Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har byttet toppakning på min A8 2,8 30V.

 

Jeg har fortsatt en ørliten oljelekkasje bak på motoren på høyre V som selvfølgelig drypper ned på eksosanlegget og lager en forferdelig lukt.... Bak på høyre V er det montert to "dingser" og det ser ut som om oljen kommer ut bak disse. Noen som vet hva disse "dingsene" er og hva de gjør???

 

Regner med at det er forholdsvis likt på alle V6 motorene, så da håper jeg at dere har noen svar til meg

 

Første bilde viser hvor på motoren jeg er...

 

Andre bilde viser to dingser (de jeg lurer på)

Høyre V bak ovenfra.JPG

Høyre V bakkant.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke ser og tenker helt feil er dingsen det hydrauliske elementet som strammer/slakker kjedet mellom kamakslene. ( kamkjedestrammer/kjedestrammer ) dette for å forandre ventilenes åpne og lukketider ved lavt kontra høyt turtall osv.

 

 

Mellom dette elementet og selve toppen skal det være en tynn pakning innsmurt med en slags silikon. Denne pakningen hender lekker etter ei stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Takk.

 

Er det den øverste dingsen (litt klumpete) eller den nederste dingsen (litt flatere)? Hva er evt den andre "dingsen"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke helt å skjønne forskjell på øverste og nederste, men den som du ser festet med de to svarte torx skruene stikker også et godt stykke inn i toppen ( under toppdekselet ) og er elementet jeg mener/beskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min 2.4 med lukt inn i bilen. Kamkjedestrammeren er ikke lett å gjøre noe med selv (mulig VAG jobb). Men brukte du tetningsmasse når du skiftet topplokk pakning ? Hvis du ikke gjorde det så er det mulig at det fortsatt kan lekke fra topplokket.

 

For å kontrollere hvor lekasjen kommer fra så må du gjøre rent på blokka under kamkjedestrammer'n, hvis det ikke kommer noe olje derfra så er det nok topplokket så må gjøres omigjen.

 

Det var min erfaring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har fått byttet toppdeksel pakninger på verksted så jeg antar at disse er tett. Har sett rundt V'ene og det virker tett, så har på sett og vis luket bort den muligheten.

 

Det kan se ut som om det "pipler" litt olje på baksiden av det som etterhvert viser seg å være kamkjedestrammer og kam holder/stopp bak på motoren (bildet).

 

Det er veldig vanskelig å kunne forutsi hvor det egentlig kommer fra da man kun kjenner lukt og ikke ser oljelekkasjen noen plass....

 

Er det noen som har andre ideer om hvor det kan komme fra så rop ut. Alle tips mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det lekker olje fra kamkjedestrammeren så vil du merke at det er litt olje på baksiden/under kamkjedestrammeren.

 

Du kan også prøve å løsne oljeåndigslangen som sitter på topplokket (ikke ta den av, men gjør sånn at dampen kommer ut).

 

Jeg kjørte sånn noen dager for å kontrollere lekkasjen hos meg og resultatet ble at jeg skiftet oljeåndingsslangen istedenfor kamkjedestrammer pakkningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Oljen kommer ut på undersiden av kam holderen. Den sitter ved siden av kamkjede strammeren. Er nesten 100% sikker på det nå siden lukten er lokalisert bak motoren på høyre side (drypper ned på eksosanlegget).

 

Så er det store spørsmålet: Er det kam holderen eller kamkjede strammeren.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en pakkning under denne som koster ca 100 kr. men er nok vanskelig å skifte selv. Dette er en dyr verksted jobb.

 

Som sagt tidligere så hadde jeg også lekkasje her, men etter å ha skiftet oljeåndingrøret så har jeg ikke lekkasje der mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo tyde på at trykket blir for stort hvis olje ondingsrøret er tett og at det derfor finner andre veier ut..???

 

Skal få sjekket denne slangen. Kan umulig koste mye og bytte er vel gjort på den nette sum av 2 minutter.

 

Har hatt på noe tettningsguffe som sammen med oljen og riktig temp skal gjøre susen ovenfor utett/sprø gummi. Håper dette tilsammen løser problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket det først, men slangen koster ca 900 og er gjort på 2 min :)

 

Lykke til og får håpe at du slipper å bytte pakningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delen er bestilt. Kostet ca 450 minus rabatt. Har første utgaven av 30V 2.8 liter så derfor er den sikkert litt billigere (og en god del kortere) enn den du kjøpte...tror jeg.

 

Slangen går fra den ene V'en til den andre, rett over i front av motoren, og er maks 30-40cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oljeåndingsslangen dere snakker om. Er det den som er nr. 12 på bilde?? Dersom det er den, skiftes den til T ledd eller også de to små som kommer ut av T ledd....????

12.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Det er korrekt at det er den vi snakker om på "nyere motorer". Tror du får hele opplegget når du bestiller den slangen.

 

På min snakker vi om nr 6 som vist på bildet nedenfor.

96 2.8 30v.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oljeåndingsslangen dere snakker om. Er det den som er nr. 12 på bilde?? Dersom det er den, skiftes den til T ledd eller også de to små som kommer ut av T ledd....????

 

Det er denne jeg har og kun nr. 12 som skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Det er korrekt at det er den vi snakker om på "nyere motorer". Tror du får hele opplegget når du bestiller den slangen.

 

På min snakker vi om nr 6 som vist på bildet nedenfor.

 

Begynner å bli usikker når jeg ser dette bildet, for du har ikke det samme røret som jeg har på min 2.4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dere har en annen løsning på oljeondingen på 2,4 og 2,8 fra 97 og oppover. Den har en sammenheng med baksiden av motoren, mens min ikke har det. Skal uansett bytte den, så er det gjort.

 

Hvis det ikke funker så er det bare å sette den inn for å få tatt jobben med kamkjedestrammeren og kamholderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppdeksel pakningen som selv etter bytte lakk litt i bakkant. Skulle med andre ord hørt på det første tipset:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går hadde lukta kommet tilbake. Så får jeg håpe at det er restolje som ligger der. Håper det:o

 

Spørs om det blir bytte av pakninger rundt kjedestrammer og holder da....: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tro du får lukt når bilen blir presset litt og særlig i oppover bakker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Det har du helt rett i.

 

Oppoverbakke og når den presses. Nå den presses så får jeg lukten etter at jeg har stoppet.

 

Hva tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok tippe på kamkjedestrammer pakkningen da jeg har merket det samme hos meg. Hos meg så er det litt fuktig rundt pakkningen etter jeg har kjørt i en kraftig oppoverbakke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Det er nå 3 gangen bilen har vært inne for å få stoppet olje lekkasjen. Byttet toppdeksel pakning to ganger og hatt på masse silikon. Resultat - lekker fortsatt, dvs det er oljelukt.

 

Jeg har fortsatt troa på at det er kamkjede strammeren det lekker fra, men verkstedet mener bestemt at den lekker fra toppdekselpakningen på siden i bakkant. Siden de er så sikker så lurer jeg på om det er en spesiell type silikon som må benyttes ved bytte av toppdeksel pakning. De har benyttet oljebestandig silikon, men er 2.8 30V helt sinnsyk på at det må være en spesiel type silikon???

 

Kom med tips!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en egen tube fra Møller og denne skulle brukes i alle hjørner og der den går over kammene.

Har du skiftet pakningen som sitter mellom plugg hullene? (men du vil evt. se om det lekker olje i plugghullene.

 

Hvis ikke du finner ut av dette så må du bare kontrollere om det er fuktig rundt kamkjede strammeren, hvis det er det så vil det renne ned på samme plass som topplokkpakningen sitter.

 

Evt. prøv et annet verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.