#1 Skrevet April 22, 2007 Har vibrasjon i min nyoverhalte mellomaksel. Akslingen er overhalt hos GKN Driveline der de byttet begge cv leddene og opphengslager + avbalansering. Er noen her inne som vet om en må ha spesialverktøy for å montere ny mellomaksel eller hvor viktig det er å klokke den inn på diffen. Det hang 2 skiver med 4,5 & 4 gram på den gamle. Må man på audiverksted? Noen ideer ? Bilen er en s6 4,2 96 mod. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 24, 2007 Var det lodd på akseltallerkene til diffen? Skal vel ikke være noe der? Noe hjemmemekk for å balansere den gamle akselen kanskje? Det skal ikke være noe mer avbalansering enn det som ble gjort hos GKN. Men du må forsøke å få akselen så rett som mulig med å justere opphengslageret. Jeg overhalte og avbalanserte min mellomaksel på et verksted på furuseth for to år siden. Bilen ristet i to år til jeg hadde byttet alt annet som kunne være årsaken. Laget meg en innrettning for å sørge for at opphengslageret ble satt helt rett. Etter dette var jeg sikker på at det var mellomakselen som var dårlig avbalansert. For en mnd siden tok jeg den til GKN lørenskog for avbalansering. Dem var meget behjelpelig og sa at jeg bare kunne komme tilbake hvis jeg fortsatt hadde risting. Jeg monterte nå akselen på øyemål og nå har jeg ingen risting. Plukk av alle lodd som ikke skal være der, forsøk først å få akselen så rett som mulig. Hvis det fortsatt rister ville jeg tatt den med til GKN igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2007 Var det lodd på akseltallerkene til diffen? Skal vel ikke være noe der? Noe hjemmemekk for å balansere den gamle akselen kanskje? Det skal ikke være noe mer avbalansering enn det som ble gjort hos GKN.Men du må forsøke å få akselen så rett som mulig med å justere opphengslageret. Jeg overhalte og avbalanserte min mellomaksel på et verksted på furuseth for to år siden. Bilen ristet i to år til jeg hadde byttet alt annet som kunne være årsaken. Laget meg en innrettning for å sørge for at opphengslageret ble satt helt rett. Etter dette var jeg sikker på at det var mellomakselen som var dårlig avbalansert. For en mnd siden tok jeg den til GKN lørenskog for avbalansering. Dem var meget behjelpelig og sa at jeg bare kunne komme tilbake hvis jeg fortsatt hadde risting. Jeg monterte nå akselen på øyemål og nå har jeg ingen risting. Plukk av alle lodd som ikke skal være der, forsøk først å få akselen så rett som mulig. Hvis det fortsatt rister ville jeg tatt den med til GKN igjen. Har gjort akkurat som du skriver. Sendte mellomakselen tilbake til gkn. Fikk avbalansert denne på nytt og det viste seg at de hadde gjort en feil. De avballanserte den på nytt sveiste på noen lodd. Monterte denne på bilen og ingen risting. Sliter litt retningen på akselen. Får liskom ikkje opphengslageret langt nok ut til eine siden. Mangler ca 5mm. Men nå fekk eg ein liten vibrasjon ved aksellerasjon fra null til 50 kmt, men det kan jo vere noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2008 Hva kostet det å balansere mellomakselen? mvh, Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...