Sliter med å bytte bærebro '92 Audi 100

Anbefalte innlegg

Jeg "skulle bare" skifte venstre bærebro i dag... Det er vel fort gjort tenkte jeg, brukte vel ikke mer enn 30-40 minutter på golfen ('85 1,6CL) så det må da være lett på Audien også..?

 

Men neida...

Det gikk veldig bra helt til jeg fikk løsnet alle skruene og mutrene som holder bærebroa fast. Så skulle jeg ta den ut.. Men dengang ei!

Når bilen er jekket opp blir vinkelen på bærebroa så skarp at det er vanskelig (umulig??) å løsne den bakre foringen.

Jeg fikk løsnet en del på det midtre festet, der hvor stabstaget (eller hva det nå heter) er festet. Her er det jo to stk "halv-foringer", hvorav jeg lett fikk av den ene. Når jeg drog litt på hele dr&/¤%&ten løsnet det litt, men ikke nok. Og selvfølgelig er det litt spenn i dette, slik at det ble klin umulig å få dette på plass igjen, så nå er jeg fornøyd : rolleyes

Det tredje og siste festepunktet er bærekula(?) ytterst ved hjulet. Der er det bare en tapp som stikker opp, og som er klemt fast. Man skulle tro at det bare var å løsne på dette og presse ned, men dengang ei!

 

Nå må jeg tilogmed SYKLE til jobben i morgen : haha :

 

 

Hvordan skifter man bærebro på en 100 C4? Noen som har noe tips? Vil gjerne få fikset dette i morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele fronten må opp. Løsne mutter ytterst på stabstag. Løsne bolt/mutter som fester tappen (toppen av bærekula) i fjærbeinet. Ha en medhjelper til å presse ned stabstag vha. langt spett. Da vil tappen løsne og du kan føre bærearmen bakover slik at den løsner fra stabstag.

Innerst er bærearmen festet med en bolt som går gjennom en hylse. Hylsen er vanskelig å få ut uten å ødelegge den (koster nesten ingenting).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg "skulle bare" skifte venstre bærebro i dag... Det er vel fort gjort tenkte jeg, brukte vel ikke mer enn 30-40 minutter på golfen ('85 1,6CL) så det må da være lett på Audien også..?

 

Men neida...

Det gikk veldig bra helt til jeg fikk løsnet alle skruene og mutrene som holder bærebroa fast. Så skulle jeg ta den ut.. Men dengang ei!

Når bilen er jekket opp blir vinkelen på bærebroa så skarp at det er vanskelig (umulig??) å løsne den bakre foringen.

Jeg fikk løsnet en del på det midtre festet, der hvor stabstaget (eller hva det nå heter) er festet. Her er det jo to stk "halv-foringer", hvorav jeg lett fikk av den ene. Når jeg drog litt på hele dr&/¤%&ten løsnet det litt, men ikke nok. Og selvfølgelig er det litt spenn i dette, slik at det ble klin umulig å få dette på plass igjen, så nå er jeg fornøyd : rolleyes

Det tredje og siste festepunktet er bærekula(?) ytterst ved hjulet. Der er det bare en tapp som stikker opp, og som er klemt fast. Man skulle tro at det bare var å løsne på dette og presse ned, men dengang ei!

 

Nå må jeg tilogmed SYKLE til jobben i morgen : haha :

 

 

Hvordan skifter man bærebro på en 100 C4? Noen som har noe tips? Vil gjerne få fikset dette i morgen!

 

Du må ha langt spett og tre inn i overkant av stabstag og under travers slik at du kan bende bærearm nedover, for å få ned ytre bærekule fra fjærbenet. Når tverrbolten nederst på fjærbenet er fjernet kan du slå inn en meisel for å vide ut "klammeret" som fortsatt klemmer rundt bærekulas bolt. Deretter presse ned spettet, rugge på bærearmen - og mulig at det løsner. Hvis ikke legg en mutter i overkant av bærekulas bolt (som stikker opp av "klammeret") og slå en meisel FORSIKTIG inn mellom nedre del av drivleddet og mutteren som nå hviler på toppen av nevnte bolt, for å presse ned bolten.

Du er nødt til å ha løs bærearmens ytre innfesting FØR du får av bolten som sitter skrudd opp i traversen og gjennom det indre festet til bærearmen. Når denne bolten er skrudd ut sitter det en tynn hylse tredd oppi hullet, utenpå bolten, inni bummiforingens metallsylinder. Denne hylsa hindrer deg i å bare trekke bærearmen ut til siden. Forsøkt å lirke ut hylsa med en nebbtang eller noe annet lurt. Går ikke dette må du ødelegge hylsa ved å bende ned bærearmen med makt slik at traversen spriker litt og hylsa hopper ut øverst (du skjønner det bedre når du står ved bilen og ser enn her når du leser det) I såfall blir hylsa øvelagt og må erstattes.

Så, gled deg, den vanskeligste jobben er å få bærearmen på. Først festes innerst (tre på ny hylse, feste bolten uten å trekke til - det gjøres til slutt.), deretter fester du stabstaget og det er den værste jobben, forsøk deg frem, bruk spettet, kraftig skrutrekker å bende med. Når du får stabstaget inni bærearmen er det ikke lett å få på den bakre foringen som skal på før den store skiva og mutteren. Bruk gjerne en annen stor skive og skru på mutteren for å få dratt stabstaget bakover og presse inn den fremre foringen litt. Ha litt smøring på foringen så den glir lett på plass. Løsne mutter og håp at stabstaget ikke glir ut igjen, i såfall forsøk igjen........til du får langt nok gjengeparti til at bakre foring og skive kan tres på og mutter kan entres. Til slutt bend bærearm ned og tre på nedre del av fjærben.

Hele operasjonen KAN være lettere dersom du løsner fjærben, bremseslange, ABS, sensor - men jeg synes det går enklest slik jeg har beskrevet.

 

Lykke til....

Til slutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Det er vel ikke så enkelt allikevel :o

Menmen, jeg får vel bare kjøre på!

 

Om noen andre har erfaringer tar jeg gjerne mot disse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... flere som har funnet ut at spett kjekt å ha...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Æ brukt spætt æ...!" hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Når tverrbolten nederst på fjærbenet er fjernet kan du slå inn en meisel for å vide ut "klammeret" som fortsatt klemmer rundt bærekulas bolt. Deretter presse ned spettet, rugge på bærearmen - og mulig at det løsner.

 

Iflg. Bentley servicemanual må man ikke finne på å vide ut "klammeret". Bruk heller masse CRC5-56/WD-40 og tid... Ved å presse stabstaget/bærearmen ned vil det til slutt slippe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Æ brukt spætt æ...!" hehe...

 

"Nei, brukt du spætt?, Var det itj du som kjørde truck da?": smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Nei, brukt du spætt?, Var det itj du som kjørde truck da?": smil :

Nei æ arbett oppi kalkvolivola......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kolles gåre m brua da krestian?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kolles gåre m brua da krestian?:)

 

Ska t å ut å prøv no! Andreas hi me spætt, så da ska vi bættere sjå!

Får vi t d no skæ kjør t kælkvolivola!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vi ihvertfall fått av den gamle arma. Sliter med å få den på stabstaget ja... Men, får tro det ordner seg etter litt banning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får stabstaget inni bærearmen er det ikke lett å få på den bakre foringen som skal på før den store skiva og mutteren. Bruk gjerne en annen stor skive og skru på mutteren for å få dratt stabstaget bakover og presse inn den fremre foringen litt. Ha litt smøring på foringen så den glir lett på plass. Løsne mutter og håp at stabstaget ikke glir ut igjen, i såfall forsøk igjen........

 

Denne biten er noe drit! Sliter litt enda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en jekkestropp og surr rundt staget på motsatt side av bilen og jekk staget litt sammen! Funker som snus!: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en jekkestropp og surr rundt staget på motsatt side av bilen og jekk staget litt sammen! Funker som snus!: smil :

 

Tenkte litt på det der, men var litt usikker på hvor jeg kunne feste...

Skal prøve i morgen igjen, da med jekkestropper!

 

Fikk det ihvertfall ikke til i dag! Nok en bortkastet kveld! : bh :

Hadde ike nubbert med kun spett i dag hvertfall... En gang fikk jeg skrudd den nogenlunde inn, men den gled ut så fort jeg løsnet mutteren.

 

Tar gjerne imot flere innspill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag gikk vi på igjen med freidig mot :)

Kjørte på med jekkestropper og foretok småkorrigeringer med spettet og svupp så smatt den på plass!

Vi brukte vel ca 40 min fra vi startet til vi hadde skrudd sammen alt og ryddet opp : smil :

 

Så nå vet jeg hvordan man skifter bærearm på Audi med C4 karrosseri ihvertfall!

 

Takker for all hjelp :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg. Bentley servicemanual må man ikke finne på å vide ut "klammeret". Bruk heller masse CRC5-56/WD-40 og tid... Ved å presse stabstaget/bærearmen ned vil det til slutt slippe..

Det er nok riktig, og grunnen er ikke faren for klammeret (vel utvider man mye så kan det gå galt) men faren for at bolten glir lenger opp, og at gummikappen rundt leddet blir skadet (i tilfelle man ikke skal skifte bærearm med kuleledd)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å utvide klammeret er nok ingen problem så lenge man ikke overdriver slik at man deformerer metallet. Hjelper mye på å kakke et flatt srujern inn der bare for å få det til så slippe fortere (om det har stått en stund) en liten meisel funker kanskje bedre en skrujærnet? Bolten som er der klarer uten problemer å klemme det tilbake igjen men da er det viktig å ikke deformere sirkelen innvendig som skal klemme rundt bolten på kula!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste måte å gjøre dette innebærer:

 

jekk opp bilen høyt! 30 - 40 cm klaring fra bakken?

 

løsne framre fester på gearkasse og støtt denne opp

 

skru ut bolten som går gjennom bærearm

 

skru ut de to boltene framme som holder rør "u"en som stabbstag er festet i

 

nå kommer hele greia ned, pass på for den treffer eksoanlegget, hvertfall på V6

 

nå er det bare å ta ut klemmbolten i fjærbeinet og fjærne muttern på stabbstaget, lirk ut alu foringa i indre feste til bærearm og alt løsner og kan settes sammen uten bruk av makt og jordbruksredskap.

 

jobben tar ca 30 - 40 min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste måte å gjøre dette innebærer:

 

jekk opp bilen høyt! 30 - 40 cm klaring fra bakken?

 

løsne framre fester på gearkasse og støtt denne opp

 

skru ut bolten som går gjennom bærearm

 

skru ut de to boltene framme som holder rør "u"en som stabbstag er festet i

 

nå kommer hele greia ned, pass på for den treffer eksoanlegget, hvertfall på V6

 

nå er det bare å ta ut klemmbolten i fjærbeinet og fjærne muttern på stabbstaget, lirk ut alu foringa i indre feste til bærearm og alt løsner og kan settes sammen uten bruk av makt og jordbruksredskap.

 

jobben tar ca 30 - 40 min

 

 

Drev og vurderte å løsne de fremre festene for stabstaget, men det er klin umulig å komme til den bakerste bolten/mutteren på disse festene!

 

Men det var veldig enkelt å benytte seg av strammebånd og spett! Om jeg noensinne må skifte bærearm på en slik bil igjen ser jeg absolutt ikke mørkt på det :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

d som er greit med å ta ned "u"en er at du ikke trenger å røre de framre festene til stabbstagett da. å at vilkeln i forhold til fjærbein blir rett slik at kuleleddet på bærearmen glir rett ut uten no mikkmakk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jekkestropp er tingen. bra du ordnet det. Har selv byttet 2 ganger på 200'en, og gjorde det alene. En jekkestropp, og litt banning så går det fint som bare det :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet på 100'en til en kompis ifjor og på min for 2 uker siden. Med løftebukk og 2 lastestropper så gikk jobben som en drøm.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også bytta på begge sider, og mitt utsyr innbefattet i tillegg til spett, et langt rør til parabolantenne og en snøfreser.. Lettere når man er to, tenker jeg! :P

Men jeg fant fort ut at det hjelper grovt når man løsner stabstaget, men en stropp eller to er nok også uunnværlige.. Jeg bytta fjærbein i helga, og da løsnet begge bærekulene uten å mukke, sprayet bare på 'nok' WD40 kvelden før. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.