Bergen: En sjømanns værste tanke!

Anbefalte innlegg

Denne type diskusjon har vel egentlig ikke noe å gjøre her inne på eit såkalla lokalag. Men føler likevell for å sette tankene litt i sving etter den tragiske ankerhånteringsulykka i Nordsjøen.

 

Jeg er selv sjømann og jobber på supplybåt i Nordsjøen. Båten jeg er på er et multifartøy. Dette vil si at vi ikke direkte driver med "ankerhåndtering" men også en del andre ting. Ser vi på en slik ulykke, er det mye vi ikke forstår og det er en del tanker som treffer oss. Hvordan kan dette skje? Og hva kan være den faktiske årsaken til noe så tragisk.

 

Vi alle vet at Nordsjøen er et beryktet område når det gjelder vær og vind. Men, i dette tilfelle var det relativt fint vær i området. De 15 sjømenn som var ombord, kunne ikke i sin villeste fantasi ane hva som kom til å skje.

 

Jeg har selv opplevd mye grenging ( Slingring ), men tanken om å gå rundt ha aldri slått meg......... Før nå : klø :

 

Tanken på og reise ut igjen å ha en slik ulykke i bakhodet er ikke lett, dette gjelder nok ikke bare meg men resten av den Norske Sjømannsflåten.

 

La oss håpe og be om at skipet som nå ligger på 1100 meters dyp, kan heves slik at de etterlatte får ha en grav og gå til. Jeg vil også sende mine tanker til de omkomne og de etterlatte. Den Norske sjømannsflåten tenker på dere : gråter :

 

Med vennlig hilsen

 

Bernt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også mange kondolanser herifra. Jeg er på en Bourbon båt i Afrika nå og stemningen er preget må jeg si. Jeg er litt skeptisk selv til å dra på jobb i nordsjøen igjen, og er alltid bekymret når det er heftige bølger. Tenker alltid på å være forberedt på det værste, men slike ting skjer så fort at man rekker nesten ikke snu seg engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolanser kommer herfra også......

Familien min på fars siden kommer fra Solund,og flere av mine onkler og søskenbarn jobber på sjøen med forskjellige ting... Etter ulykken har jeg snakket med alle på telefon,og de virker litt mer bekymret enn vanlig i forhold til det å reise ut igjen....men som de sier,det er en overgangsperiode!

Man får vel alle en litt ekkel følelse når man hører om ulykker innen sitt fag....jeg som er elektrikker har sett mye skader med både fall,eksplosjoner brannskader og lignende i forhold til strømgjennomgang......og da får man tanken i hode med en gang....."er det verdt det"....men man må bare se framover og tenke HMS hele tiden......

Det er klart det er verre på sjøen,når ting synker og man kansje aldri får se sine kjære igjen....det er iallefall en liten trøst å ha en grav man kan oppsøke når katastrofen har vert et faktum.....så får da endelig håper de får hevet det skipet,og finner alle omkomne......det koster penger,det er greit......men menneskeliv kan ikke måles i kroner og øre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolanser kommer herfra også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolerer

 

Var nettopp på en annen Bourbon båt, der flere av de som var på Dolphin hadde jobbet før. Litt spesiell stemning ombord, og det var en markering på Torsdagen, en uke etter forliset.

 

Blir litt rart å reise ut igjen på ankerhåndtering, men det går vel seg til etterhvert.

 

edit: Var forresten ute med Olympic Hercules, for 1-2 måneder siden, som lå ved B. Dolphin når den sank.

Må være en spesiell situasjon å stå ombord der å se den synke. Iallefall når Hercules er av ca samme design og bygget samme sted, bare at den er litt større.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolerer

 

Var nettopp på en annen Bourbon båt, der flere av de som var på Dolphin hadde jobbet før. Litt spesiell stemning ombord, og det var en markering på Torsdagen, en uke etter forliset.

 

Blir litt rart å reise ut igjen på ankerhåndtering, men det går vel seg til etterhvert.

 

edit: Var forresten ute med Olympic Hercules, for 1-2 måneder siden, som lå ved B. Dolphin når den sank.

Må være en spesiell situasjon å stå ombord der å se den synke. Iallefall når Hercules er av ca samme design og bygget samme sted, bare at den er litt større.

 

Ja, det må være en spesiell situasjon. En ekkel tanke.

Noe som kanskje kan være like ekkel, er at denne ulykken vil være glemt blandt folk etter en viss tid. Noe som skremmer meg!..

Det sies at etter sjøforklaring har man funnet den skyldige og deretter kan man legge saken død.

 

Ps!.. Olympic Hercules er en råååååå båt, med et rååååt maskineri: rock :

 

Med Hilsen Maskinisten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT

 

Ps!.. Olympic Hercules er en råååååå båt, med et rååååt maskineri: rock :

 

Med Hilsen Maskinisten

 

Hercules er bra ja! Er du maskinist der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT

 

 

 

Hercules er bra ja! Er du maskinist der?

 

Hei Even!

 

Nei, eg er ikkje maskinist på den båten.

Eg befinner meg på ein supply-båt som går på "Tampen" (Nordsjøfeltet)

 

Båten heter MV "Viking Energy" (Båten som går på LNG)

 

Mh

Bernt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.