Korleis fungerer antispinn på A3?

Anbefalte innlegg

Korleis fungerer antispinn på a3?

 

Det skal være antispinn på bilen min,

men dersom eg vil, så klarer eg å spinne.

Men det hompar noke forferdelig da,

av og til ihvertfall, spesielt dersom det er glatt,

som ppå vått treverk o.l.

På asfalt så soinn det på eit dekk trur eg.

?????????????????????????????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar at du ikke har esp? Det er ikke det på min iallefall, og den spinner ganske friskt på første og andre.

 

Antispinn-systemet på bilen min slår inn i under 30km/t og fungerer som en slags abs-i-revers, dvs at det hjulet som spinner blir bremsa ned med en slags abs-pulsering og krafta overføres da til det hjulet med feste. Fungerer overraskende greitt på vinterføre, satte meg aldri fast i løpet av vinteren. Noe erstatning for quattro eller lsd-diff er det jo seff ikke, da man ikke kan bruke det til noe aktiv kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

Antar at du ikke har esp? Det er ikke det på min iallefall, og den spinner ganske friskt på første og andre.

 

Antispinn-systemet på bilen min slår inn i under 30km/t og fungerer som en slags abs-i-revers, dvs at det hjulet som spinner blir bremsa ned med en slags abs-pulsering og krafta overføres da til det hjulet med feste. Fungerer overraskende greitt på vinterføre, satte meg aldri fast i løpet av vinteren. Noe erstatning for quattro eller lsd-diff er det jo seff ikke, da man ikke kan bruke det til noe aktiv kjøring.

Da dungerer den sikkert som den skal da. Men det skulle vore muligheit for å slå den av. Eg trur ikkje eg har esp nei. Blir spennande og sjå korleis det blir til vinteren. For på sommarføret er det ikkje noke spesielt og skryte av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel en mulighet til å slå den av? I audien er det knapper ved nødblinken, og på passaten er det under A/Cen.

Sjekk bruker håndboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke prøvd en A3 på vinteren, men på en Vito vi hadde på jobben fungerte det slik at i tillegg til at ABSen bremset det spinnende hjulet så holdt motoren igjen gassen, uansett hvor mye gass man ga, så ville den ikke øke turtallet så lenge ASR jobbet. Jeg vil tro at A3 har en noe lignende funskjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ristinga du føler er nok ikke antispinn, men heller 'bunnyhopp' som er noe de fleste framhjulstrekkere lider av...

 

Les mer om det her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=5109&highlight=bunnyhopp

 

Per: på min a3 er det sånn at når jeg gir nok gass til at speedon viser mer enn 30km/t (ca) så slår systemet seg av, og det er bare å spole i vei av hjertens lyst :)

 

Sånn sett er det et mye mindre inngripende system enn esp som struper motoren slik at du ikke spinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har ikke testet ut dette på VAG biler ennå, har skrudd av alt som heter TC/ESP på audien (kun QuattroIV m/EDL) , men oppdaget TC for første gang i en volvo 850R. Der tok bilen fra meg pedalen (aka full gass) og bremset hjul og motor. Senere kjørte jeg mye ford, og akkurat det samme skjer der - slik at jeg ikke får muligheten til å "spinne" meg ut av TCen. Det må jo uansett spise veldig på bremseklossene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror så godt som alle nyere VAG uten quattro kan leveres med EDL som option. Quattro IV har det som standard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.