#1 Skrevet April 18, 2007 Hei fortsetter fra deler kjøpes tråden. Kort fortalt så trodde jeg at jeg hadde problem med dysene. Motoren er alltid vanskelig å starte halvvarm. Starter alltid når den er kald eller varm. Tenkte lekkasje fra dysene, og hadde skaffet meg et sett brukte dyser. Skulle sjekke de gamle dysene først. Tok dem ut og plasserte de i flasker. Bilen stod og ble halv varm. Tok av plugghettene også. Men det kom ingen bensin fra dysene??????? Det eneste jeg hadde demontert i tillegg var belgen som går fra innsuget til ladeluftkjøleren. Noen hete tips på hva det kan være. Prøvde å koble fra den temp giveren på kjølevannet (som går til k-jet) for å sjekke om det var den. Kortsluttet den også ingen resultat. Koblet også fra den som står litt lengre ned som står på bensin reg. ingen resultat. Det må jo da være en grunn til at det ikke kom bensin i dysene. Trykket for lavt? Hvorfor skal det skje når bilen bare er halvvarm? Noe med styre trykket på k-jet som kan gjøre at den ikke levere nok arbeidstrykk? Det er mekanisk innsprøytning så dysene åpner ved et bestemt trykk. Dysene så ikke så gamle ut og begge o ringene på dysene var heller ikke gamle. Tror kanskje at det ikke er dysene. Jeg gav opp satte alt sammen igjen, og så starter bilen på første forsøk, litt ujevn gange 5-10 sek og så alt ok. ??????????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2007 Du får prøve å måle bensintrykket.. Kan også kanskje være den mengdefordeleren din som ikke har det helt bra lengere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2007 Ja kan kan prøve de,t men er veldig rart at det kun er ved halv varm motor. Det står en ventil ved bensin mengdefordeleren, hva er den til? Den har en elektrisk tilkobling. Testet i dag. Motoren ble kjørt varm, stoppet, gikk ut for å starte etter 30-40 min og nesten umulig å starte.........startet til slutt og gikk på 2-3 sylindere før den etter en liten stund gikk som ei klokke og alt ok. Det er ingen fusking når den først går, og den fusker heller når man drar den ut på turtall. Det er kun ved start av halvvarm motor som er et problem. Enkelte ganger må jeg bare la den stå til at den har blitt kald før jeg starter den igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2007 Det eneste jeg hadde demontert i tillegg var belgen som går fra innsuget til ladeluftkjøleren. Hvis du har åpnet luftveiene etter luftfilterboksen så er det helt normalt at det ikke kommer bensin ut dysene. Det er passasjen av luft gjennom trakta/forbi måleplata i luftfilterboksen (k-jet luftmåleplata) som direkte åpner for bensintilførsel til dysene. Så lenge motoren din suger luft fra andre steder enn gjennom denne luftpassasjen så kommer det ingen bensin i det hele tatt. Så om du vil kontrollere bensinmengden som kommer ved start av halvvarm motor må du kun ta dysene opp av hullene sine, og ikke minst tette igjen dysehullene slik at motoren heller ikke kan dra luften inn gjennom de. Ellers lar du alt være som det er (såklart, hettene til tennpluggene kan du jo alltids dra av om du vil). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2007 Takker for svar, skal da teste en gang til og denne gangen passe på at ikke motoren suger falsk luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 19, 2007 Har også hørt om problemer med den sperren som ligger ved bensinpumpen bak. Denne skal sørge for at bensinen ikke renner tilbake i tanken når du stopper bilen. En del som har hadd problemer med dette. Om det er feil med dette, så har jeg hørt at du ikke får kjøpt deler på møller, men mekonomen selger bare denne sperren for noen få hundrelapper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...