Hvilken Castrol olje til 2.5TDI?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en 99mod A6 Q 2.5TDI.

Siden jeg ikke har anelse om hva slags olje som er på den, så har jeg lyst til å få på den en god Castrol olje før neste service ( som er en stund til ).

 

Tenkte derfor å bytte kun oljen ( ikke filter ).

 

Hvilken Castrol olje anbefales til denne bilen?

Hvor mye trenger jeg uten filter?

Og noen som vet hvor jeg får denne billig i Stavanger-området? Mekonomen?

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol selv anbefaler den som heter EDGE 5W-30 som førstevalg, GTX Magnatec 5W-40 som annenvalg, og GTX 5 LighTec 10W-40 på 3....

 

Magnatec mener jeg iallfall at de har hos mekonomen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med GTX Magnatec 5W-40 på min R5 2,5 tdi

Funker meget bra det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en 99mod A6 Q 2.5TDI.

Siden jeg ikke har anelse om hva slags olje som er på den, så har jeg lyst til å få på den en god Castrol olje før neste service ( som er en stund til ).

 

Tenkte derfor å bytte kun oljen ( ikke filter ).

 

Hvilken Castrol olje anbefales til denne bilen?

Hvor mye trenger jeg uten filter?

Og noen som vet hvor jeg får denne billig i Stavanger-området? Mekonomen?

 

Takker for svar.

 

Hei, velg en olje som har de speifikasjonene som din bil/motor krever. Jeg skal ikke si negativt om Castrol sine smøreoljer, men deres olje er nok ikke bedre enn tilsvarende kvaliteter fra andre seiøse leverandører/produsenter. Det er tydeligvis mange "Castrol-fans" blant medlemmene og det betyr at Catrol har vært dyktig i sin markedsføring. Kvalitetsmessig er de nok (dessverre for "fanatikerne") ikke noe bedre enn de andre. Se forøvrig vedlagte link for ytterligere info. om smøreolje.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=83075

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut, meget interessante innlegg om oljer.

Siden du nevner ordet "seriøse" merker, har du noen vurdering på innholdet i Blåtind, Biltema og andre billigmerker ?

Har du noen tanker om seriøse merker kontra billig-merker som skiftes dobbelt så ofte (og fortsatt gir rimeligere oljeutgifter) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut, meget interessante innlegg om oljer.

Siden du nevner ordet "seriøse" merker, har du noen vurdering på innholdet i Blåtind, Biltema og andre billigmerker ?

Har du noen tanker om seriøse merker kontra billig-merker som skiftes dobbelt så ofte (og fortsatt gir rimeligere oljeutgifter) ?

 

Først må jeg si at jeg langt fra er noen ekspert på motorolje og den som betrakter seg som ferdig utlært er som kjent ferdig men ikke utlært..... Men jeg har hatt såpass mye kontakt med de som jobber med dette faget (og er de virkelige ekspertene) at jeg tror jeg er på nogenlunde trygg grunn når jeg skriver mine innlegg. Så dersom det er noen "der ute" som på faglig grunnlag kan korrigere mine tanker omkring dette temaet vil det være positivt.

 

Åssaken til at noen oljer har lavere pris enn andre kan være så mangt og jeg skal være veldig forsiktig med å si at noen oljer er "gode" og andre "dårlige". F.eks. kan motoroljer som "på hylla" på en bensinstasjon koster 160 kr/liter skaffes via andre kanaler til 70 kr/liter, m.a.o. har "kvalitetsoljen" fra den seriøse leverandøren blitt en "billigolje". Ref. innleggene det refereres til er det også flere faktorer som påvirker produksjonskostandene til en motorolje og det er vel egentlig her vi kan skille mellom billige og dyrere oljer: Hvilke baseoljer som benyttes samt type og mengde av tilsetningsstoffer. Det hører med til denne historien at det i helsyntetiske motoroljer benyttes estere (igjen ref. link) som bæreoljer for tilsetningsstoffene. (Bæreolje er nødvendig for å få blandet inn tilsetningsstoffene). Estere er dyrt, tilsetningsstoffer er dyrt og større mengde tilsetningsstoffer krever gjerne mere bæreolje => mere kostbart å produsere. Så vidt meg bekjent produserer hverken Biltema eller Blåtind motoroljene sine selv, men får de produsert hos en av de anerkjente produsentene, men "oppskriften" på denne oljen kan avvike fra produsentens egne smøreoljer, f.eks. at Biltema oppgir en maks. produksjonspris og produsenten vil forsøke å framstille en oljekvalitet som er i henhold til kjente normer og samtidig innenfor kostnadsrammene. På toppen av dette vil anerkjente produsenter sørge for å få sine egne produkter (de som selges under produsentens eget navn) godkjent av bil/motorprodusenter (VAG, Porshe, BMW o.s.v.). Oljene må da gjennomgå kostbare tester (f.eks. "Long Life" godkjenning fra VAG) og dette vil selvfølgelig fordyre oljene.

 

Vel, vel, jeg har kanskje ikke svart så konkret som du hadde ønsket, men dette er en jungel det er lett å gå seg bort i (ref. alle de som har forvillet seg inn i den tro at det kun er ett oljemerke som er godt nok ... :o). Skifteintervall (inkl. oljefilter) som funksjon av kjøremønster, årstid, motortype o.s.v. vil nok alt i alt ha større innvirkning for motorens ve og vel enn hva det står på oljekanna. Igjen selvfølgelig under forutsetning om at vi sammenligner "like" kvaliteter fra de forskjellig leverandørene. Og en liten ting til slutt: Selv om alle motoroljer skal være blandbare vil jeg anbefale å etterfylle med samme olje som du har på motoren fra før og dersom du skal bytte oljemerke er du på den sikre siden dersom du også bytter filteret (men det bytter du vel likevel....). Ved bytte fra mineralsk (og delsynt.) til helsyntetisk olje vil jeg anbefale å kjøre f.eks. et kvart skiftintervall (f.eks. 3000 - 4000 km) og deretter bytte olje og filter. Årsaken til dette er at syntetisk motorolje i mange tilfeller har større evne til å løse opp avleiringer i motoren og dette kan i værste fall medføre at filteret går tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.