Anbefalte innlegg

Hvor mye er det vanlig at tempraturen ligger på oljen på 5syl turbo motorene til Audi. Det jeg greier å lese ut av det tilleggsintrumentet mitt så blir ikke oljen mer en 60 grader (??) Det var noe der omring det lå på min gamle 4 syl motoren også. Skal ikke oljen bli varmere?? (ca 90 grader?) For i så fall har jeg oppdaget en feil til :( Eller er det bare jeg som har gigastor olje kjøler :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

60 grader? Da kokser du motoren veldig.. Men, er ikke det laveste tallet på måleren 60?

 

På min varierer drift motortempen et sted mellom 90-110.. På lange tunge drag kan den gå høyere. Selv om dette er en V6'er skal ikke motoren ligge så mye lavere enn det. Vanntemp'en skal ligge på 90 grader (87 eller 92 avhengig av hvilken type termostat du har).

 

Mitt beste tips er at føleren/sensoren er gåen eller et måleren i instrumentpanelet ikke virker. Høres rart ut at du ligger på 60..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1st sjekk at oljetemp nålen beveger seg, dvs ligger under 60 ved kaldt motor. Kryper oppover og normalt litt forbi 60 ved varm motor. Ligger normalt mellom 60 & 90, nærmere 60.

Ved belastning paserer den 90 (og går mot 130).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme temp.

 

Ligger rundt 90 ved normalt bruk, kanskje litt under

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og mente at god driftstempratur var rundt 90 grader. 60 grader tallet er det laveste på intrumentet. Er ikke mye nåla beveger seg. Kanskje må ta en litt "hardtur" og ser om oljen blir litt varmere.

Men hvor er det oljetemp. sensoren sitter? (sammen med oljetrykk?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at oljetemp sensor sitter ved oljefilteret.

Generelt er det ikke noe galt med oljetemp på 60 når vanntemp er 90.

Hvis du ikke får oljetempen over 60, tror jeg tempføleren/instrument er defekt eller utenfor kalibrering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Corren ligger oljetemp vanligvis mellom 95-105 grader. Satte årsbeste på Lånke da, med 128grader. :eek:

 

Tobben med S2 sedan snakket om at han glemte seg på Våler og kjørte da med 148grader før han svingte av banen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

På Corren ligger oljetemp vanligvis mellom 95-105 grader. Satte årsbeste på Lånke da, med 128grader. :eek:

 

Tobben med S2 sedan snakket om at han glemte seg på Våler og kjørte da med 148grader før han svingte av banen.. :)

 

Var aldri over 90 grader på måleren på Lånke jeg :D Kjekt med stor oljekjøler. Turbofemmerene har termostat, så olja går bare igjennom kjøleren når det trengs...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Andersen

Mener at oljetemp sensor sitter ved oljefilteret.

Generelt er det ikke noe galt med oljetemp på 60 når vanntemp er 90.

Hvis du ikke får oljetempen over 60, tror jeg tempføleren/instrument er defekt eller utenfor kalibrering.

Stemmer det du skriver der. Har vel ikke vanntemp på mer enn 90 grader/60 på olje. Instrumentet er nok ikke defekt, det hadde jeg på den andre motoren også. Men kanskje en liten kalibrering må til??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bør forsøke å holde oljetemp under 110.

Ved banekjøring kommer oljetemp lett opp i 130+.

Så ved mye banekjøring eller tungt lastet bil, kan det være smart å oppgrader oljekjøleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Var aldri over 90 grader på måleren på Lånke jeg :D Kjekt med stor oljekjøler. Turbofemmerene har termostat, så olja går bare igjennom kjøleren når det trengs...

 

Men så kjørte jo du direkte pent sammenlignet med oss andre da.. :P

 

Stor oljekjøler er et must dersom du kjører endel på bane, og det gjør jo du..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor får man tak i større oljekjøler og hva koster det? må det gjøres noen andre spesielle inngrep eller er det bolt on?

Har flere ganger hatt oljetempen over 130 grader ved "vanlig" kjøring.

Kjøleren min er tettpakket med fastgrodd drit og litt flatbanket av steinsprut så jeg gidder ikke å legge ned noe arbeid i å rense/fikse på den orginale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er noe som passer rett på.

Har selv en Setrab 426 (3x original) med vifte.

Da holder jeg som regel temperaturen under 110°C, ved banekjøring (før var jeg oppi 150°).

Luftfilterkasse er modifisert i bunn. Et problem her er kald luft til luftfilterboksen, men det blir nok en ordning på dette...

mini_01.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs, glemte pris.

Setrab 426 & vifte 2400.- Var vel 1400 for kjøleren.

Kollevold er vel importør. Eller du kan kjøpe Mocal kjøler, men da bare i bredde 1 & 6 (jeg har bredde 4, se Setrab).

Du får sikkert plass til en bredde 6 kjøler, og bruke Mocal sine vifter (billig og sikkert minst like bra).

 

http://www.kollevold.no/

http://www.setrab.com/setrab.htm

http://www.thinkauto.com/

 

Ellers må du jo ha nye slanger og koblinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker. Hva er egentlig reelt oljetrykk på bilen, ved litt gass spretter jo nålen opp på 5 bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke oljetrykk måler, så jeg aner ikke.

 

Hvis du ikke skal (eller kommer til) å montere frontmontert IC, ville jeg ha montert en stor oljekjøler der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. er det så alfa og omega med mye kjøling til oljen altså?

Jeg kjører den gode castrol oljen, trodde den tålte litt temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, oljetempen bør være under 110°C.

Temperaturen måles på "kald" olje, så den opplever mye høyere temperaturer enn hva man ser. God olje er det viktigste.

Personlig hadde jeg montert en enormt stor oljekjøler, hvis jeg hadde plass :D

 

En annen, og muligens bedre, måte å angripe temperatur problemet på er å forstå hva som forårsaker den høye oljetempen. F.eks. varm ladeluft, restriktiv eksos, ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen, og muligens bedre, måte å angripe temperatur problemet på er å forstå hva som forårsaker den høye oljetempen. F.eks. varm ladeluft, restriktiv eksos, ... [/b]

..alt for lite volum...

 

Arne K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja, restriktiv eksos har jeg hvertfall ikke, ladeluftkjøleren har fått bedre gjennomstrømning. Jeg tror jeg holder en knapp på at oljekjøleren min ser ut som den har vert nedgravd.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar frem denne tråden igjen jeg...

Lurer på hva slags temperaturer oljen bør ligge på ved aktiv kjøring. Er ute etter både minimums og makstemperaturer.

 

Har søkt litt på forumet og har fått inntrykk av at oljen bør være på rundt 60 grader når en begynner å kjøre aktivt, og bør ikke være høyere enn 110 eller 130 grader.

 

Noen som kan bekrefte/uttale seg om dette?

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaha, aktuellt tema igjen. :bump:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder på med montering av setrab 19raders oljekjøler i disse dager, den har inn og ut på samme langside.

Men det ser ut til at jeg må være litt oppfinnsom med tanke på plassering, så derfor lurer jeg på om det spiller noen rolle om jeg monterer den på høykant, eller opp-ned for den saks skyld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.