#1 Skrevet April 20, 2007 Jeg har ryggesensor på min Touran, men lurer på om det er noen her som bruker denne ofte, og kan fortelle litt om den gjør feil ofte eller ikke? Mot en rett vegg regner jeg med at det går greit i 100% av tillfellene, men hvordan blir det når det feks. stikker ting ut fra denne veggen. Som feks. det blanke håndtaket på en garasjeport etc... Vil gjerne også vite hvor stort felt ryggesensoren scanner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 20, 2007 Bruker min ryggesensor hver dag! :-) Vil du være sikker så kan det greieste være å teste litt. Sett bilen i revers og gå ut eller få noen til å teste ved å nærme seg bilen, gjerne med en pinne eller noe annet tynt for å se hvor små ting den reagerer på. Erfaringen med ryggesensorene på min 04 A4 er veldig bra (vet ikke om det er likt på Touran, men en kan kanskje anta at det er ganske likt). De er veldig følsomme, og ser ganske tynne/små objekter. Jeg ble overrasket over hvor små ting den fikk med seg når jeg rygget mot en hekk for en stund siden, den fikk med seg tynne kvister som stakk ut av hekken. Med vag-com så kan en også se verdien fra hver sensor i ant cm fra hindring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 20, 2007 Bruker min ryggesensor hver dag! :-) Vil du være sikker så kan det greieste være å teste litt. Sett bilen i revers og gå ut eller få noen til å teste ved å nærme seg bilen, gjerne med en pinne eller noe annet tynt for å se hvor små ting den reagerer på. Erfaringen med ryggesensorene på min 04 A4 er veldig bra (vet ikke om det er likt på Touran, men en kan kanskje anta at det er ganske likt). De er veldig følsomme, og ser ganske tynne/små objekter. Jeg ble overrasket over hvor små ting den fikk med seg når jeg rygget mot en hekk for en stund siden, den fikk med seg tynne kvister som stakk ut av hekken. Med vag-com så kan en også se verdien fra hver sensor i ant cm fra hindring. Mener du at man kan se avstanden til en hindring i kjørekomputeren? Eller missforsto jeg helt nå..? Hadde vert fint om det var slik da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 20, 2007 Mener du at man kan se avstanden til en hindring i kjørekomputeren?Eller missforsto jeg helt nå..? Hadde vert fint om det var slik da... Nei, en får bare lydindikasjon. Det jeg mente er at når en kobler til PC og diagnoseprogram (vag-com) så kan en hente ut sensorhidden fra ryggesensor modulen som viser avstand i cm. Hadde du derimot kjøpt deg en nyere Audi A8 så hadde du fått grafisk visning av sensorene med visning av bilen ovenifra og sonene til hver sensor på fargeskjermen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 20, 2007 Nei, en får bare lydindikasjon. Det jeg mente er at når en kobler til PC og diagnoseprogram (vag-com) så kan en hente ut sensorhidden fra ryggesensor modulen som viser avstand i cm. Hadde du derimot kjøpt deg en nyere Audi A8 så hadde du fått grafisk visning av sensorene med visning av bilen ovenifra og sonene til hver sensor på fargeskjermen. Åja... selfølgelig... Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2007 Vet at Mercedes sliter med at når man rygger mot fortauskanter som er akkurat litt for høye, så slår ikke sensoren ut. Så dette bør nok også testes. (Og kompenserer den for styling av bakfanger? Neppe) Så forresten at "automatisk" lukeparkering nå er priset til ca 3000 SEK i Sverige. Det er jo ikke så mye, for da er jo parkeringssensorer foran med også. Hvis jeg har forstått rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 20, 2007 funker ikke bak når jeg setter hengerfestet på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 20, 2007 Ja.. det er jo ganske logisk forsåvidt... sensorene kan jo bare måle avstand utifra posisjonen dem faktisk befinner seg i... Hvis ikke måtte man feks ha en sensor ytterst på hengerfestet feks. Så dette må man sef. tenke på selv... Men jeg skal teste ut litt, så får jeg se hva resultatet blir... Ikke bulket bil håper jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2007 Hva mener du men funker ikke? At den deaktiveres, eller at den ser kula og piper hele tiden? Da jeg bestilte ble jeg fortalt at originalmontert hengerfeste var bedre på dette? Men hvordan sensoren kan merke forskjell på om det bare er kroken som er på (og sensoren skal sense) eller om også f.eks. en henger er på (og det ikke har noen mening at den senser). Hm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2007 Neida den virker fremme selv om hengerfestet er på , men den virker ikke bak prøvde å rygge inntil en vegg med hengerfestet på og da rygget jeg helt inntil veggen uten ett pip.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 20, 2007 Nå har Touran bare sensor bak, da.... Så det jeg skrev var relatert til sensor bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 20, 2007 Neida den virker fremme selv om hengerfestet er på , men den virker ikke bak prøvde å rygge inntil en vegg med hengerfestet på og da rygget jeg helt inntil veggen uten ett pip.. Skal være slik. Ellers hadde den pipi hele tida med feste montert eller henger bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 20, 2007 Skal være slik. Ellers hadde den pipi hele tida med feste montert eller henger bak. jepp vet det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 20, 2007 Ove, da lurer jeg på (for Touran, kun med sensor bak, og hengerfeste originalmontert, evt ettermontert hvor det er tatt hensyn til at bilen har sensorer) 1. Hva skjer hvis hengerfeste er påmontert? Ingen varsling? (I så fall er det dumt å kjøre med krok på medmindre den er i bruk? Dvs alltid ta an krok etter bruk?) 2. Hvis den varsler, tar den hensyn til at hengerfestet er på og derfor gir mening? Evt varsler tidligere fordi bilen er lengre? Det perfekte hadde jo vært om deaktiveringen bare hadde vært på når man faktisk hadde henger på, og at den ellers hadde virket.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2007 Jeg har Touran med avtagbart hengerfeste og park.sensorer bak. Og ja, de fungerer hele tiden. Det har ingenting å si om hengerfeste er montert eller ikke. Og det er veldig festlig å rygge med henger... De hengerene jeg har rygget med hittil har hatt nesehjul og dette har vært løftet opp. Muligens hadde den ikke pepet så intenst hvis ikke nesehjulet hadde vært der, men jeg savner en deaktiveringsknapp(a'la den allroad har). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 20, 2007 Parksensoren på Touran (og de fleste nye VW/Audi) kobles ut via en bryter i lokket på kontakten til hengerfestet når denne er åpen (når det står noe tilkoblet den). Dette avhenger av at parksensor er original fra fabrikk og hengerfeste er enten original fra fabrikk eller ettermontert Votex/Brink type koblet via egen styre enhet og kodet mot bilen. Vær derfor obs om du kjører med 13/7 pins adapter i kontakten til hengerfeste, men ikke har henger bak for da virker ikke parksensor... Har hatt noen kunder som har bokstavlig talt gått på en smell her Ellers har også jeg original parksensor på min Touran, og det virker kjempebra. Fin følsomhet, og reagerer på fortauskanter, stolper o.l. Eneste minuset er at volumet er vel høyt originalt, jeg har justert ned lyden fra 70% til 25%. Og jeg har 5 seter, enda mer lyd i varebil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 20, 2007 Hadde orginalmontert parksensor på Touranen jeg hadde og i løpet av de 121.000km jeg hadde den bilen fusket ALDRI disse sensorene. Hadde noen ganske leie stolper opp av garasjegulvet der vi bodde før. Blir omtrent som håndtaket på en garasjeport og de slo ut på disse. Ble så vant til disse at det idag når jeg ikke har ryggesensor er en plage å rygge. Har en lei tedens til å bare rygge og vente på pipingen som da ikke kommer har heldigvis godt bra til nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 21, 2007 På min forrige Touran synes jeg kanskje sensorene var litt for følsomme. De varslet på gress strå, bare det at det gikk litt oppover bak bilen gjorde at det peip. Den peip også når jeg rygget mot fortaus kanter uten at de var høye nok til å komme borti noe på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...