#1 Skrevet April 22, 2007 Hei! Når jeg har kaldstart på min A8 2,8 30V så virker det som den får litt for feit blanding. Lukter litt mye av eksosen ellers ingen andre indikasjoner på at noe er galt. Hva kan være årsaken? Kan dette være lambasonden som bør byttes? Hvordan oppdager man at en katalysator f.eks er tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2007 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2007 Få tatt en diagnosetest kanskje. Hvis bilen starter helt greit og det ikke er lagret noen feil i feilminnet tror jeg kanskje ikke jeg hadde brydd meg mer med det. tenkte kanksje det kunne være feil på tempgiveren slik at den får litt vel mye bensin av den grunn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2007 Ironisk nok så var den ikke veldig villig til å starte i dag tidlig. Byttet hjul på vogna i går og da startet jeg den (kaldstart) og flyttet bilen noen cm inne i garasjen for å komme til med jekken. Etterpå flyttet jeg den tilbake noen cm. I dag tidlig var den tungstartet. Filte i nesten 1 min før den startet. Påfølgende kaldstartet i løpet av dagen -> null problem Virker som at mine små forflyttninger på kald motor "fortettet" noe slik at den var vanskelig å starte: klø : Må få sjekket lambasonden og LMM om det har noe innvirkning på dette. Hvor sitter forresten tempgiveren? Er det termostaten du snakker om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2007 Nei, ikke termostaten. Tempgiveren er den mye omtalte G-62 montert i en av motorens vannstusser ( plasthus skrudd inn på motoren hvor vannslangene igjen er festet ). Motorstyreenheten bruker blant andre dette signalet for å mikse bensin/luft blanding. En annen ting kan være at det er feil på tankutluftingen på bilen. I systemet for tankutlufting er aktiv kullfilter montert. Om dette filteret er tett eller taktventil N-80 for tankutluftning er defekt, kan det være at det lagres unormalt mye bensindamp inne i manifold/motor istedenfor i aktiv kullfilter. Kullfilterets oppgave er nemlig å lagre damp fra bensintank og motor for så å tilføre dette til motoren igjen da den trenger det. Dette styres da av taktventil N-80. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...