#26 Skrevet August 13, 2007 Går det ann å "se på" lamdaen om den er gåen?? Jeg har ikke fått målt min da min NG motor har de symptonene som over her. Byttet cat og da ble den bare enda verra. Min lamda var meget svart og hvit og direkte "slitt" ut. Håper på tips. PS det høres ut som motoren får for mye bensin når den er i ferd med å drukne. Spesielt rett etter oppstart ved kald motor. men problemet kommer også når den er varm nå. Har skjedd tidligere men da hjalp det å ta ut kontakten som sitter ved fordeleren. Vips ok, men har kommet tilbake nå i senere tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet August 20, 2007 Har noe lignende feil med min også. Det ble bare værre og værre. Men hender seg den er bra over 3000 omdr. Virker som motoren bråker mere enn før. Den er tungstartet og bruker endel bensin. Har prøvd å dra ut pluggen på lambda når motoren går. Og da skjer det ingenting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet August 21, 2007 Jeg har prøvd å bytte lamba nå, men ingen forskjell Men når jeg får problemer med bilen min, så napper jeg ut kontakten på styretrykksregulatoren, så går bilen pent , trodde den var essensiell for at bilen skulle gå bra jeg, men bilen går som et skudd den (dog litt høyt på tomgang , og av og til stopper den på tomgang), men det virker som om den ihvertfall gir nok bensin, om ikke for mye.... Så min konklusjon er ihvertfall at det er noe kødd med styretrykksregulatoren, som ikke kan justeres inn, virker som om det er noe av/på funksjon som kødder der, uavhengig av hvilke signaler den får inn. Så jeg får se om jeg finner meg en brukt slik og prøve å bytte, uaktuelt å kjøpe nytt ihvertfall det alt for mye... : bråk : Noen som har liggende komplett K-jet innsprøytning som passer på min 2,3??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet August 21, 2007 Hadde samme problem med min Audi 90q 2.3E - den buttet skikkelig ved pådrag og hadde noen ganger helt sprø tomgang også. Der var det potensiometeret som sitter på siden av målespjeldet som var defekt sånn at motorstyringen ikke fikk signal om hvor mye luft som gikk inn i motoren. En slags primitiv utgave av LMM, selv om bensintilførselen her er stort sett mekanisk er motorstyringen avhengig av signalet fra dette potensiometeret for å kontrollere styretrykkregulatoren riktig. Har bilen din gått langt? På min så det rett og slett ut som sporet som pinnene til potensiometeret på en måte glir på var "utslitt" etter 350000 km.. Jeg fikk tak i komplett bensinmengdefordeler med både potensiometer og styretrykksregulator fra en bilskrot, byttet denne, så var alt bra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet August 21, 2007 Hadde samme problem med min Audi 90q 2.3E - den buttet skikkelig ved pådrag og hadde noen ganger helt sprø tomgang også. Der var det potensiometeret som sitter på siden av målespjeldet som var defekt sånn at motorstyringen ikke fikk signal om hvor mye luft som gikk inn i motoren. En slags primitiv utgave av LMM, selv om bensintilførselen her er stort sett mekanisk er motorstyringen avhengig av signalet fra dette potensiometeret for å kontrollere styretrykkregulatoren riktig. Du har ikke tilfeldigvis et bilde av hvor denne sitter? Er ikke helt med på hvor denne befinner seg... Har bilen din gått langt? På min så det rett og slett ut som sporet som pinnene til potensiometeret på en måte glir på var "utslitt" etter 350000 km.. Bilen er "såvidt" innkjørt på 360' km, så det kan nok være en veldig god forklaring du kommer med her ja... Spørs på om det ikke blir en tur på høgger'n hvis ingen her inne kan ha noe slikt liggende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet August 21, 2007 jeg kjøpte en hel delebil. men den finner jeg ingen lambdasonde på. Så lå å bantes i hele går under bilen. Hvor er styretrykksregulatoren? Hva er den boksen som er skrudd fast på kjet'n? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet August 21, 2007 Et sted ca. innenfor den røde firkanten her er det en kontakt, og den er til potensiometeret. Skruene er skjult bak noe silikongreier, så det er ikke så lett å få den ut. Hinsides dyr er den også om man skal kjøpe ny. Like greit å bytte hele greia med en som ikke har vært med såååå lenge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet August 21, 2007 Et sted ca. innenfor den røde firkanten her er det en kontakt, og den er til potensiometeret. Skruene er skjult bak noe silikongreier, så det er ikke så lett å få den ut. Hinsides dyr er den også om man skal kjøpe ny. Like greit å bytte hele greia med en som ikke har vært med såååå lenge.. Det der er jo på baksiden mot bilen. må jo skru løst alt for å komme til. men min har bare gått 215kkm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet August 21, 2007 Er ikke så veldig ille, på type 89 er det jo "bare" å ta av gummibelgen mot innsuget og toppen på luftfilterboksen. På type 44 er jo luftfilterboksen annerledes slik at hele greia må løsnes om jeg ikke husker helt feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet August 22, 2007 Fant den da jeg skrudde av kjet på delebilen i dag. Men vil ikke motoren reagere med at den omtrent kveles om jeg drar ut pluggen til lambda? Nå skjer det ingenting når jeg gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet August 22, 2007 Har prøvd å dra av lamba på min jeg og, men det skjer ingenting, men så er den ikke helt i vater heller da fra før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Oktober 21, 2007 Jeg ser at denne tråden er blitt litt gammel, men våger meg på med noen erfaringer. Konebilen, en Audi 100 89’ med 5syl 2,3 NF motor har hatt tendenser til å være motvillig ved fullt pådrag ved ca 4-6000omdr. Oppleves som tenningsfusk, bensinmangel eller noe. Har ikke giddet å se på det da jeg har trodd det kom av at kona har fylt 95 oktan innimellom. Men nylig ble bilen underkjent på EU-kontroll pga for høy CO, lambdaverdi feil osv, (Lambda:0,88 CO:4% HC:330ppm) så da var det bare å begynne med feilsøking. Jeg hadde jo da et håp om å finne "butte-feilen" i samme slengen. Jeg begynte med å måle spenningen fra lambdasonden, denne lå nærmest konstant på 0,9V noe som indikerer at motoren går feit og at systemet ikke regulerer. Forsøkte å provosere blandingsforholdet med å dra i luftmengdemålerspjeldet fra undersiden (tilgjengelig hvis luftfilteret åpnes). Da ble blandingen mager, noe som kunne sees på voltmeteret siden det falt til under 0,1V. Altså var lambdasonde tilsynelatende hel. Sjekket også vanntemp føler: 2 like motstander til jord som målte ca 3,6kOhm kald og 200 Ohm varm, normale verdier. Skiftet deretter hele luftmengdemåler med bensinfordeler og hele pakka. Dette gjorde susen. Spenningen på lambda pendlet nå mellom 0,1V og 0,9V ca hvert annet sekund. Sjekket også med et oscilloscope for å se på om lambda klarte raske endringer. På ca 2000omdr svinget spenningen mye raskere og jeg konkluderte med at feilen var rettet. Men nei, bilen ble underkjent igjen. Lambdaverdi for høy denne gangen (1,07) og CO for høy. Byttet derfor tennplugger, ledninger, fordelerlokk, rotor og luftfilter +katalysator i desperasjon selv om den gamle så grei ut. (byttet ikke olje) Ingen bedring i CO. Fikk så et tips om å sjekke eksosanlegget for lekkasje. Ganske riktig, det var noen ”små” lekkasjer etter katalysatoren, men store nok til at motoren holdt seg gående selv om utløpet ble blokkert. Etter å ha tettet disse passerte bilen med glans! (CO:0,07% Lambda: 1,003 HC:13ppm) Ok, lang innledning, men så til poenget: 4-6000omdr "butte"-syndromet ble verre med ny luftmengdemåler. Kjørte tur med voltmeteret på lambdasonden, og det indikerte at blandingen ble mager når dette inntraff (eller rettere sagt: eksosen fikk mer oksygen). Dette kan indikere to ting, tenningsfusk eller mager blanding. Forsøkte så en siste desperat handling. På gass-spjeldhuset sitter to microbrytere, en for tomgang og en for full gass. Jeg bøyde på bryteren for full gass slik at den aldri dannet kontakt. Dette gjorde at bilen nå trekker jevnt over hele registeret, og lambda indikerer ca 0,5V hele veien. Jeg mener derfor å ha isolert problemet til innsprutsystemet. Jeg har en teori om at mikrobryteren skal koble ut lambda-kretsen ved full gass, for på den måten å hente det lille ekstra i motoren ved å la den gå litt fetere. Men siden luftmengdemåleren i mitt tilfelle er mager i ”ukontrollert” tilstand virker dette mot sin hensikt. Muligens lar dette seg fikse med å justere på den måten som er beskrevet tidligere i denne tråden… men så langt er jeg ikke kommet. Huff, dette ble et langt innlegg, håper noen kan dra nytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Oktober 21, 2007 Litt "off topic" : Intet innlegg er for langt så lenge det er til nytte for andre som "klør seg i huet". Retter en stor takk til alle dere som bruker tid til å dele informasjon og erfaringer med andre på forumet når det gjelder tips og råd ang. feilsøking/problemløsing. Dette fører til økt kunnskap og forståelse for kjøretøyene våre samt at det ofte kan spare andre medlemmer for både tid, penger og frustrasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Oktober 21, 2007 sorry for at jeg spør,men plugger...er det bytta?pluggledninger,osv osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 22, 2008 Hei hei, plukker opp igjen tråden da dette kan virke som de samme symtomene jeg har på min 87 mod 100tq mc1 motor. (oppjustert turbotrykk) Ved pådrag, mer enn ca 1/3 (på gasspedalen) butter motoren når den passerer ca 3000omdr, med orginal t-trykk så drar den hele veien med fult pådrag. Den dra også meget bra med bare delgass med forhøyet t-trykk. Så i tråden at det var nevnt både K-JET og KE-JET, min har som kjent K-Jet (gammelt nytt: flau Noen som har en mening om hva som er problemet? Det var jo endel tips i tråden her men ble litt usikker på om disse gjelder kun for ke-jet. Har forresten kont bensin trykket ved kallstart dysa, det ligger på ca 5,5 bar og er synkende under pådrag. Takker for event svar da denne "buttingen" volder endel hodebry. Kan jo ikke bare kjøre orginal t-trykk: smil : Hilsen Arne Fjeldal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Mars 12, 2008 Kan nevne at min er blitt frisk etter bytte av fordeler:) sikkert halgiveren som var ferdig, var hvertfall slitekant på den svarte dingsen inni fordelerern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...