Spørsmål om termostat, temp osv

Anbefalte innlegg

Har helt siden jeg kjøpte bilen for 2år siden har jeg lagt merke til at jeg får nesten aldri ordentlig temperatur på motoren. Ligger på under 70grader hele tiden, når jeg kjører i f,eks 50km/t så ligger den helt på bunn, altså 50grader. En kamerat sa at dette ikke var bra for motoren, siden den aldri fikk driftstemperatur. Vifta starter på 90grader, dette vet jeg fordi jeg noen ganger har latt bilen stå på tomgang helt til temp har økt, bare for å sjekke!

 

1: Har ikke termostatene 2 åpningsgrader? slik at den ikke åpner ut til radiator før vannet når en hvis temp.? Kan en ikke da bytte til en annen termostat som holder "lengre" på vannet? Eller skal temp være så lav?

Jeg har byttet kjølevæske 2ganger årlig, med rens av systemet, og lufting.

 

2: Tenkte dessuten jeg skulle investere i oljetrykksmåler, bør jeg fikse meg oljetemp. måler også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok termostaten din som står åpen heile tida.. skift den du so blir d nok bra skal du se.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av kjetil silden

er nok termostaten din som står åpen heile tida.. skift den du so blir d nok bra skal du se.. :)

 

OK, får vel gjøre det! Takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driftstempen på vannet bør være ca. 90 grader ja. Ellers kokser/soter motoren veldig. Da tetter du injectorer, ventiler o.l.

 

Enig med Mr. Silden - temostaten har nok gått i stå - ikke så uvanlig.

 

Tenkte dessuten jeg skulle investere i oljetrykksmåler, bør jeg fikse meg oljetemp. måler også?

 

Ikke noe must, men andre som kjører mye på bane her bruker det til å verifisere at oljen/motoren også har "normal" temp (helst under 120 hvis ikke du trekker campingvogn opp måbydalen eller tyner motoren på bane).

 

Oljetrykkmåleren er kjekk funksjon for at olja faktisk går gjennom motoren (og ikke uttafor :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

olja faktisk går gjennom motoren (og ikke uttafor :) )

 

Nei, det har vi ikke sett:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.