Knekt skrue som holder fast bremseskive!

Anbefalte innlegg

Jeg var først nede på vw/gumpen og snakket med en person på delelager om han visste om det satt en phillipsskrue som kunne være vanskelig å få av i forbindelse med bremsebytte foran. Jeg var interessert i å ha denne phillipsskruen hvis det satt en slik en eller annen plass i forbindelse med bremsebyttet av klosser og skiver.

 

Jeg sa jeg hadde lest om dette på nettet i en tutorial. Nei, han trodde ikke det var det, men satt meg i kontakt med en av mekanikerne. Jeg stilte samme spørsmål, men han visste ikke om noen phillipsskrue.

 

Så et par dager senere når jeg endelig hadde fri, så jekket jeg opp bilen, tok av dekkene, og der ser jeg at det sitter en phillipsskrue som holder fast bremseskivene.

 

Jeg sprayet så godt på med rustløser både her og der, sånn at skruene kunne løsne litt lettere dagen etter.

 

Vel, det gikk greit å løsne phillipsskruen på høyreside, men på venstre side var det kun flytegrensen som beveget seg på skruen, så hodet knakk!!!

 

knektskrue.jpg

 

Og jeg trenger bilen i løpet av mandag og det går ingen buss mot byen på lørdag, sånn at jeg kan få kjøpt ny skrue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vel kjøre utn den skruen, bremseskiva blir jo holdt på plass av hjulboltene og presse fra felgen.

 

Har du fått ut den delen av skruen som sitter fast?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint å kjøre uten den skruen.

Skal bare holde fast skiven slik at den ikke flytter på seg når du har på felgen.

Og gjøre det lettere å entre boltene.

På mange biler der det er hjulmuttere som skal skrus på så er ikke den bolten der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skruen der har bare en funksjon så vidt jeg vet, og det er å holde skiva i rett posisjon slik at hjulboltene treffer hullet i spindelen, så den kan du rett og slett bare hoppe glatt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt uten lenge, da går det fint for deg også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange biler som ikke har denne (Les: Min 90Q), eneste negative er at det kan bli litt irritasjon når du skal legge om, fordi at bremseskiven flytter seg i forhold til navet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt uten lenge, da går det fint for deg også:)

 

Samme her, går helt fint.

 

Jeg brukte slagskrujern når jeg forsøkte å åpne mine, men begge to knakk for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange biler som ikke har denne (Les: Min 90Q), eneste negative er at det kan bli litt irritasjon når du skal legge om, fordi at bremseskiven flytter seg i forhold til navet. :)

 

Jeg kjente en anelse kaldsvette da jeg første gangen oppdaget at skiva hadde rotert, var i forbindelse med bytting av drivknuter.

Hvor skulle jeg nå skru i boltene?: smil :

Da pulsen kom ned på normalnivå så jeg problemet heldigvis: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg vri bremseskiva til neste hull posisjon, og kjørne et merke på navnet der hullet kan være, og bore og gjenge opp et nytt hull?

 

Og så sitter det ei bøyd stang på kalippern, som jeg har problemer med å få av...

 

bb.jpg

 

Noen forslag? (skal ha av alt sånn at jeg kan få byttet bremseskiva)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan du sikkert gjera, men er de ikkje bedre å ta ut den gamle skruen ved hjelp av bor og griespikk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stor skrutrekker og ben den av...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for hjelpen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enda ikke greid å knekke en slik skrue..

 

Setter i et skrujern som passer 100% og smeller til et par harde slag utenpå skrujernet med en hammer. Så er det bare å løsne skruen for hånd.

Men mulig jeg bare har vert heldig...

 

Om du ikke greier å få ut restene av den skruen du har er det vel bare til å vri skiven 90 grader å borre/ gjenge opp nytt hull ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enda ikke greid å knekke en slik skrue..

 

Håhå, da har du vel stort sett holdt deg til nyere biler du da?

Har vært med og knekt masse skruer jeg ja, sånn sett ser man hvor mye dårlige løsninger som finnes på bilene :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne skruen er da bare og droppe, har nesten alltid droppi den på bilene mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den knakk på min også når jeg skulle ta av skiva, kjører uten fungerer utmerket. men ble litt nervøs da den knakk gitt.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.