Automat tiptronic - kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Er det slik at automatkassene har flere trinn på gearene. Opplever at min tydelig har to giringer på for eksempel 2. gear før den legger seg inn i 3. gear. Virker ikke som om dette er slurring, da det er et tydelig skifte. Hvis jeg drar spaken over i tip. er gearet markert på 2. gear selv etter to giringer. Dette er mulig å provosere fram på 3. gear også.

Er det slik det skal være? Kan det ha noe med at kassa er programmert i forbindelse med chipping? Er det tegn på slitasje?

Har nettopp byttet olje og sil på kassa. Fungerer forøvrig utmerket. Myke skifter og alt er egentlig bare vel. Skulle bare så gjerne visst om det jeg beskrev over er normalt.

Takker for svar..

Paranoid Audi eier.:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Har det samme selv på vår Passat med tip. Virker som om den "halv girer" mellom 2 og 3. Vår bil er ikke chippet. Skal få sjekket LMM om den kan ha innvirkning på giringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekket dette nærmere, og er ganske overbevist om dette er slik det skal være. Etter halvgiringen så kan man fortsatt øke akselrasjon og turtall, så det er ikke snakk om sluring elle noe i den duren. Videre er det noe som ghjentar seg hver eneste gang, så det skulle være normalt. Prøvde på dette i nedoverbakke også, og selv der skjer det samme helt uten at den "sliter". Dette er noe den legger inn uansett belastning, hver gang, så dette tror jeg er i orden.

Men det skader ikke å få en uttalelse fra en kyndig...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er lock-up funksjonen som kjennes ut som et gir...det eneste den gjør er å låse sluringen i converteren, slik at du får direkte utveksling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skje på min A6 03 også, normalt ifølge Møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo si meg passe fornøyd nå. Takk for informasjonen: rock :

Begynner snart å tro at jeg har en bra bil.: rolleyes

Har sjekket ut automatkassa, byttet olje og sil, og undersøkt alle andre eventuelle svakheter og funnet ut at den er bra.

Kammene er også bra, og bilen har aldri gått på long-life olje. Lakken er ikke slitt av hengerfestet ennå, så den har trukket minimalt med hengere.

Elektronikken er fortsatt stabil.

Dette forumet gjør meg likevel nervøs.......men det er mye bra info og seriøse folk her.: rock : : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde et veldig markert "halvgir" etter at jeg byttet olje og filter på kassa. Etter hvert viste det seg at verkstedet ikke hadde fulgt prosedyrene ved påfylling av olje. Kassa hadde derfor 2,5 liter olje forlite. Etter at den fikk riktig mengde olje så merker jeg nesten ikke "halvgiret", men det er der.

Skulle derfor tro at det er normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.