlige!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skifta termostat i dag. Er nok ikke den som er problemet. Skal sjekke vannpumpa i morra. Bilen skal inn neste onsdag uansett for å skifte nedre framre bærearm eller hva det nå het. Kunne tenkt meg å spart noen korner da. Begynner å bli dyrt nok dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en luftlomme også. Hadde dette problemet på min bil, luftlommen lager en "lås" slik at vannet ikke får sirkulert. Øvre radiatorslange var glovarm og det var kjempetrykk i systemet mens nedre slange var kald. Fikk ut luften, og alt ble bra.

 

Hvis det kom uten at du hadde hatt systemet åpent er det lite sannsynlig, men hvis det kom etter f.eks. termostatbytte er det sjanse for at det er problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta termostat etter at problemet oppstod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om lokket på ekspansjons tanken er ok.

har gjort ei lita blemme på sjøle ein gang, da oppførte bilen min seg slek.

Å frista`n HOLDT kjeft.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok vannpumpa ja. Slik så den ut. Bare å kjøpe ny vannpumpe å sette sammen bilen igjen. Håper ihvertfall at det er nok. På tide den havner på veien igjen.

defekt vannpumpe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at du fant problemet iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at den har fått seg en smell ja :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nøyaktig slik så vannpumpa ut på en kollega's 95 Golf 1.6. Utrolig at de skal lage skovlhjulet av plastikk! :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Odd Erik Bruseth

Var nok vannpumpa ja. Slik så den ut. Bare å kjøpe ny vannpumpe å sette sammen bilen igjen. Håper ihvertfall at det er nok. På tide den havner på veien igjen.

 

Gjorde du dette på VAG verksted?

Vannpumpa mi har tatt kvelden nå og jeg er veldig spent på hvor mye dette vil koste meg....... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette selv med GOD hjelp av en kompis.

 

Kosta meg cirka 1300,- i deler og en del arbeid. Bytta like godt viftereim og slikt med det samme da de var slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Odd Erik Bruseth

Jeg gjorde dette selv med GOD hjelp av en kompis.

 

Kosta meg cirka 1300,- i deler og en del arbeid. Bytta like godt viftereim og slikt med det samme da de var slitt.

 

Skulle gjerne gjort dette selv jeg også men med min kunnskap så tror jeg ikke at det er så lurt... :rolleyes:

 

Hørte på pris idag... 6000,- for bytte av reg.reim og vannpumpe... sure penger... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.