Radiatorvifter 1998 Passat1.8T

Anbefalte innlegg

Viftene på bilen min går konstant, hva kan dette skyldes? De starter når jeg starter bilen og stopper ikke før jeg stopper bilen.

 

 

Thomas.

 

 

EDIT: NY INFO SISTE INNLEGG!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den ene viften er vell til AC.. om du har klima i "auto" og det er over 3-4 grader ute, så vill denne viften gå..

den andre er vell temperatur styrt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekka termostaten jeg....sitter i bunn av radiatoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, trodde termostaten sto under/inni vannpumpe huset..

tar sikkert feil jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

termostaten sitter i motorblokka og sensoren sitter i radiatoren..

 

har samme problem jeg. greia er at vifta følger turtallet på motoren. når jeg akselerer går viften faktisk fortere. HVA SKJER

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, trodde termostaten sto under/inni vannpumpe huset..

tar sikkert feil jeg

Tenkte på termostaten til vifta jeg....sitter en i radiatoren som forteller når vifta skal gå og ikke gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

termostaten sitter i motorblokka og sensoren sitter i radiatoren..

 

har samme problem jeg. greia er at vifta følger turtallet på motoren. når jeg akselerer går viften faktisk fortere. HVA SKJER

 

du har vel en slurevifte som sitter på remma di.. disse skal følge med på turtal, men når dem blir slitt setter dem seg fast og følger med mere enn vanlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A4'en min så måtte jeg bytte både termostat og rele til vifta når dette skjedde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp byttet termostat, å releet til vifta.. men har fortsatt ikke merket at vifta slår inn : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp byttet termostat, å releet til vifta.. men har fortsatt ikke merket at vifta slår inn : klø :

 

Elvifta mi starter hvertfall ikke uten at det er usannsynlgi varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elvifta mi starter hvertfall ikke uten at det er usannsynlgi varmt.

 

: eek :

men viste temp.måleren i bilen 90 grader uansett ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek :

men viste temp.måleren i bilen 90 grader uansett ?

 

Snakker du generelt nå, eller når viftene gikk hele tida?

 

Når jeg hadde dette problemet, så starta elvifta med en gang jeg slo på tenninga. Og jeg kunne vel få oppmot 90 grader hvis jeg sto leeeeenge på tomgang, men det sank ned på 60 med en gang jeg begynte å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nesten samme problem på min (130hk tdi). Bilen ble chippet for 1mnd siden (skn). Det ble da lest av en feilkode på temp føleren. Jeg byttet da denne. Etter dette har vifta gått på full guffe! Skal prøve å bytte tilbake til den gamle føleren og se hva som skjer. Min starter ikke med en gang jeg starter opp, men en god stund før jeg har driftstemp på motoren. Dette skjer uansett temp ute. Slik skal den ikke være! Tidligere gikk kun denne vifta på ekstremt varme dager når bilen stod på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nesten samme problem på min (130hk tdi). Bilen ble chippet for 1mnd siden (skn). Det ble da lest av en feilkode på temp føleren. Jeg byttet da denne. Etter dette har vifta gått på full guffe! Skal prøve å bytte tilbake til den gamle føleren og se hva som skjer. Min starter ikke med en gang jeg starter opp, men en god stund før jeg har driftstemp på motoren. Dette skjer uansett temp ute. Slik skal den ikke være! Tidligere gikk kun denne vifta på ekstremt varme dager når bilen stod på tomgang.

 

vill du få opp feilmelding i VAG-COM hvis releet ikke fungerer, eller at vifta ikke vill gå rundt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen da jeg fortsatt har samme problem. Saken er at vifta går uansett. Om jeg tar av ledningen til tempsensoren til vifta går den fortsatt. Tempmåleren inne i bilen rører så vidt på seg en sjelden gang i blant, uten noe sannsynlig "mønster". Dvs, den ligger som regel helt i bunn men noen ganger går den såvidt opp til 50 grader.

 

Har kjøpt ny termostat og tempgiver til vifta (den som sitter nederst på radiatoren på førersiden) som jeg bytter i morgen, men har ikke helt troa på at det er noen av delene da termostaten ikke har noe med vifta å gjøre? og vifta går selv om jeg napper av ledningene til sensoren Vil gjerne prøve andre muligheter før jeg bytter den sensoren da den er et helvete å komme til...

 

Har lest noe om en multisensor, kan det ha noe med den å gjøre eller føler den kun temp osv til instrumentene? Kan det være releèt?

 

Har en passat til som jeg kan plukke deler fra og prøve.

 

Tips?

 

(Bilen er en 98 passat 1.8T)

 

Mvh Thomas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.