#1 Skrevet April 23, 2007 Kompis har strandet hos meg med 93 S4... Byttet plugg og hele coilrekka uten at det hjalp. Sjekket også dysa ved å nappe den ut og kjøre den i friluft. Bilen går klokkerent inntil den blir skikkelig varm, men da dør altså sylinder 5 helt. Diagnose ga bare en feil på Lambda som ikke kom tilbake etter sletting. Skal sjekke kompresjon i dag, men hvis noen har andre tips mottas de med stor takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2007 Sjekket POS? http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4_Ignition.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2007 Og vi takker så meget for den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2007 Fant dere ut noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2007 Bedre seint enn aldri. s4 det her var snakk om var/er min. Vi byttet om POS'ene og feilen flyttet seg fra 5.til 2.sylinder (tror jeg det var). Tipset ditt satt som et skudd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 29, 2008 Blåser liv i denne igjen. På fredag kuttet sylinder 5 igjen. Også denne gangen etter at bilen var varm. Fikk ikke tid til feilsøking da, men i dag testet jeg igjen. Bilen går fint til den blir varm, men deretter kutter èn sylinder. Da jeg skulle bekrefte at det fortsatt var sylinder 5 som var problemet fikk jeg en overraskelse: nå er det sylinder 1 som ikke går. Noen som har noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2008 Blåser liv i denne igjen.På fredag kuttet sylinder 5 igjen. Også denne gangen etter at bilen var varm. Fikk ikke tid til feilsøking da, men i dag testet jeg igjen. Bilen går fint til den blir varm, men deretter kutter èn sylinder. Da jeg skulle bekrefte at det fortsatt var sylinder 5 som var problemet fikk jeg en overraskelse: nå er det sylinder 1 som ikke går. Noen som har noen tips? Spørs om det er POS'ene som spøker igjen da, siden de allerede er litt dårlige. Har du tilgang til å få lånt deg noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2008 Den ene er ny, ble byttet ifm problemene jeg hadde sist. Trodde hver POS har 3 "kanaler", altså POS #1 styrer sylinder 1, 2 og 3, mens POS #2 styrer sylinder 4 og 5. Dette passer ikke helt med at problemet flyttet seg fra sylinder 5 til 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 29, 2008 Ser ut som vi må få til et gruppekjøp på høyeffektcoil-kit fra 034.. En dårlig coil som har knekt en POS, kan funke en stund på en ny POS-kanal. Men jeg er enig i at dette høres litt merkelig ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2008 I don't follow... Hvis du har byttet POS2 som leverer til syl. 4 og 5, så er jo fortsatt POS1 gammel og potensielt røket nå? Eller er de byttet om nå slik at det er POS1 som er ny? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2008 Ser ut som vi må få til et gruppekjøp på høyeffektcoil-kit fra 034! Hadde nok ikke vert dumt nei. Er dette Plug & Play? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 30, 2008 I don't follow... Hvis du har byttet POS2 som leverer til syl. 4 og 5, så er jo fortsatt POS1 gammel og potensielt røket nå? Eller er de byttet om nå slik at det er POS1 som er ny? POS 1 er gammel (sylinder 1-3), så jeg ser ikke bort fra at problemet ligger her. POS 2 er ny. Tanken på søndag var å bytte om på POS'ene slik at problemet evt flyttet seg fra sylinder 5 til 2, men skjønte lite da det var sylinder 1 som ikke gikk. Kan selvfølgelig være to ulike feil (sylinder 5 og 1), men skal uansett bytte POS'ene for å se om feilen flytter seg fra sylinder 1 til 4. Det eneste jeg vet som er blitt byttet av "tenningsdeler" de siste 4-5 årene er den ene POS'en vi byttet i fjor, så her er det rom for utbedringer. Høyeffekts coilkit fra 034 frister veldig akkurat nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 30, 2008 Er dette Plug & Play? U bet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 30, 2008 har en pos liggende du kan få billig hvis du trenger. har også coiler. ta kontakt på 90011171 hvis det er int. mvh jørgen borge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 30, 2008 POS 1 er gammel (sylinder 1-3), så jeg ser ikke bort fra at problemet ligger her. POS 2 er ny.Tanken på søndag var å bytte om på POS'ene slik at problemet evt flyttet seg fra sylinder 5 til 2, men skjønte lite da det var sylinder 1 som ikke gikk. Kan selvfølgelig være to ulike feil (sylinder 5 og 1), men skal uansett bytte POS'ene for å se om feilen flytter seg fra sylinder 1 til 4. Det eneste jeg vet som er blitt byttet av "tenningsdeler" de siste 4-5 årene er den ene POS'en vi byttet i fjor, så her er det rom for utbedringer. Høyeffekts coilkit fra 034 frister veldig akkurat nå Kan tenke meg det ikke er så slavisk koblet som på tegningen linket over her. Godt mulig syl 5. er den som tilsvarer syl. 1 på pluggen til POS1. Kan ikke se noen annen logisk feil. Må jo være POS når feilen flytter seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 30, 2008 Har funnet ut hva som forårsaket problemet. I dag gikk den på verken sylinder 5 eller 1. Byttet om POS'ene og feilen var fortsatt på sylinder 5 og 1, altså ikke noe feil med POS'ene. Tok ut coilrekka og ser at det er vanndråper på coilstavene på nevnte sylindre, spesielt sylinder 5 er våt. Lyser ned på pluggene og det viser seg at # 5 svømmer i vann. Ikke lenge siden jeg byttet topp-pakning, så noe kan ha blitt gjort galt ifm pakningsbyttet. Så spørsmålet er, må topp-pakningen byttes på nytt? Hvis, f.eks jeg ikke har dratt til boltene til toppen skikkelig - tar pakningen skade av det eller kan det være tilstrekkelig å bytte strekkboltene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 1, 2008 Du skal ikke kunne få vann rundt pluggen med mindre det er sprekk i toppen, noe jeg ser som svært lite sannsynlig så langt oppe! Er det kjølevæske eller vanlig vann? Jeg tipper på en lekkasje ifm. motorvask eller kjøring i (svært) hardt regnvær! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 2, 2008 Du skal ikke kunne få vann rundt pluggen med mindre det er sprekk i toppen, noe jeg ser som svært lite sannsynlig så langt oppe! Er det kjølevæske eller vanlig vann?Jeg tipper på en lekkasje ifm. motorvask eller kjøring i (svært) hardt regnvær! Er enig i at det skal mye til for å få kjølevæske så langt oppe. Spesielt siden vannet/kjølevæska var på to ulike sylindre på hver sin ende av motoren. Ja, jeg har vasket motoren, men dette er 2 uker siden og bilen fungerte helt fint den første uka(+) etter det. Men motorvask er helt sikkert årsaken. Har tatt ut pluggene og rengjort de - så får vi se om problemet kommer tilbake. Takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...