#1 Skrevet April 16, 2007 Hmm,min tempmåler i både instrumentet og klimaen går opp og ned som en sprettball. Når jeg kjørte før lå den konstant på 90 grader,nå ligger den på 30grader.. Plutselig går den saaaakte opp til 80grader også detter den ned igjen til 30-40grader som en sten... Hva kan feilen være,feil på en føler eller er termostaten på trynet? Når jeg står på tomgang kan den gå opp til 90grader,men plutselig detter den ned i igjen da også... Noen som har en formening om det kan være en tempgiver som er på vei til og gå eller om termostaten som åpner/lukker for tidelig? Får ikke opp noe i VAGcom.. Kan det være denne som kødder med meg? http://www.quattroco.com/deler/giver/index.php Og hvor sitter den evt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2007 Kan jo være termostaten men.. greieste måten å sjekke den på er å holde litt god fart, rundt 100km/t, med så lite gasspådrag som du klarer. Hvis termostaten lekker da så synker temperaturen som en stein. Men hvis det bare er termostaten så pleier den jo å holde seg varm på tomgang.. så det høres litt ut som om det er føler som har gått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2007 Kan jo være termostaten men.. greieste måten å sjekke den på er å holde litt god fart, rundt 100km/t, med så lite gasspådrag som du klarer. Hvis termostaten lekker da så synker temperaturen som en stein. Men hvis det bare er termostaten så pleier den jo å holde seg varm på tomgang.. så det høres litt ut som om det er føler som har gått. Hmm,da skal jeg teste det i dag. Men tror nok det er en føler/giver som er gåen,siden den ligger på 30-40grader på tomgang,men hvis jeg lar bilen stå en god stund på tomgang når tempen ligger på 30grader og jeg skrur av bilen helt.Deretter setter tenningen på og starter bilen ligger den plutselig på 90grader,men hvis jeg da lar bilen gå på tomgang detter tempen ned til 30-40 grader i løpet av få min. Hvor sitter evt føleren som gir tempen til klima og intrument? Innerst i mot torpedoveggen like ved topplokket? Har en liten kjølevann lekkasje der serru.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2007 Ja, det sitter en føler for temperatur der. Forøvrig, når min termostat var gåen, viste måleren konstant for lavt. Omtrent som din. Så kan være det bare er termostaten som trenger å skiftes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2007 Har hatt tilsvarende symptomer, og da hjalp et termostatbytte. Den er ikke dyr og er forholdsvis lett å bytte, så er verdt et forsøk. (Jeg kjøpte termostat hos BEMA, det var kanskje to korte år siden, og nå må jeg selv bytte igjen, den fra BEMA virka veldig spinkel i fjæra ifht den som stod i med audi-logo på, men den fungerte da ei stund...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2007 Biltema selger og. Det står ikke i katalogen, kun A6 1.8T som står der. Men det er jo det samme åkke som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2007 Da skal jeg bytte termotat i morgen,kjøper ny i dag på Mekonomen. Hvor mye frotsveske går det på etter termostat byttet,regner med det går av noe? Oen hvor sitter vannpumpa/termostathuset? Ser i ATKE at det sitter på høyre siden av motoren når man står foran bilen,stemmer det? Under dynamoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2007 Stemmer godt det. Legger ved sidene som omhandler kjølesystemet fra reperasjonsmanualen. Se side 12 f.eks, der ser du termostaten (nr 8) 19-1 Cooling system components.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2007 Stemmer godt det. Legger ved sidene som omhandler kjølesystemet fra reperasjonsmanualen. Se side 12 f.eks, der ser du termostaten (nr 8) Supert,takker. Ser ikke ut til at jeg kommer til termostaten overnfra,mulig det er enklere og komme til underifra? Lønner det seg og tømme systemet helt og fylle på ny når man er ferdig? Kjekk den PDF`n der,du har ikke slikt til hele bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2007 Supert,takker. Ser ikke ut til at jeg kommer til termostaten overnfra,mulig det er enklere og komme til underifra? Lønner det seg og tømme systemet helt og fylle på ny når man er ferdig? Kjekk den PDF`n der,du har ikke slikt til hele bilen? Du må til undenfra ja, og tappe må du også, det renner ut når du tar ut termostaten uansett. Men alt står i dokumentet du fikk, fra tapping til fylling med lufting. Sender deg PM ang resten av bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2007 Konge,takker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2007 Hvor mange liter sånn ca går det på med kjøleveske? Og holder det og blande ut G12`n 50/50 med vann? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2007 Hvor mange liter sånn ca går det på med kjøleveske?Og holder det og blande ut G12`n 50/50 med vann? Får opp 7 liter på din bil (AEB?) på kjølesystemet. 50/50 er passende, blir vel frysepunkt rundt 30-35 minus da, holder for de fleste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 17, 2007 Får opp 7 liter på din bil (AEB?) på kjølesystemet.50/50 er passende, blir vel frysepunkt rundt 30-35 minus da, holder for de fleste. Da er termostat og kjøleveske byttet,når ligger den så stabilt på 90grader som den kan. Gikk på ca 5liter,var vell fortsatt 2liter igjen i systemet tenker jeg. APU jeg har.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...