#1 Skrevet April 25, 2007 Rimelig sikker på at ventiltettingene på motoren er gåen. Når jeg gasser etter å ha bremset på motoren ned bakker o.l., står blårøyken ut bak. Også på tomgang kommer det mye blårøyk. Turboen sjekket jeg for noen måneder siden, og den var da fin mtp slark, så tror ikke det er den. Hvordan bytter jeg så ventiltettingene? Må toppen av? Eller kan dette unngås? Aldri vært borti dette før... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 25, 2007 Toppen må ikke av, du kan klare det om du trykksetter sylinderene slik at ventilene ikke faller ut, og du klarer å klemme sammen fjørene. Krever jo litt spesialverktøy av diverse slag, hvorfor ikke ta alt når register og kammer må demonteres alikevel? Så får du bytte pakning og slipt ventilene i samme slengen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 25, 2007 Pga skrantende økonomi siden jeg driver å pusser opp hus for tiden, og har ett år igjen som student. Men hadde jo selvfølgelig vært det beste å bytte regreim, kamkjedestrammer osv i samme slengen. Noen som vet om et billig og bra verksted i bergensområdet? Delene kunne jeg kjøpt billig fra utlandet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 25, 2007 Jeg anbefaler ikke å begynne på denne jobben med mindre du er 110% sikker på at du kan klare denne jobben. Jeg har overhalt min AEB topp, men det var på arbeidsbenken med ordentlig verktøy. Det er en fiklejobb pga små ventiler, ventillås og ventilløftere. Løfterene på innsugsventilene er ikke stort større enn 20mm i dia. og de sitter trangt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2007 Skal ikke påstå 100% noe her nå, men er redd problemet også kan være lenger ned i motoren din, altså stempelringer. Trykket inne i toppdekslet er jo temmelig konstant uansett åpning på gasspjeldet, så da skulle en jo tro at det ville ryke hele tiden. Så kan man jo argumentere med at det suges inn via ventilstammer/pakninger men... Nede i sylindrene forandres derimot trykket ved endring av gasspjeldets åpning. Ved stengt gasspjeld vil du få undertrykk i sylindrene og klarer ikke oljeringen da å fjerne overflødig olje i sylinderveggen vil dette brennes opp ved pådrag igjen. Det er iallefall min teori. Ellers enig i at man ikke burde begynne med en slik jobb ( ventiltettere ) uten å ha riktig verktøy og å vite eksakt hvordan det gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2007 Det jeg har hørt av andre er at siden det ikke kommer blårøyk hele tiden(Som de mener det ville gjort ved slitte stempelringer), men derimot kun ved stort vakuum, er at det av den grunn mest sansynlig er stempeltettingene som er gåen. Men du vet gjerne mer om dette enn de! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2007 Hvis det viser seg å være stempelringene, klarer jeg nok fint å bytte de. Problemet er all tiden det vil ta... Holder for tiden på å sette sammen en L28ET (Rekkesekser fra Datsun 280ZXT) som jeg skal ha i en 1970 Datsun 240Z. Satser på 400hk på bakhjulene, og bygger hele bilen og motor fra bunn av. Men det er et hobbyprosjekt jeg har holdt på med siden 2004. Men nå som økonomien er dårlig, og audien er en bruksbil som jeg ikke kan klare meg uten over lengre tid, lurer jeg på om jeg skal selge hele bilen og skaffe meg en ny..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2007 Skal ikke påstå dette 100% siden jeg selv også er litt usikker. Mener vi slo fast at det måtte være slik da vi diskuterte det på jobben en gang. Iallefall var den gamle VR6`n jeg hadde slik du beskriver. Den har i dag ny motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 26, 2007 Hmm. Det hadde selvfølgelig vært fristende å kjøpe ny motor, bygge denne opp fra bunn av til å bli en skikkelig kraftpakke, og så bare bytte over. Men så har jeg automatkasse, og det ødelegger hele vitsen med kraftig motor da den ikke vil tåle det.... En kompresjonstest vil vel ikke kunne si noe mer om problemet ligger i stempelringene eller ventiltettingene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 26, 2007 Typisk for slite ventilskraperinger er blårøyk under og rett etter motorbrems. (Lang erfaring med dette på gamle Golfer) En ting jeg la merke til når jeg overhalte AEB motoren min var at ventilstyringene og ventiltettningnene lett blir slitt pga lille ventilstamme diameteren. Styringene var tydelig ovale noe som førte til uheldig slitasje på ventil og ventilsetet. Ikke at det var noe problem på motoren jeg fikk tak i da ventilene sto i litt forskjellige vinkler..... btw en eksosventil koster ca 750kr fra Møller... Innsugsventilene er ca halve prisen. Og det er 20 av de tilsamme. Er det rart de koster penger for en overhalt 20V topp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 26, 2007 Har ikke så mye blårøyk under motorbrems, bare en skikkelig sky rett etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 26, 2007 Just fått tatt kompresjonstest. Alle fire sylindre viste 170 psi. Har hørt at alt innenfor 144-190psi er ok? Så da er vel turboen eneste ting som kan forårsake blårøyken og oljeforbruket. Eller???? Veivhusventilasjonen har jeg fjernet fra innsuget, og lar det gå korteste vei til en catchtank med filter på. Så derfra kan ikke oljen komme. Noen innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 26, 2007 Har ikke så mye blårøyk under motorbrems, bare en skikkelig sky rett etter. No er eg hverken bilmekaniker eller motorguru, men mistanken min går mot ventiltettingane på innsugsventilane. Under motorbrems er det vakum i innsugskanaler/ manifold og til spjeldet. Dermed suger motoren olje ned langs ventil akslingane. Samtidig har motoren slått av tenning og bensintilførsel (om det er som på min V8-er) og dermed får man blårøyk når man gir gass etterpå. Eg har nettopp gjort denne jobben, og kan bekrefte at det er en del skruing og en del plundring, men no har no eg to topper da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...