#1 Skrevet April 17, 2007 Det nærmer seg oljeskift på min A4 1,9Tdi. Skal egentlig skiftes hver 30000 km med longlife olje men det er altfor langt spør du meg så jeg går for oljeskift hver 15000 km. Hvilken olje er best for denne bilen? er litt fan av Castrol så jeg går sikkert for den men de har jo flere typer og da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2007 Bruk olje som oppfyller VAGs krav til normer. Normene finner du i serviceheftet eller ved å henvende deg hos din lokale VAG forhandler. På jobben ( VAG Hønefoss ) forhandler vi Shell olje, men mange andre fabrikanter har også olje som oppfyller VAGs normer. Så lenge normen oppfylles kan du velge et annet merke om du vil. Til informasjon ( mulig du allerede vet det ) SKAL ikke nødvendigvis en motor med longlife service intervaller gå 30 000 km på et oljeskift. Det gjør den kun ved ytterst gunstige driftsforhold. Dvs. utetemperatur, antall kaldstarter, kjørestil osv.... En motor med longlife intervall går derfor alt mellom 15- MAX 30 000 km pr skift. Normalt i Norge er ca 23-24 000 km. Dette regner den selv ut ved hjelp av div. sensorer i bunnpanne, panser osv. Dette resettes hver gang man "nuller" servicelampa i instrumentet. Om bilen din pr. idag er kodet/tilpasset longlifeservice kan dette programmeres til tid/km avhengig service isteden med et diagnoseapparat. Da vil den gå 15 000 mellom hver varsling i instrument. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2007 Jeg ar blitt fan av Agip. Synes motoren fikk mye stillere gange ift Castrol. Jeg bruker HTS da jeg ikke trenger longlife olje, men jeg anbefaler deg å se på Agip 7008. DEn står stort sett alle VW spesifikkasjonene, nesten imponerende. Prisen er nord er 130.- pr l så den er ikke dyr heller. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=79163 Spesifikkasjonene kan du sjekke her: http://www.agip-olje.no/articles.php?tPath=175_177_178 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2007 Bent Owe har kloke ord, gå for den oljen som bærer spesifikasjonene for en longlife basert motor (den type motor du har), men skift gjerne olje og filter så ofte du / lommeboka vil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2007 Har brukt Castrol 505.0.1 på alle mine tdi med pumpedyse. Synes dette har fungert veldig bra. Dette er ikke longlife olje, men olje for 15.000km intervaller. Synes oljen holder seg bedre med Castrol oljen i forhold til mobil sin olje. Prisen er litt hyggeligere også. Skal vel ha 250kr/liter hos vag(mobil). Betaler rundt 160kr/liter for castrol oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2007 oki takker for svar, får sjekke serviceheftet å se hva som står der, er nå 2-3000km igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...