Bytte brukket travers på Golf II, tips?

Anbefalte innlegg

Har en -86 modell her som har knela skikkelig. (Hadde hjul-stilling som Ivar Mediås` øyne...eller som en omvendt brøytebil..:o )

 

Ene innfestinga på traversen til bærebrua har brekt rett av....(etter massivt rustangrep ser det ut til...eu-godkjent for ca 4,5 mnd siden ôg..: klø : ).

 

Har en donor-travers som sitter på en slakte-Jetta og lurte på om det er noen som har gjort dette og vet om det er mye/vanskelig jobb...??

 

Sitter f.eks motor og styre-mekanismen i traversen på denne..?? (har ikke bilen foran meg og husker ikke...)

 

Gode tips er bra.

 

Mvh JC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du rett utstyr ligganes så er dette "lett".

har du etteller anna som kan holde motoren oppe, feks talje, motorkran. så løsner du bare dei 4 boltane i bærearma, to i vanga, 4stk til styringen, to på motorfestet og 1 på girkassefestet og krengingsstaget viss du har det.

da skal traversen væra laus og det er bare til å skru på det nye.

 

dette problemet er vist litt kjennt. eg hadde en "strøken" på jettaen. leverte den på sandblåsing og fekk den tilbake med 3 store rusthull. traversane ruster fra innsida og ut. og dette er skumelt. kjøper man ein ny en så er det viktig at man rustbehandle desse godt innvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du rett utstyr ligganes så er dette "lett".

har du etteller anna som kan holde motoren oppe, feks talje, motorkran. så løsner du bare dei 4 boltane i bærearma, to i vanga, 4stk til styringen, to på motorfestet og 1 på girkassefestet og krengingsstaget viss du har det.

da skal traversen væra laus og det er bare til å skru på det nye.

 

dette problemet er vist litt kjennt. eg hadde en "strøken" på jettaen. leverte den på sandblåsing og fekk den tilbake med 3 store rusthull. traversane ruster fra innsida og ut. og dette er skumelt. kjøper man ein ny en så er det viktig at man rustbehandle desse godt innvendig.

 

Okei, ja har noe til å holde motor oppe med ja.

Takk for god beskrivelse. Nå er det bare å gyve løs om 1 times tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god beskrivelse. Nå er det bare å gyve løs om 1 times tid.

 

Kjør på med bilder;)

Sleng dem opp som en guide e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også bytta denne på golfen jeg hadde før. motorfestet gikk greit, men tannstanga satt fast i pinneboltene etter att mutterne var skrudd av. måtte slå med ei lang stang fra toppen av motorrommet før den løsna etterhvert.

Var litt skummelt når bilen plutselig bare knelte sammen i bunnen av en bakke ja: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en -86 modell her som har knela skikkelig. (Hadde hjul-stilling som Ivar Mediås` øyne...eller som en omvendt brøytebil..:o ) (...)

 

Mvh JC

Litt off-topic, men man kunne stå rygg i rygg med Ivar Medaas og kikke han rett i øya.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men man kunne stå rygg i rygg med Ivar Medaas og kikke han rett i øya.. :P

 

Hehe..: smil :

 

Ja i går fikk jeg da bytta traversen...tror ikke jeg tar på meg en slik jobb med det første for å si det sånn..: rolleyes

Begynte kl 12 og plukke av en ganske frisk travers fra en Jetta. Brukte langt tid på å jekke opp og sikre i god arbeidshøyde.

Etter diverse avbrytelser, telefonering, bespisninger og folk som kommer innom for å prate osv var jeg ferdig kl 23..: flau :

 

Syns det var en møkkajobb å ligge på bakken, få masse sand og møkk i øyne, fastrustede bolter osv osv...klag-klag..: bråk :

 

Gjorde slik det ble beskrevet ovenfor her, men tok ned både travers og bærearmer da det syntes enklest der jeg drev på..

 

Opplevde også at boltene til styringen satt GODT ja...vinkelsliper ble tingen før jeg forstod hvorfor de ikke kom ut av seg selv...

 

Hadde også problem med noen hylser som gikk gjennom de bakre bærearms-festene i traversen. De måtte bankes ut og noen var jo rustet fast..klarte heldigvis å redde 2 stk sånn noenlunde.

 

Måtte sette sammen drivakslingens ytre ledd fordi den ble nappet ut under "knelingen". Utrolig nok var splines i orden og mansjetten like hel.

 

Bjørn: Tok desverre ingen bilder av selve jobben.

 

Men men, da lærte man noe nytt denne gangen også..: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..: smil :

 

Ja i går fikk jeg da bytta traversen...tror ikke jeg tar på meg en slik jobb med det første for å si det sånn..: rolleyes

Begynte kl 12 og plukke av en ganske frisk travers fra en Jetta. Brukte langt tid på å jekke opp og sikre i god arbeidshøyde.

Etter diverse avbrytelser, telefonering, bespisninger og folk som kommer innom for å prate osv var jeg ferdig kl 23..: flau :

 

Syns det var en møkkajobb å ligge på bakken, få masse sand og møkk i øyne, fastrustede bolter osv osv...klag-klag..: bråk :

 

Gjorde slik det ble beskrevet ovenfor her, men tok ned både travers og bærearmer da det syntes enklest der jeg drev på..

 

Opplevde også at boltene til styringen satt GODT ja...vinkelsliper ble tingen før jeg forstod hvorfor de ikke kom ut av seg selv...

 

Hadde også problem med noen hylser som gikk gjennom de bakre bærearms-festene i traversen. De måtte bankes ut og noen var jo rustet fast..klarte heldigvis å redde 2 stk sånn noenlunde.

 

Måtte sette sammen drivakslingens ytre ledd fordi den ble nappet ut under "knelingen". Utrolig nok var splines i orden og mansjetten like hel.

 

Bjørn: Tok desverre ingen bilder av selve jobben.

 

Men men, da lærte man noe nytt denne gangen også..: vinke :

 

Jeg hadde heldigvis bukk og luftverktøy da jeg byttet på golf 3`ern...

unnagjort på ett par timer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftverktøy og demontering av understell hører meget bra sammen!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen, da jeg må i gang med dette selv. Ingen som har en guide/DIY/how to med bilder? Skal bytte komplett travers med bærearmer, så dette burde jo være grei skuring (ikke skrivefeil), eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter jo bare i 4 bolter da :)

 

holde fast motor og girkasse med en slk biltema travers-sak. så er det bare å bolte av og bolte på igjen. litt knot med tannstang osv. men det går

 

lettest som sagt når motor er spent opp slik at den ikke gir etter når du skrur ned travers

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du elefant, eller er det noe annet fint noe? Isåfall, link?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den koster jo flesk, da:p Ikke ofte jeg får bruk for den, så litt bortkasta penger. Får heller bruke en 2x4" med en jekkestropp, eller noe lignende.

 

Hvor er det lurest å løfte motoren? Løfte først, så skru løs det bakre motorfestet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er løfte-"ører" på toppen, på hver side :)

 

girkassa har forøvrig også et balansepungt. men er nå bare å finna en plass for å holde opp. treplanker og jekkestropper funker snus det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er løfte-"ører" på toppen, på hver side :)

 

girkassa har forøvrig også et balansepungt. men er nå bare å finna en plass for å holde opp. treplanker og jekkestropper funker snus det

Stemmer, det glemte jeg av:)

 

Skal kikke på det etterpå, men litt usikker på om jeg skal gjøre det selv eller ikke. Litt for liten kompressor i verkstedet til at jeg får brukt muttertrekker med så mye effekt. Men er det sånn at det er her jeg kan slite med å løsne de boltene som sitter oppi selve karosseriet, med mutter på baksiden, som igjen vil si at det er umulig å komme til på baksiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle "mutterene" er vel sveiset fast? Vert det på alle VAG eg har skrudd på.

 

Eg bruker en greit sterk trekker på en 25liter GEBE kompressor. Like sterk på den som på 90liter 3fas kompressor. Men må ladde seg opp mellom kvar bolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de er sveiset fast. Men hørt at det kan være noe dritt å få løsnet de, og at det er muligheter for å dra i filler sveisene.

 

Usikker på hvor mye trekkeren min klarer, så er vel det som er det største problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle "mutterene" er vel sveiset fast? Vert det på alle VAG eg har skrudd på.

 

Eg bruker en greit sterk trekker på en 25liter GEBE kompressor. Like sterk på den som på 90liter 3fas kompressor. Men må ladde seg opp mellom kvar bolt.

 

Samme her, det er ikke størrelsen på tanken som er hindringen, ei heller muttertrekkeren. Skaff en ordentlig tykk slange som leverer nok luft, så skal du se at det hjelper. Jeg bruker en 10 mm (innvendig Ø) luftslange og det gjorde susen i forhold til en 6 mm slange, men har likevel bare en liten 2 hk 24 liter kompressor av fabrikatet "Home Work" som jeg kjøpte på Coop OBS for 10 år siden. Med en middels muttertrekker fra Biltema så greier dette å trekke av gamle rustne drivakselmuttere uten noe særlig problem. Ja, det er høyt luftforbruk på en slik muttertrekker, men jeg kjører den jo ikke i mangfoldige minutter i strekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen små kompressorer har litt trang regulator som kan begrense luft flow. Testet med en 10liter "dykkpistol" kompressor. Funket ikkje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javisst, men regulatoren kan byttes ut. Uansett så er det ikke slik at man trenger 200 liters tank og 2-sylindra blokk for å drive en muttertrekker, slik enkelte forestiller seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde jeg hadde skaffet travers, men den var visst kast den også. Skal se på en i morgen, som også sikkert er kast.

 

Får vurdere når jeg får tak i om jeg skal ta det selv eller ei. Litt lei etter 2 uker med skruing hver dag, for å si det sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen her bekrefte at det er samme travers på MK2 og MK3? Veit vel at de passer over, men lurer på om det bare er bærearmene som er breiere på MK3 og ikke at innfestningene er lenger ut også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.