#1 Skrevet April 18, 2007 Jeg har en '94 Audi Coupé med 2.0i 16v ACE (fra Audi 80 Competition), og har noen småproblemer... Ved blandet kjøring (bykjøring/motorvei/'aktiv' kjøring) bruker den gjennomsnittlig 1.2 liter på milen, og dette er i mine øyne litt VEL mye. Selv hvis jeg prøver å kjøre så økonomisk som mulig ligger bensinforbruket på godt over literen på milen. I tillegg er den av og til treigstartet (hoster av og til), og finner det noen ganger for godt å ligge og jage mellom 500-1000 omdreininger rett etter start, men gir seg som oftest ca. et halvt minutt eller så. Andre ganger legger den seg på 1100-1200 omdreininger på tomgang. Innimellom nykker den også i fart når jeg slipper gassen. Motoren høres nesten ut som en dieselmotor på tomgang... Hva kan være galt? Noen som kan hjelpe meg? For øvrig er motoren original (enn så lenge ) annet enn noen ekstra hull i luftfilterboksen vekk fra motorrommet, den står i oppvarmet garasje og brukes daglig. Problemene oppsto før luftfilterboksen ble borret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2007 Lambda!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2007 Jepp, fikk tips om det. Andre ting som kan være galt som fører til høyt bensinforbruk? Koksing på ventilene som fører til ujevn gange? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2007 kan også være lambda, eller tomgangsregulator som fører til ujevn gange.. Bytt litt tenningsdeler også når du er igang da vet du, plugger, pluggledninger, fordelerlokk etc.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2007 Takk for god tilbakemelding. Skal sjekke pluggene og fordelerlokk/rotor. Alle fire pluggledningene hadde blitt svidd i overgangen ned i pluggdekselet før jeg kjøpte bilen. To av pluggledningene er byttet, men de to som står igjen kan vel godt ha noe med saken å gjøre? Noen idé om hva som kan ha forårsaket noe slikt? Ser ut som de har blitt utsatt for høy tempratur eller ekstrem spenning, og gummien har regelrett smeltet...' Kan legge ut bilder seinere idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2007 Aldri vært borte i svidde pluggledninger desverre (eller heldigvis) Har delemotor til deg som har hatt et lite registerras om alt skulle bli for ille Bytt til nye deler så bør dette bli bra skal du se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 18, 2007 Anbefaler å starte med pluggledningene. Lambdaen kan du måle. Hvis den fungere på samme måte som på MB (er 99% sikker) så skal du på lamdaen måle (når du starter opp kald motor) 0,5v. Denne spenningen kommer i fra motorstyringen. Når lambdaen blir varm begynner den å generer ei spenning alt etter hvor ren eksosen er. Idieelt er dette 0,5v når den er varm(variere hurtig mellom 0,4-0,6) du må kjøre noen km før dette skjer. I de tilfeller jeg har målt ødelagte lambdaer har spenningen vært 0,01v når den er kaputt. lav spenning sier at CO er foer lav(mager blanding) og da peiser motorstyringen på med mere bensin og derav høyt forbruk. Du må måle når lambdaen er koblet til(stikk målepinnen i gjennom ledningen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...