#1 Skrevet April 19, 2007 I de siste dagene har jeg fått en fæl rakklelyd i forstillingen. Det er værst på førersiden, og det høres når jeg kjører over ujevnheter i lav hstighet. Også når jeg kjører sakte mot en fartshump kommer det ett lite "klunk" Dette "klunket" kommer også om jeg står parkert på asfalt og dreier rattet ca en halv omdreidning. Er sikkert en eller annen foring som ikke har tålt senk og stivere fjæring, men er det noen som kan si hvilken ut fra disse opplysningene? sikkert 1000 tråder om dette, men søk funksjonen ser ikke ut til å virke helt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2007 Jeg vil tippe på endeleddene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2007 Jeg vil tippe på endeleddene.. ja, kanskje det er mer sansynlig. Takk for tips.. Forstillinga er vel det eneste jeg ikke har gjort noe med på denne bilen, så jeg er helt grønn på det. Når jeg sparker i hjulene så virker det som de "fjærer" en del om du/dere skjønner. virker som det er litt mye slark på noe. Styrker dette teorien om endeledd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 19, 2007 jeg bytta bærearmer (8stk) og endeledd (2stk) og fikk nybil følelse.. Ikke noe lyder over fartsdumper\innkjørsel og betydelig mere nøyaktig styring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2007 jeg bytta bærearmer (8stk) og endeledd (2stk) og fikk nybil følelse.. Ikke noe lyder over fartsdumper\innkjørsel og betydelig mere nøyaktig styring.. ok. 8stk bærearmer?? hørtes ikke bllig ut.. Skal i allefall se på endeledd i helga da.. noen måte å oppdage slark på uten å demontere de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 19, 2007 Du har vel strengt talt en LITT annen forstilling da! Fjørbeinslager kan ha gått, foringer på stabstag eller evnt. lenkearmer (vet ikke helt hva som er på bilen din), og kanskje også en fordel å få sjekket om foringene på bærebruene er i orden. Hvis du i tillegg sjekker opphengskulene, så må vel ting pent være i orden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 19, 2007 det var vel mer en referanse til hva jeg hadde byttet.. om tilsvarende byttes på de fleste biler får de vel som regel tilsvarende resultat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 19, 2007 Joda, jeg skjønte at A6 og 80 har litt forskjellig forstilling... Men er det noen enkel måte å skjekke om det er slark i endeledd? ser men det lett om man bryter og rister litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 23, 2007 Etter å ha brukt litt makt på div forstilingsdeler, fant jeg kilden til spetakklet. Den blanke ringen som holder demperen i fjerbeinet var løs, faktisk så løs at jeg skrudde den over en runde med bare fingrene. Fikk dratt til litt med en vannpumpetang etterpå... vips, så var lyden borte og bilen er mer retningsstabil en noen gang... Er det normalt at disse går opp av seg selv, eller har de som monterte senkesettet slurva litt med jobben? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 23, 2007 Bra du fant ut av det! Denne "mutteren" har faktisk løsnet etter demperbytte for meg også en gang. Det gir en rakling og klunking uten like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 23, 2007 hmm kunne du spesifisert denne ringen litt mer? har en klunke lyd jeg også, er så forbanna på den lyden at jeg kan sprekke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 23, 2007 hmm kunne du spesifisert denne ringen litt mer? har en klunke lyd jeg også, er så forbanna på den lyden at jeg kan sprekke! me to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 23, 2007 På poloen så ANER jeg ikke hvordan ting ser ut Alexander. Men på coupe'en til robin så skal jeg prøve: Jekk opp bilen, ta evt av hjulet. Da ser du veldig godt fjørbeinet ditt. Innafor fjøra så er demperen trødd ned i ett rør. På toppen av dette røret sitter det en slags mutter, slik at ikke demperen skal vandre noe oppover! Hvis denne ikke sitter som den skal, så sier det vel egentlig seg selv at det kan føre med seg en del rare lyder. PS: Hvis det er lenge siden noen har vært å skrudd på det opplegget der, så vil sannsynligvis ikke denne mutteren være særlig blank lengre!!! Det er også godt mulig du må skyve vekk ei støvkappe på demperen for å se den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 23, 2007 hmm kunne du spesifisert denne ringen litt mer? har en klunke lyd jeg også, er så forbanna på den lyden at jeg kan sprekke! Ja, kan jo prøve. Det er den skruringen som er merket 13 på bildet. Den holder støtdemperen på plass i fjerbeinet. Jekker du opp bilen med hjulet på plass kan du ta tak "kvart på tre" på dekket å klemme det innåver i bakkant. kjenner du da slakke og du hører en "klonkelyd" er det nok løst på samme plass som til meg. Jeg hadde ca 1,5cm sideveis slakke på hjulet da jeg gjorde dette.. Ikke rart bilen leita spor som en tulling. Du får tak på den med en vannpumpetang eller rørtang innimellom fjæra. tok ikke bilde når jeg dreiv på, men har prøvd å ta bilde fra den store klokeboken:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 23, 2007 Bra du fant ut av det!Denne "mutteren" har faktisk løsnet etter demperbytte for meg også en gang. Det gir en rakling og klunking uten like. Fler med samme problem OG løsning ser jeg... Tar ikke feil på den lyden fler ganger i allefall. virkelig irriterende. Høres ut som bilen ryr sammen når man kjører på småhumpete veg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...