2,3 5'er som "butter" ved pådrag

Anbefalte innlegg

Muligens litt misvisende tittel på topic, men...

 

Har en '89 2,3 l Audi 100, som oppfører seg ikke helt som ønsket.

Dvs. innimellom så fungerer den meget bra, men andre ganger så er det litt "kengurufakter", samt at den "butter" ved pådrag...

 

Bilen starter OK, og går greit på tomgang, men det virker som om den enkelte ganger "feiltenner" ved pådrag på motoren, samt at det virker som om den mister krafta / butter ved pådrag når det er slik. Har også hatt tilfeller av at den har virket "dau" ved vanlig kjøring.: bh :

 

Spørsmålet er da hva som kan styre slikt?: klø :

Mine første tanker var Hall-giver, men den er vel enten av eller på (OK / ikke-ok)?? Er det temp.følere som kan gi slike symptomer, evt. kan bensinpumpe / for lite trykk på virke slikt?

 

Er det noen om har noen gode ideer om i hvilken rekkefølge jeg bør begynne å feilsøke? Så vidt jeg vet er lambda byttet av forrige eier for et års tid siden, og jeg har byttet (MFTS, som sikkert ikke har noen innvirkning på motorstyring...:o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de tilfellene min 2,3 har oppført seg slik, har det vært 1: tette dyser eller bensinfordeler og 2: tett katalysator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det en enkel måte å få "åpnet" tette dyser på da?

Eller er det bare å bytte? Kan vel kanskje være noe der, har en tendens til "snekketendenser" enkelte ganger ved oppstart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å demontere og teste dem. Plukk av øvre del av innsuget og ta dem ut. sett hver enkelt i en brusflaske eller lignende. Lask bensinpumperele så pumpa går hele tiden. Så løfter du på luftmengemåleren som ligger over luftfilteret. Skal gi en pen dusj på alle 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har prøvd å kjøre en heftig dyserens på dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka fordelerlokket ditt?!

Min var sånn å da hadde det knekt en tapp i lokket.. Gikke på4 og gnissa innom 5'ern noen ganger!:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært ute for dette før på min,men så går den som ei kule i lang tid igjen! har byttet alt i tenningssystemet + lambda. så er vell kanskje noe i bensindelen som gjør dette ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har prøvd å kjøre en heftig dyserens på dette problemet?

 

Jeg har i hvertfall ikke prøvd det, kanske et tips å prøve det ja:confused:

 

sjekka fordelerlokket ditt?!

Min var sånn å da hadde det knekt en tapp i lokket.. Gikke på4 og gnissa innom 5'ern noen ganger!:P

 

Har sjekka fordelerlokket, og alt er i orden der;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte bilen ble alt av tenningsdeler/servicedeler skiftet.

Men bilen var fremdeles motvillig på turtall. Bilen ble satt inn på

VAG verksted med ca 2-3 timer til feilsøking, de trodde det kunne

være lambdasonden. Lambdasonden ble skiftet, men ingen forskjell.

Bilen fungerte jo greit til vanlig kjøring, så "problemet" ble lagt på is.

Men det var veldig irriterende å prøve akselrere, når effekten på bilen

pulserte oppover turtallsregisteret.

I fjor fant jeg en artikkel fra Nordicaudi (hovedartikkelen er borte nå, går igjen i div. innlegg) som omhandlet dette problemet. LES HELE VEDLEGGET!

Laget meg en enkel 2 leder kabel for å kunne måle strømmen til styretrykkregulatoren. (pos 2a, festet med 2skruer, 1 strømkontakt) Da skal verdien iflg. innlegg være 0 +/- 2,5mA

på tomgang og opptil 3000 omdr. ved ca 90gr kjølevæsketemperatur.

Denne verdien hos meg var innenfor disse verdien, men av ren nysgjerrighet ville jeg prøve å justere.

Løse de 2 skruene til regulatoren, hold papir over-er litt bensintrykk som enn lett får på uønskede plasser :). På baksiden av regulatoren sitter det en blindplugg, skru ut denne, bak denne sitter det en ørliten umbrakoskrue, dette er justeringsskruen. Denne skal justeres inn for å øke bensinmengden, ut for å senke. Ser de skriver 1/8 omdr. pr justering, skruen er følsom.

Hos meg ble det justert 1/2 omdr. tilsammen innover (strømmen fremdeles innenfor verdiene) og DETTE GJORDE SUSEN. ETTER FLERE ÅR MED IRRITASJON, BLE DETTE LØST MED Å SNU LITT PÅ EN UMBRAKOSKRUE. NESTEN FOR GODT TIL Å VÆRE SANT :)

ETTER DETTE HAR BILEN AKSELRERT MEGET BRA! SYNES DEN NESTEN GÅR BEDRE ENN NOEN UTGAVER MED KU MOTOR JEG HAR PRØVKJØRT!

 

JEG VET IKKE HVA SOM ER FASITSVARET FOR Å FEILSØKE RIKTIG PÅ KE-JETRONIC, MEN DETTE HAR I HVERT HJULPET MEG MED MITT PROBLEM :)

Styretrykkregulator.doc

Audi 100 just. hidden.doc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm den siste her hørtes litt "spennede" ut....

Det som jeg stusser litt på for min del, er at den enkelte ganger funger meget bra, mens andre ganger "butter" den. Ville ikke problemet mest sannylig være konstant hvis det er denne som skal justeres?? Eller kan det oppleves periodevis?? Den bruker vel "nok" bensin hos meg også..

 

Har ellers også forstått at lengden på ledningene til lambda-sonden må være "i riktig lengde" for at denne skal fungere 100%, vil evt. en slik feil vises på en feilkodeutlesning (hvis det er mulig på min bil..)??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm den siste her hørtes litt "spennede" ut....

Det som jeg stusser litt på for min del, er at den enkelte ganger funger meget bra, mens andre ganger "butter" den. Ville ikke problemet mest sannylig være konstant hvis det er denne som skal justeres?? Eller kan det oppleves periodevis?? Den bruker vel "nok" bensin hos meg også..

 

Har ellers også forstått at lengden på ledningene til lambda-sonden må være "i riktig lengde" for at denne skal fungere 100%, vil evt. en slik feil vises på en feilkodeutlesning (hvis det er mulig på min bil..)??

 

Bilen min hadde også noen glimt av at den gikk som den skulle, men stort sett gikk den stabilt dårlig. Jeg opplevde ikke problem med bensinforbruket.

Du kan jo bare prøve justere 1/8 omdr. inn først og bare prøvkjøre. Evt. 1/4omdr, og evt. skru tilbake hvis det ikke hjelper. Dette er jo veldig fort gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Nytt problem.... (og selvsagt har jeg ikke rukket å prøvd oppskriften som er foreslått her tidligere...)

 

Fikk problem igår på vei til jobb, plutselig begynte bilen å kjøre på "kengurubensin", rykker når man gir gass og rykker når man slipper gassen, utrolig irriterende...: bh : : bh :

 

MEN når jeg plukket av pluggen på styretrykksregulatoren, fikk jeg den til å gå jevnt, selv om akseltasjonen ikke var all verden..

 

Spørsmålet er da: Kan styretrykksregulatoren forårsake alle disse problemene alene? Eller er det noe som feiler i sammenheng med noe annet? Kan det være en temp.sensor som lurer meg her, da problemet ser ut til å bli verre desto lengere man har kjørt / varmere motoren har blitt? : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm interesangt detta..

har en 92' 100 2,3e som har vært som beskrevet hele tiden jeg har hatt den og i forige uke bynte 2,8n å komme med samme tendensen, liksom ingen respons på gasspedalen, slipper pedalen og gir gass på nytt, null problem. er det noen likheter på 2,8 i forholld til 2,3 hær?

 

sorry for at jeg forstyrrer tråen:rolleye: men fikk litt skjelvinger når "ny biln" å bynte med dette tullet:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ut nå og prøvd å justere på styretrykksregulatoren, uten spesiell virkning hverken ut eller inn...

Problemet er nå som følger: Hvis jeg holder "jevn" gass på motoren og setter på pluggen til styretrykksregulatoren, så går turtallet av og på, uten at jeg gjør noe.:confused: :confused:

Hvis jeg bare holder jevn gass, med litt turtall, og plukker av pluggen på styretrykksregulatoren, så slutter av/på gangen og den går jevnt...

Merkelig... : klø :

Hva er det styretrykksregulatoren henger sammen med da, som kan kutte slik av /på? Lambda? Tenningsenhet? Vakumlekkasje noe sted?

 

Slik jeg ser det er det mest sannsylig at det er styretrykksregulatoren som er gåen??: faint : Og får man da kjøpt denne løst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg overhalt bremser og byttet mange meter med bremserør, så det har vært liten framdrift i feilsøking på motoren... MEN..

 

Fortsatt oppfører motoren seg som en kenguru.: bh :

Ved jevn gass ved 2000 o/min, så går motoren av og på hele tiden, vel og merke ca 10 sek etter oppstart. Helt på tryne å kjøre med.: bh :

 

Men som tidligere skrevet, ved å plukke av kontakten til styretrykksregulatoren så slutter "luggingen", men til gjengjeld går ikke bilen så bra som ellers...:confused:

 

Jeg har nå byttet bensinpumpe til en som vet fungerer utmerket, og har i tillegg satt på nytt bensinfilter.

Hva mer kan jeg da prøve å bytte som en "kvalifisert gjetning" på kan være feilkilden???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styretrykksregulatoren styres av bensinstyreenheten som henger på a-stolpen, høyre side. Du kan jo ta av dekselet der og se om det er fuktighet i/rundt styreenheten, bare for å ha sjekka det. Regulatorens oppførsel bestemmes av bensinstyreenheten og hovedsakelig er det motortemperatur og lambdaverdi som bestemmer hvordan den skal justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styretrykksregulatoren styres av bensinstyreenheten som henger på a-stolpen, høyre side. Du kan jo ta av dekselet der og se om det er fuktighet i/rundt styreenheten, bare for å ha sjekka det. Regulatorens oppførsel bestemmes av bensinstyreenheten og hovedsakelig er det motortemperatur og lambdaverdi som bestemmer hvordan den skal justeres.

 

Skal sjekke nede på A-stolpen, ja...

Når du sier styres av motortemperatur, er det da den to-polte føleren som sitter på "oversiden" av slangen i forkant av motoren som gir impulser eller er det MFTS-sensoren??

Lambda'n skal være byttet for kort tid siden, men kan jo være defekt igjen da. Kan den måles?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Har hatt det samme problemet med med min samboer sin coupe q 2,3 NG motor.

 

Det som var med kengru kjøringen var faktisk at laderegulatoren på dynamoen var gåen og ladet for mye!!

 

Dette resulterte til at bensinpumpe relèt slo inn og ut som det ville grunnet for høy spenning.

 

Byttet laderegulator så vips, var det problemet løst.

 

Men skal jo tilsies at jeg skrudde i 2 nesten hele dager og bytte mASSE deler før jeg fant ut dette :o

 

Angående og måle lambda føler :

Kontroll av lambdasondens funktion

 

 

 

 

Text & Foto:

Ulrik Nilsson

 

 

Lambdasonden hjälper bilens insprutningssystem att optimera bränsle-luft-blandningen genom att mäta hur väl förbrända avgaserna är. Om sonden är trasig kan den ge felaktiga eller för långsamma signaler till bilens insprutning, och motorn kan börja gå ryckigt eller ojämnt.

 

 

En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!

 

En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).

 

Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (

 

Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!

 

Det finns tre typer av lambdasonder:

A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).

 

B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.

 

C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!

 

Kontrollera sondens funktion

 

- Med sonden monterad i bilen:

Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.

 

Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.

 

Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)

 

Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.

 

- Med sonden borttagen:

Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.

 

Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.

 

Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).

 

Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre.

 

Pris på lambdasond. VAG 1500 kr, Mekonomen 900 kr.

 

Tack till Per Larsson för hjälpen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke nede på A-stolpen, ja...

Når du sier styres av motortemperatur, er det da den to-polte føleren som sitter på "oversiden" av slangen i forkant av motoren som gir impulser eller er det MFTS-sensoren??

Lambda'n skal være byttet for kort tid siden, men kan jo være defekt igjen da. Kan den måles?

 

Det er den topolte giveren det er snakk om og så er det også en områdetemperaturføler (som bare henger løst oppmed toppen en plass). MTFS går til instrumentpanel og klimaanlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Har hatt det samme problemet med med min samboer sin coupe q 2,3 NG motor.

 

Det som var med kengru kjøringen var faktisk at laderegulatoren på dynamoen var gåen og ladet for mye!!

 

Dette resulterte til at bensinpumpe relèt slo inn og ut som det ville grunnet for høy spenning.

 

Byttet laderegulator så vips, var det problemet løst.

Dette hørtes ut som kunne være noe, men ville jeg ikke da sette dette på instrumentet i dashbordet?

Hva var "for mye lading" ??

Men dette betyr også at det kan være bensinpumpereleet som er gåent det da??

 

Det er den topolte giveren det er snakk om og så er det også en områdetemperaturføler (som bare henger løst oppmed toppen en plass). MTFS går til instrumentpanel og klimaanlegg.

Ok, må prøve ut dette. Hva vil skje hvis jeg bare kobler fra denne? Vil bilen gå i noen form for nødmodus?

 

OG SÅ TIL DET SISTE: Når jeg har prøvd å feilsøke i ettermiddag, når det har blitt 10 grader kaldt og regn. DA fungerer bilen utmerket : klø : : klø :

Noen som har noen forklaring til meg da hva som kan slå ut slikt? Kan temp.føleren gi slike utslag eller evt. dårlig lodding i et relè som kan slå ut i varmt vært ?? Eller er "litt" ute på jordet her??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes ut som kunne være noe, men ville jeg ikke da sette dette på instrumentet i dashbordet?

Hva var "for mye lading" ??

Men dette betyr også at det kan være bensinpumpereleet som er gåent det da??

 

Så ikke dette i instrumentet jeg heller. Med for mye lading mener jeg at det skal være ca 14,4V mens bilen gikk igang, jeg hadde 16,6, glad at ikke resten av elektronikken røyk for å si det sånn!! Ta et multimeter og sjekk hva slags spenning du har ut av dynamoen (+ på dynamoen og et eller annet sted du har jord.) Bensinpumpe relèt har nok ikke gått, for da hadde ikke bilen startet i det hele tatt!!

 

 

 

 

 

OG SÅ TIL DET SISTE: Når jeg har prøvd å feilsøke i ettermiddag, når det har blitt 10 grader kaldt og regn. DA fungerer bilen utmerket : klø : : klø :

Noen som har noen forklaring til meg da hva som kan slå ut slikt? Kan temp.føleren gi slike utslag eller evt. dårlig lodding i et relè som kan slå ut i varmt vært ?? Eller er "litt" ute på jordet her??

 

Dette har med at når det er varmt utvider metall seg, og da skjer problemene! Akkurat det samme som min samboer sin. Var det kaldt, og motoren kald funket alt fint, helt til det blei varmt, begynte den å fuske. Det jeg mener da skjer(min loigiske forklaring) at laderegulatoren utvider seg? og da lader den mer og da blir det for høy spenning for elektronikken! Og da klikker bensinpumperelèt dit inn og ut som det vil. Gi tilbake melding om du finner ut noe mer. Har køddet ganske mye disse motorene og vil lære mer som jeg ikke har vært borte i :D

 

MVH

Christoffer Thomassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt, men det går ikke så raskt..: flau :

 

Har målt spenningen ut fra dynamoen, den ligger jevnt på 14 V, så der røyk den "muligheten".: gråter ::)

 

Har også sett etter fukt på motorstyring, men ikke sett antydning i det hele tatt. Så jeg antar at denne er OK.

Har ikke fått sjekket lambdasonden enda......:rolleye:

 

Begynner å bli en smule lei her nå, men har noen gode tips så spytt ut;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående og måle lambda føler :

Kontroll av lambdasondens funktion

 

Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (

 

Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!

 

 

Må ta opp denne tråden igjen, da bilen har begynt å bruke mye bensin (og av og til kutter den av/på også ved jevn kjøring) så dette må jeg få fikset på..: klø :

 

Har nå målt lambda-sonden, og fått verdier som ligger rundt 0,9 V ved varm motor, over 2000 o/min, og denne verdien er omtrent stabil på denne verdien. Ut ifra det som står over her, så kan jeg da fastslå at lamba'en er gåen?? Det pulserer ikke opp og ned i verdi heller, kun nå jeg gir raske gasspådrag med motoren. Da går veridien en kort stund ned mot 0,3-0,4V, før det blir stabil på 0,85 - 0,9V ...

 

Men er det da slik at det blir gitt MYE bensin til motoren pga. lamba verdien? Eller gir lamba-verdien seg som et resultat av noe annet tilfører motoren mye bensin? Skal også høre til historien her at bilen går mye bedre med kontakten til styretrykksregulatoren frakoblet..., men som sagt bruker den da MYE bensin ved vanlig kjøring: bh : : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda lambada sonden skal svinge opp og ned og det er mulig og måle co hvis røret foran på motoren ikke er tett. Jeg vil bare si att alt i innsprøytningen er trykkstyrt og det er vel bare og begynne og måle trykk.

Det kan også være att co skruen er skrudd for langt inn. Det er bare møller som har bøkene som kan kaste lys over de forskjellige justeringene co måles med voltmeter husker ved hjelp av en spesial kabel.

Det er ingen lett oppgave dette her bare målrettet feilsøking kan avhjelpe problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda lambada sonden skal svinge opp og ned og det er mulig og måle co hvis røret foran på motoren ikke er tett. Jeg vil bare si att alt i innsprøytningen er trykkstyrt og det er vel bare og begynne og måle trykk.

Det kan også være att co skruen er skrudd for langt inn. Det er bare møller som har bøkene som kan kaste lys over de forskjellige justeringene co måles med voltmeter husker ved hjelp av en spesial kabel.

Det er ingen lett oppgave dette her bare målrettet feilsøking kan avhjelpe problemet.

 

Men min lambda-sonde svinger stort sett ikke i det hele tatt den, bare ligger på 0,9 V ca, eller er det jeg som misforstår her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.